Eveniment

Cea mai importantă sală de concerte a României ar trebui să poarte numele „Horia Simu & Asociaţii“, că banii sunt la ei, şi nu la George Enescu. Sau la Sorin Oprescu, după noul caz

Cea mai importantă sală de concerte a României ar...

Autor: Cristian Hostiuc

06.09.2015, 20:46 5501

Ioan Holender, unul dintre cele mai importante nume din circuitul mondial al muzicii simfonice, părăseşte poziţia de director artistic al Festivalului „George Enescu“, cu regretul că toate autorităţile politice care au fost la putere, indiferent de nume şi funcţie (preşedinte, premier, guvern, primar), nu au reuşit să construiască în 25 de ani o sală de concerte demnă de cultura României, deşi toţi promiteau asta.

Din cauza acestui lucru, spune Holender (18 ani a fost directorul Operei de la Viena), cele mai mari nume şi filarmonici din muzica simfonică mondială sunt nevoite să concerteze la Bucureşti într-o sală mai degrabă bună pentru congrese de partid - „Sala Palatului“ -, decât pentru concerte.

Cât poate să coste o sală de concerte? Cel mult 100 de milioane de euro la preţurile actuale, cu tot cu şpăgile şi preţurile umflate pe drum (stadionul „Arena Naţională“ a costat 300 de milioane de euro).

Niciun preşedinte, niciun premier, niciun guvern, niciun ministru al finanţelor şi niciun primar al Capitalei nu a găsit 100 de milioane de euro în 25 de ani, cu toate că toţi au administrat bugete de zeci de miliarde de euro.

De partea cealaltă, aproape toată lumea a găsit peste noapte 125 de milioane de euro pentru a plăti nişte titluri de despăgubire, supraevaluate cu peste 100 de milioane de euro, pentru ca cel care le încasa, Horia Simu, să nu mai fie surmenat şi stresat. 

Afacerea „Fondul Proprietatea“, adică devalizarea bugetului României cu 4 miliarde de euro, a fost transpartinică, de ea au beneficiat într-un fel sau altul toate partidele mari sau mai mici, împreună cu oamenii din anturajul lor.

Credeţi că vreunul dintre cei care au avut puterea politică, decizia administrativă şi bugete publice pe mână regretă ca Ioan Holender că România nu are o sală de concerte demnă de cultura ei? Mai degrabă, cei mai mulţi dintre ei, plus asociaţii lor, sunt invidioşi pe afacerea făcută de Horia Simu şi pentru faptul că nu au luat o felie din tortul de 100 de milioane de euro. Dacă te prinde, faci câţiva ani, scrii o carte, dar rămâi cu banii.

Când vin şi aplaudă la Sala Palatului cu antemergător şi SPP, niciunul dintre politicieni nu regretă că România nu are o sală în care marile filarmonici ale lumii să se poată auzi mai bine. Probabil că se gândesc la faptul că într-o sală de concerte nu se pot desfăşura congrese de partid, deci nu are niciun rost să construiască una.

George Enescu este mort, deci nu mai aduce voturi şi nu mai poţi să faci bani cu el şi nici să împarţi câteva sute de mii de euro cu filarmonica din Berlin sau de la Viena (sunt bani prea puţini). Horia Simu era viu, îşi asuma afacerea titlurilor de despăgubire şi putea să împartă banii. Din păcate, asta este drama României.

Dacă sala de concerte, pe care Ioan Holender o aşteaptă de peste 15 ani, ar purta numele „Horia Simu & Asociaţii“, ca un contract de branding, probabil că ar fi avut o şansă mai mare să se construiască. Aşa România, la fel ca şi cetăţenii ei, trebuie să se mulţumească cel puţin pentru încă două ediţii ale Festivalului „George Enescu“ (considerat în top trei din Europa) cu Sala Polivalentă, de partid.

 Oricum, este remarcabil faptul că Guvernul României susţine financiar Festivalul „George Enescu“ şi nu a renunţat la el, din cauza efortului financiar mare.

P.S.: Dacă numele Horia Simu nu e bun, atunci poate încercăm cu Sorin Oprescu, că de fapt el trebuia să facă sala de concerte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO