Eveniment

Ce agenţii trimit cei mai mulţi turişti în hotelurile de pe litoralul românesc

Ce agenţii trimit cei mai mulţi turişti în hotelurile de pe litoralul românesc

Foto Andrei Spirache

Autor: Liviu Iancu

05.08.2011, 00:01 1049

Litoralul românesc, cu 40% din capacitatea de cazare la nivelnaţional, a devenit afacerea de bază pentru unele dintre marileagenţii de turism româneşti, dar şi o muncă grea şi puţinprofitabilă pentru altele, care scot treptat din ofertă o partedintre hotelurile de la Marea Neagră.

"Deşi nu pare, nu e uşor să vinzi litoralul românesc, pentru căimaginea acestuia în România nu e foarte bună şi există multenemulţumiri vizavi de calitatea serviciilor în staţiuni. Pentru oagenţie care trimite turişti la marea românească rata câştiguluieste, în medie, de 7,5%, mult mai mică faţă de destinaţiileexterne, unde e de 10-12%", spune Lucia Morariu, unul dintreacţionarii agenţiei de turism Eximtur din Cluj.

Compania a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turiştiromâni, cu o cifră totală de vânzări pe litoral de aproximativ 4,7milioane euro, faţă de 6 milioane de euro în anul 2009 şiaproximativ 60.000 de turişti.

Ea a explicat că turiştii tradiţionali de litoral ai Eximtur,cât şi o mare parte din agenţiile care revând produseleturoperatorului din Cluj, au început din ce în ce mai mult săsolicite destinaţii externe sau alte destinaţii din ţară, îndetrimental litoralului.

"Ne facem trea­ba în conti­nuare, adu­cem turişti la mare, daram con­statat că cererea românilor se îndreaptă mai mult spredestinaţii exter­ne. În plus, a scăzut şi valoarea pachetelor pelitoral, cu circa 20%", explică Mora­riu, care afirmă că dacă înanul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vândute în staţiunile dela Marea Neagră, în 2010 pa­che­tele de 5-7 zile au fost cele maisoli­citate.

La baza acestei scă­deri stă accesul greoi spre litoral,am­bi­entul din staţiuni (câini vagabonzi, parcuri neîntreţinute şizgomot), lipsa agrementului şi a facilităţilor de tip allinclusive.

"Noi vom reduce de anul viitor, cu cel puţin 40%, numărulhotelurilor cu care lucrăm şi ne vom orienta spre hoteluri maipuţine şi care oferă cu adevărat servicii de calitate", a mai spusMorariu.

Pe de altă parte, agenţia Mareea din Deva estimează că înacest an va depăşi vânzările de anul trecut cu 10-15% la pachetelepe litoral.

Mareea din Deva a trimis pe litoral 48.000 de persoane anultrecut, ce i-au adus 4,3 milioane de euro.

"Litoralul românesc trebuie să se orienteze către seg­mentulfamily. Mamaia ar trebui să fie destinaţia segmentului de piaţătânăr, iar sudul litoralului destinaţia seg­mentului fa­mily,precum şi a seg­men­tului wellnes & spa", a spus MariusUstu­roiou, di­rec­torul general al Mareea.

Şi Accent Travel a tri­mis anul trecut la ma­re 18.500 deturişti, cu peste 1.000 mai pu­ţin decât în 2009 şi în scă­dere cu2.500 com­pa­ra­tiv cu anul de vârf 2008.

El crede că lipsa fa­cilităţilor pentru agre­ment în aproapetoate staţiunile face ca atractivitatea acestora să scadă foartemult.

"Eu aş pune accent pe zona de tratament şi cură şi aş dezvoltastaţiunile care au şi potenţial de spa, cum ar fi Eforie,Techirghiol şi Saturn. Celorlalte le-aş găsi câte o temă, Ma­maiasă fie o staţiune pentru distracţie, Jupiter pentru copii şispectacole etc. Dacă se pot pune în practică strategii pentrufiecare staţiune, eu văd foarte bine litoralul în următorii ani.Altfel, îl văd tot mai secătuit, cu tot mai puţini turişti", aafirmat Boronea.

Adrian Voican, directorul general al agenţiei Bibi Tou­ring dinPloieşti, spune că litoralul este în declin de câţiva ani, darscade de undeva de foarte sus şi va reprezenta încă pentru multăvreme destinaţia favorită a românilor.

Bibi Touring a trimis anul trecut în staţiunile de la MareaNeagră 13.000 de români, cu 1.000 mai puţin decât în 2009 şi înscădere cu 4.000 faţă de 2007.

Voican afirmă că este uşor pentru o agenţie să lucreze culitoralul, pentru că pe 60 de kilometri este concentrată 40% dincapacitatea totală de cazare a României, respectiv 140.000 delocuri.

AFACERI DE LA ZERO