Eveniment
Cele 8,5 milioane de gospodării cheltuie 100 mld. euro pe an, în primul rând pe mâncare şi utilităţi. De pilonul consumului de bază se poate agăţa restul economiei pentru relansare
839,3 lei cheltuie lunar o gospodărie din România pe produse agroalimentare şi băuturi nonalcoolice
♦ Cheltuielile populaţiei sunt de aproape 100 de miliarde de euro anual în contextul în care există 8,5 milioane de gospodării în România, iar suma medie lunară este de 4.300 de lei (circa 900 de euro) pentru fiecare familie ♦ Veniturile medii lunare per gospodărie sunt de 4.999 de lei (1.050 de euro), potrivit Institutului Naţional de Statistică ♦ Veniturile ar putea scădea în contextul pandemiei de Covid-19, după mai mulţi ani de creşteri salariale şi implicit ale puterii de cumpărare ♦ O asemenea evoluţie a veniturilor ar atrage după sine şi o reconfigurare a cheltuielilor populaţiei ♦ În România cea mai mare parte a cheltuielilor - peste 60% - sunt de consum, cu mâncarea care atârnă greu în total, semn că românii nu îşi permit încă prea multe vacanţe sau ieşiri în oraş prin comparaţie cu locuitorii din Occident ♦ Tot pentru a ilustra diferenţa de nivel de trai, cheltuielile de investiţii sunt minime în România, doar 0,3% din totalul celor 4.300 de lei consumaţi lunar de o gospodărie ♦ Astfel, o reducere a cheltuielilor ar putea însemna o orientare a consumatorilor către produse alimentare mai ieftine, spre exemplu, dat fiind că nu există spaţiu mare de manevră în alte sectoare precum educaţie sau recreere.
„A scăzut şi va mai scădea consumul pentru bunurile nealimentare, adică îmbrăcăminte, încălţăminte, mobilă. Tot ce nu ţine de viaţa de zi cu zi va înregistra un declin, dar vor fi scăderi şi pe partea de achiziţii de alimente, mai exact la anumite produse. Cred că serviciile de igienă vor creşte, adică frizeriile şi saloanele de coafură. Industriile din agricultură vor creşte şi ele, dar şi serviciile care pot fi făcute prin intermediul internetului“, spune Adrian Benţa, consultant fiscal.
În structura cheltuielilor de consum se remarcă - şi s-a remarcat întotdeauna - în România o orientare a banilor către bunuri de strictă necesitate precum mâncarea sau utilităţile. Acest lucru face ca suma alocată recreerii, ieşitului în oraş, vacanţelor sau chiar educaţiei să fie extrem de mică. În Occident pe de altă parte, aceste categorii de consum primeau - până la actuala pandemie - sume mai mari, deci cântăreau mai greu în buget.
În condiţiile în care un român cheltuie doar 13 lei lunar pe educaţie şi 58 de lei pe vacanţe şi ieşit în oraş, la nevoie o reducere a cheltuielilor se va face masiv în alte zone. În România cea mai mare parte a banilor merge către alimente şi băuturi non alcoolice - circa 840 de lei lunar per gospodărie, ceea ce înseamnă că aici consumatorii s-ar putea reorienta. Mai exact, după mai mulţi ani de majorare a salariilor şi de creştere a puterii de cumpărare, în care consumul se premiumizase - românii se orientau către produse mai scumpe -, e posibil ca în contextul Covid-19 să se îndrepte din nou către bunuri mai ieftine.
„Actualmente cunoaştem cu certitudine că timpul petrecut în magazine este mult mai mic decât înainte de instalarea restricţiilor de deplasare (...). În general, estimăm că în această perioadă se cumpără mai puţin şi uşor mai ieftin“, confirmă şi Ciprian Roşca, director comercial al producătorului de vin Cramele Recaş, unul dintre cei mai mari jucători de profil din România.
Produsele alimentare de bază şi cele care îşi fac loc în mod curent în coşul de consum vor fi cel mai puţin afectate. Mai exact, chiar dacă consumatorii se vor orienta către alte branduri mai ieftine, aceste produse nu vor dispărea de tot. Articolele considerate de răsfaţ însă, vor fi tăiate temporar de pe listă.
„În această perioadă ştim clar că românii nu fac schimbări majore în obiceiul de consum în ceea ce priveşte alimentaţia de bază, nu estimăm o scădere foarte mare faţă de anul trecut, pentru că peste 80% din ceea ce vindem sunt alimente de bază“, spune Irina Măndoiu, directorul comercial al Lactalis România, cel mai mare grup din industria lactatelor de pe plan local. Ea adaugă că în opinia sa vor suferi foarte mult partea de desert şi partea de produse on the go. Acestea vor fi nişte categorii care vor înregistra scăderi semnificative.
„Dacă bugetul de mâncare va fi mai redus, atunci cu siguranţă consumatorii se vor îndrepta către mărcile proprii ale retailerilor, spre branduri mai ieftine, nu neapărat spre produse premium.“
Mai exact, comportamentul de consum va fi similar celui din 2009, când românii au fost forţaţi să îşi regândească bugetele.
Irina Măndoiu, director comercial Lactalis România: În această perioadă ştim clar că românii nu fac schimbări majore în obiceiul de consum majore în ceea ce priveşte alimentele de bază. Cred că vor suferi foarte mult partea de desert şi partea de produse on the go, vor fi nişte categorii care vor înregistra scăderi semnificative.
Ciprian Roşca, director comercial Cramele Recaş: Actualmente cunoaştem cu certitudine că timpul petrecut în magazine este mult mai mic decât înainte de instalarea restricţiilor de deplasare (...). În general, estimăm că în această perioadă se cumpără mai puţin şi uşor mai ieftin.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
-
Se dezgheaţă piaţa listărilor la Bursă. Furnizorul de energie Premier Energy şi distribuitorul de combustibil JT Grup Oil caută finanţare de peste 100 mil. euro de la investitorii de pe piaţa de capital
-
România va ajunge la un PIB pe cap de locuitor de 20.000 de dolari în 2024, de 10 ori mai mult decât acum 20 de ani, dar rămâne la distanţă mare în urma Slovaciei sau Cehiei
-
Conferinţa ZF/BT Agro Galaţi. Am ajuns să producem la fel de multe mere ca polonezii la hectar, iar dacă dublăm producţia de grâu şi porumb, ajungem din urmă Italia şi Franţa
-
Consolidarea sistemului bancar va continua. Bancherii recunosc că e spaţiu şi pentru băncile de nişă
-
Tobias Matter, directorul Centrului R&D Bosch din Cluj: Oferim internship pentru studenţi, dar nu îi recrutăm full-time. Ei întâi trebuie să îşi termine studiile. Centrul de Inginerie Bosch are 1.700 de specialişti cu birouri în Cluj, Bucureşti şi Sibiu.
-
Farmavet, afaceri de 270 mil. lei din medicamente de uz veterinar: „Vrem să extindem capacitatea de producţie“
-
Daniel Donici, Artesana Tecuci: „E foarte bine că există programe care ajută oamenii să se reintegreze pe piaţa muncii. Dar unde găseşti oameni care au lucrat o viaţă în siderurgie să vină să lucreze într-o fabrică de brânzeturi?“
-
Bucureştiul nimănui: toţi vor să fie primari, dar nimeni nu are un program pentru cel mai sufocat oraş din România. Problemele grave ale Bucureştiului, dar despre care niciun candidat nu vorbeşte
-
CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Răzvan Marinescu, CEO, KLG Europe Logistics: Ultimii ani au fost ca un roller coaster continuu în care au apărut diverse scenarii. Sentimentul acum este că nu mai trăim într-o piaţă în care ne calculăm tarifele plecând de la costuri la care mai adăugăm o marjă
-
Bursă. Ediţia a XVI-a Fidelis, cea mai mare de până acum, listată oficial de marţi la Bursa de Valori Bucureşti
-
Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Câte bordeie, atâtea obiceie: „Cred că plasticul nu îl poţi evita în viaţa de zi cu zi, dar măcar poţi încerca să reciclezi o parte din el“
-
Analiză. Pagina verde. Cine sunt cei trei furnizori de echipamente RVM din Sistemul Garanţie-Returnare pe care le vedem în marile reţele de magazine
-
ZF Agropower. Costul coşului de Paşte a crescut cu 10%. Clienţii au găsit o alternativă la tradiţionalul miel întreg: cumpără drob la bucată, pulpă sau cotlet de berbecuţ
-
ZF Deschiderea de astăzi la Bursă. Jean Paul Tucan, JT Grup Oil: Vrem să ne listăm la BVB după o ofertă publică iniţială de majorare a capitalului social. Prospectul, pe masa ASF pentru autorizare
-
Rudolf Vizental, ROCA Investments: Acest proiect de private equity este precum un maraton, totul se acumulează
-
Afaceri de la Zero. Loredana Peptenaru, cu background în turism, a pornit în pandemie Nomad Travel Concept, o agenţie de turism care oferă vacanţe personalizate şi consultanţă şi care a ajuns la sute de clienţi
-
ZF Investiţi în România! Producătorul de lactate Artesana vrea peste 6 mil. euro prin Programul de Tranziţie Justă pentru o fabrică de brânzeturi în judeţul Galaţi
-
S-a terminat cu joburile şi afacerile aşa cum le ştim. Inteligenţa artificială schimbă total business-urile şi produce o revoluţie de care nimeni nu scapă