Ţara a fost deja împărţită în 101.000 de sectoare, care vor fi acoperite de 120.000 de recenzori timp de 12 zile. Fiecare recenzor va avea în gestiune, în medie, câte 100 de gospodării şi 300 de persoane. Totuşi, câteva zeci de recenzori din ţară au renunţat ieri să mai meargă pe teren începând de azi din cauza câştigurilor mici - 50 de lei pe zi.
Aceasta este partea plină a paharului. La recensământul de probă din mai, deja s-a anticipat că rezultatele vor înregistra o scădere dramatică a populaţiei. Dacă aşa se va întâmpla, vor fi două efecte, primul legat de politicile publice ce trebuie adoptate în condiţile în care populaţia scade şi îmbătrâneşte în aceeaşi măsură şi cel de-al doilea pe termen mediu. Acest din urmă aspect ar putea privi relaţiile externe ale României. De pildă, fondurile europene sunt calculate, într-o măsură, şi în baza dimensiunii populaţiei. Dacă se va constata că populaţia a scăzut major, datele vor fi ajustate în privinţa reconfigurării rolului în organismele în care reprezentarea este dictată în funcţie de dimensiunea populaţiei - Parlamentul European sau voturile din Consiliul de miniştri.
Nu în ultimul rând, dimensiunea unei pieţe este importantă şi pentru investitori şi, sigur, dincolo de stabilitate, este importantă şi dimensiunea pieţei.
Aşadar, plecarea masivă a românilor în străinătate ar putea aduce administraţiei de la Bucureşti primele veşti cu adevărat proaste după ce banii trimişi de aceştia au ajutat contul curent, dar au slăbit şi presiunea pe piaţa muncii.
De asemenea, rezultatele vor fi importante pentru oamenii de afaceri. Ei îşi fac în prezent estimările de business pe baza unor statistici contestabile şi de accea se trezesc adesea că planurile făcute în baza acestora nu corespund realităţii.
"Calitatea informaţiilor statistice folosite de firmele de cercetare de piaţă a fost deteriorată de numărul mare de români care au plecat la muncă în străinătate. Mediul de afaceri va beneficia de informaţiile rezultate în urma noului recensământ, pentru că se vor afla date exacte privind numărul şi veniturile populaţiei din regiunile în care îşi vând produsele şi vor putea face estimări în ceea ce priveşte evoluţia businessului", este de părere Sorin Gavrilă, omul de afaceri băcăuan care controlează alături de Cristinel Lungu compania de distribuţie de bunuri de larg consum Simba Invest, cu afaceri de 230 de milioane de euro în 2010.
Tiberiu Mercurian, directorul de marketing al producătorului de bere Bergenbier, spune că aşteaptă datele acestui recensământ, însă nu crede că vor exista diferenţe majore faţă de acţiunile similare din trecut.
"Nu mă aştept ca acest recensământ să ne ofere nişte date atât de surprinzătoare (încât să modifice bugete sau strategii după apariţie - n.red.). Pe de altă parte, astfel de informaţii influenţează strategia şi poziţionarea unei companii pe termen lung", a explicat el.
"Aşteptăm rezultatele recensământului şi vor fi de foarte mare ajutor pentru o mai bună realizare a planurilor. Datele de acum sunt vechi sau sunt estimări, iar unele se contrazic. Spre exemplu, nimeni nu poate spune clar câte gospodări sunt şi care este categorisirea acestora în funcţie de venituri sau pe regiuni", este de părere Mihai Matyas, directorul general al La Fântâna, cel mai mare îmbuteliator local de apă în watercoolere (sisteme de răcire - încălzire), deţinut de fondul de investiţii polonez Innova Capital. Matyas mai spune că nicio companie nu-şi va modifica dramatic planurile după apariţia datelor din recensământ, dar acestea vor contribui la "ajustarea" planurilor. Totodată informaţiile vor contura anumite tendinţe şi vor putea să fie folosite pentru planificarea anuală şi multianuală, mai crede Matyas.