Eveniment

Ce au ei şi nu avem noi?! Peste 1 milion de români şi-au făcut concediul în Bulgaria în 2017, de două ori mai mulţi decât numărul turiştilor bulgari care au venit în România

Ce au ei şi nu avem noi?! Peste 1 milion de români...

Autor: Roana Rotaru

09.05.2018, 00:07 1707

Dacă în ceea ce priveşte co­merţul exterior schim­burile ating valori similare, bulgarii au reuşit să se diferenţieze la capitolul turism: peste 1 mi­lion de români vizitează anual Bulgaria, de două ori mai mulţi decât numărul de turişti bulgari care îşi fac concediul în România.

 

ZF: Ce schimburi comerciale sunt între Bulgaria şi România?

I. Marinov: În 2017 cifra de afaceri a atins valoarea record de 4,31 mld. euro, ceea ce reprezintă o creştere de 11% comparativ cu anul 2016. Observând principalii parteneri comerciali ai Republicii Bulgaria, vom distinge că România se află pe locul trei după Germania şi Italia, ceea ce defineşte ţara drept unul dintre partenerii noştri importanţi în cadrul UE.

Pe piaţa românească au fost introduse o multitudine de companii bulgare, printre care se numără şi unele cu peste 2.000 de angajaţi. Acestea sunt poziţionate în special în domeniile de creditare, asigurări şi comerţ. 

 

ZF: Care sunt principalele produse alimentare şi nealimentare importate de România din Bulgaria?

I. Marinov: În ultimii ani cea mai mare parte a exportului către România a constat în tractoare şi utilaje de colectare a recoltei, tije din fier sau din oţel nealiat, uleiuri din petrol, medicamente, grâu şi amestec de grâu şi secară. Valoarea exportului din Bulgaria către România este de 2,18 mld. euro. Produsele din agricultură şi industria alimentară compun aproximativ 9% din exportul total sau 188,96 milioane euro.

 

ZF: Care sunt principalele produse alimentare şi nealimentare exportate de România în Bulgaria?

I. Marinov: Principalele produse alimentare exportate de România către Bulgaria sunt porumb, produse din ciocolată, paste, seminţe de floarea-soarelui, carne şi lactate. În exportul produselor nealimentare se observă o continuitate care este condiţionată şi de dezvoltarea sectoarelor corespunzătoare din România şi anume: produse petroliere, autoturisme, piese auto, cabluri, produse din fier, materiale de construcţie, plumb, aluminiu şi produse din industria de textile şi îmbrăcăminte. Valoarea exportului românesc este de 2,13 mld. euro, ceea ce reprezintă o creştere de 22,7% comparativ cu anul 2016.

 

ZF: Câţi turişti români vizitează anual Bulgaria? Care sunt principalele destinaţii?

I.Marinov: În 2017, Bulgaria a fost vizitată de 1.139.189 turişti români sau cu 42.315 persoane mai mult decât pe parcursul anului 2016. Creşterea este în valoare de 3,9%, ceea ce amplasează România pe locul doi privind numărul de turişti care au vizitat Bulgaria. 

Statisticile demonstrează clar că românii vizitează nu numai destinaţiile preferate de pe litoralul bulgăresc, dar şi staţiunile montane precum Bansko, Borovets şi Pamporovo. De interes crescut se bucură, pe tot parcursul anului, staţiunile balneare, precum şi oraşele aflate în apropiere de România – Veliko Târnovo şi Ruse. Anul trecut a fost observat un interes sporit faţă de capitala ţării – Sofia şi oraşul Plovdiv.

 

ZF: Câţi turişti bulgari vizitează România? Care sunt destinaţiile vizate de turiştii bulgari în România?

I.Marinov: Conform ultimelor statistici în anul 2017, 480.980 de turişti bulgari au vizitat ţara voastră.

Asta reprezintă o creştere de 13,6% comparativ cu anul 2016. În special putem distinge două regiuni care atrag turiştii din Bulgaria – capitala ţării - Bucureşti şi re­giu­nea Transilvania. Turismul de vână­toare bine dezvoltat atrage tot mai mulţi turişti bulgari pasionaţi de vână­toare.

Doresc să specific că în ultimii ani a crescut interesul faţă de turismul religios din partea cetăţenilor bulgari şi nu pe ultimul loc numărul crescut al vizitării Deltei Dunării.

 

ZF: La ce culturi excelează bulgarii? Care este locul ocupat de agricultură în PIB? Cum este poziţionat sectorul agricul­turii comparativ cu celelalte sectoare?

I. Marinov: Bulgaria este un lider în producţia de ulei de trandafir şi lavandă.

Principalele produse tradiţionale cultivate sunt cereale şi plante oleaginoase, fructe, legume, miere şi altele.

Datele statistice demonstrează că agricultura formează 3,8% din PIB-ul ţării, ceea ce o amplasează pe ultimul loc al sectoarelor care contribuie la PIB.

 

ZF: Care este preţul mediu al unui hectar de pământ agricol în Bulgaria şi care este rentabilitatea?

I. Marinov: Preţul mediu pe hectar, la momentul actual, este de aproximativ 4.360 euro. Cu privire la rentabilitate pot spune că nivelul mediu al rentabilităţii în ţară pe hectar este de aproximativ 225 euro.

 

ZF: Care sunt principalii indicatori socio-economici pe care Bulgaria doreşte să îi îmbunătăţească în viitorul apropiat?

I. Marinov: Cu privire la salariul minim pe economie previziunile sunt că în 2020 acesta va atinge valoarea de 312 euro. În ulti­mii ani se observă o creştere stabilă a PIB-ului, previziunile fiind până în  2020 să noteze o creştere anuală reală de 3,2%, atingând valoarea de 57,8 mld. euro. Rata şo­majului urmează să scadă până la 6,3%, iar concomitent rata inflaţiei va ajunge de la 1,7% la 1,8%.

 

ZF: Ce facilităţi fiscale aveţi?

I. Marinov: Bulgaria se numără printre ţările cu cele mai scăzute rate de impozitare din Europa - 10% impozit pe profit, 0% - pentru câştigurile reinvestite în judeţe în care rata şomajului este cu  25% mai mare decât rata medie din ţară (203 judeţe în 2016). Avem 10% impozit pe venitul perso­nal, 5% impozit pe dividend, iar calculatoa­rele, soft­ware, noile echipamente şi utilaje dispun de 50% amortizare anuală. Bulgaria se caracte­rizează drept una dintre ţările cu cele mai scă­zute costuri de operare din UE. În Bulga­ria nu există practici conform cărora să fie impo­­zitată cifra de afaceri realizată de companii. 

 

ZF: Care este valoarea netă a salariului în Bulgaria?

I. Marinov: Remuneraţiile sunt în conti­nuă creş­tere şi la sfârşitul anului precedent va­loa­rea brută a salariului mediu lunar a atins 574,25 euro, ceea ce reprezintă o creş­tere de 11% comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2016.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO