Eveniment

Căzăcuţ, Dolly Com: Nu am cum să evit intermediarii când eu sunt la capătul Europei, la 60 km de Ucraina

Căzăcuţ, Dolly Com: Nu am cum să evit intermediarii...

Autor: Gabriel Razi

15.02.2013, 00:06 2300

Scandalul cărnii de cal, care de o săptămână paralizează industria românească a cărnii, a scos la iveală un traseu complicat al cărnii de la abatorul unde a fost sacrificat animalul şi până la destinaţia finală de pe rafturile magazinelor.

Carnea românească a făcut un adevărat "turneu" prin Europa cu opriri în ţări precum Olanda, Franţa, Luxemburg pentru ca apoi să fie livrată în Marea Britanie, sub formă de produs final. La mijloc au fost cel puţin patru intermediari astfel că situaţia arată incapacitatea companiilor româneşti din industria cărnii de a-şi face cu adevărat loc pe piaţa europeană în condiţiile în care antreprenorii livrează materii prime sau produse semiprocesate, fără să aibă control asupra destinaţiilor finale sau asupra formei în care carnea ajunge la consumatorii europeni.

"Pe piaţa europeană a cărnii sunt companii multinaţionale mari şi în ultimii ani abia am început şi noi să ne facem loc. Bineînteles că şi eu aş fi vrut să livrez direct către clientul final marfa procesată (lasagna, hamburgeri etc.), dar eu sunt la capătul Europei, la 60 de kilometri de Ucraina. În Europa de Vest companiile au de foarte mult timp contracte de colaborare în derulare", a declarat pentru ZF Iulian Căzăcuţ, general manager şi proprietarul Dolly Com, una din cele două companii locale implicate iniţial în scandalul cărnii de cal.

Faptul că România este în acest moment doar un furnizor de materie primă pe piaţa europeană a cărnii este vizibil clar în statistici. Astfel, exporturile de bovine vii de anul trecut sunt estimate la 136 mil. euro. În acelaşi timp livrările la extern de carne de vită sunt de 5,8 ori mai mici. Raportul este şi mai mare în cazul cărnii de ovină: la un nivel de export de 113 mil. euro pentru ovine vii, contractele pentru acest tip de carne procesată au fost de numai 6,1 milioane de euro.

Iulian Căzăcuţ spune că această situaţie se datorează faptului că România este membru nou al Uniunii Europene şi că procesatorii români nu au avut încă suficient timp să îşi facă "nume" pe piaţa comunitară.

"Am fost la târguri în străinătate prima dată în 2004 cu mape de prezentare şi am zis că mă întorc acasă cu contracte deja semnate, dar nu am reuşit să fac nimic din prima. Am reuşit să fac primele exporturi abia în 2006 şi lucram printr-un intermediar care mă taxa cu 1% din valoarea comenzilor", adaugă Cazăcuţ, care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 35 mil. euro şi o pondere a exporturilor de 40%.

Lipsa de tradiţie pentru export şi prezenţa pe piaţa europeană cu materii prime şi mai puţin cu produse finite din carne ies în faţă ca două dintre motivele pentru care România a fost atrasă în cel mai mare scandal din ultimii ani din industria europeană a cărnii.

Exporturile de materii prime, fie că este vorba de animale, carne, cereale sau cherestea, arată gradul de subdezvoltare al unei economii în condiţiile în care economiile dezvoltate furnizează pe pieţele internaţionale produse industrializate.

Ieri presa europeană a anunţat că suspectul-cheie în cazul scandalului ar fi intermediarul olandez de carne Draap Trading Ltd, companie condusă de omul de afaceri olandez Jan Fasen. El a confirmat ieri că a cumpărat carnea de cal de la două abatoare româneşti şi că a vândut-o mai departe unor procesatori francezi tot ca şi carne de cal.

La rândul său, Iulian Cazăcuţ de la Dolly Com confirmă că şi el a livrat carne de cal către Draap Trading, dar spune că documentele pe care Jan Fasen i le-a prezentat arată că intermediarul nu este cel care a fraudat.

"Mă cunosc cu el de doi ani, ne-am întâlnit la un târg în străinătate. Ultima dată i-am livrat mărfă acum două săptămâni. Eu aştept să se termine tot acest scandal că să continuăm să lucrăm împreună".

Ieri seară miniştrul francez al agriculturii Stephane Le Foll şi Benoit Hamon, ministrul pentru Consum urmau să prezinte concluziile unei anchete ce ar trebui să clarifice traseul cărnii româneşti de cal şi să identifice locul în care materia primă a fost transformată "pe hârtie" din carne de cal în carne de vită.

Evenimentele de ieri din Europa pe tema scandalului cărnii de cal

- Efectul scandalului cărnii de cal asupra agriculturii româneşti ar putea fi mai mare decât cel al secetei de anul trecut dacă România rămânea vinovatul de serviciu, a declarat ieri premierul Victor Ponta, citat de Mediafax.

"Dacă ar fi rămas România vinovatul de serviciu pentru tot acest scandal uriaş, această criză uriaşă, cred că ar fi fost mai rău decât seceta de anul trecut".

- Toate statele UE trebuie să verifice, prin teste făcute începând cu 1 martie, dacă datele de pe eticheta unui produs din carne corespund conţinutului, iar simultan va fi înbunătăţită şi legislaţia europeană în domeniu, a anunţat ieri ministrul agriculturii Daniel Constantin, potrivit Mediafax.

"Pentru a recâştiga încrederea consumatorului trebuie efectuate teste de la 1 martie în toate ţările membre, să vedem dacă ce se spune că este pe etichetă se găseşte şi pe produsul în sine. Să ne asigurăm că este de fapt carne de vită acolo unde se spune că este carne de vită şi că este carne de cal acolo unde se spune că este carne de cal."

Procesatorii autohtoni de carne au avut emoţii mari după ce aproape întreaga Europă s-a uitat acuzator spre România. Dar situaţia este încă departe de a fi clară

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO