Eveniment

Cele mai mari pieţe din economie rămân pe scădere

Cele mai mari pieţe din economie rămân pe scădere

Cele mai mari pieţe din economie rămân pe scădere

17.08.2011, 00:02 299

CONSTRUCŢII

Volumul lucrărilor de construcţii a scăzut cu 4,7% în primele şase luni (serie ajustată) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit Institutului Naţional de Statistică. "Sunt mai multe elemente care au determinat scăderea pieţei construcţiilor: spre exemplu, lipsa susţinerii financiare a proiectelor în derulare, întârzierea plăţii datoriilor către firmele constructoare, dar şi maniera de desfăşurare a procedurilor de licitaţii, care de multe ori este contestabilă", a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

Pe de altă parte, Plosceanu a mai spus că menţine prognoza de la începutul anului cu privire la evoluţia sectorului construcţiilor în 2011, şi anume că această piaţă va avea aceeaşi valoare ca în 2010. "Guvernul nu a reuşit să înţeleagă că fără investiţii publice susţinute această piaţă nu îşi va reveni", a afirmat preşedintele ARACO. Andreea Neferu

AUTO

În primele şase luni ale acestui an s-au vândut pe piaţa locală aproape 43.200 de autoturisme, în scădere cu 16% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

La nivelul lunii iunie s-a depăşit pragul de 10.000 de maşini vândute lunar pentru prima dată în ultimele şase luni. Cu toate acestea, în condiţiile în care anul trecut iunie a fost ultima lună cu TVA de 19%, înainte de majorarea la 24%, piaţa a continuat şirul de scăderi, declinul înregistrat în iunie fiind de 26%, de la aproape 14.000 de maşini în iunie 2010 la 10.400 luna trecută. În total, piaţa de autovehicule a înregistrat în primul semestru un declin de 14%, la aproape 50.300 de unităţi, scăderea mai puternică a vânzărilor de autoturisme fiind uşor atenuată de creşterea vânzărilor de vehicule comerciale, care au crescut cu 14%, la 6.600 de unităţi, dar şi de cele de autocare şi autobuze, care au accelerat cu aproape 80%, la 421 de unităţi. Bogdan Alecu

FUZIUNI ŞI ACHIZIŢII

Piaţa locală de fuziuni şi achiziţii (M&A - mergers & acquistions) s-a ridicat la puţin peste jumătate de miliard de euro în prima jumătate a acestui an, cu 39% mai puţin comparativ cu perioada similară din 2010, potrivit datelor DealWatch (un produs al furnizorului de servicii online ISI Emerging Markets).

Tendinţa de scădere din România nu se regăseşte şi la nivel regional, valoarea totală a tranzacţiilor M&A încheiate în regiunea Europei Centrale şi de Est în primul semestru al acestui an crescând cu 77% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, până la o valoare de 94 miliarde de euro.

În primul semestru, piaţa de M&A din România a fost caracterizată de tranzacţii cu valori mici, sub 20 de milioane de euro, o singură tranzacţie a depăşit valoarea de 50 de milioane de euro, comparativ cu patru astfel de tranzacţii în aceeaşi perioadă a anului 2010. Ioana David

PANIFICAŢIE

Piaţa produselor de panificaţie s-a contractat cu circa 20% în primele şase luni ale acestui an ca urmare a scăderii puterii de cumpărare a populaţiei şi a creşterii preţului făinii, potrivit datelor Rompan, patronat care reuneşte cei mai mari producători de pâine de pe piaţa locală. "Primele şase luni au fost foarte proaste. Piaţa a scăzut cu 20%, iar brutăriile merg în continuare pe pierdere. Nu am reuşit să creştem preţul pâinii din cauza puterii de cumpărare mici", explică Aurel Popescu, preşedinte al Rompan.

În ultimul an cotaţia grâului de panificaţie aproape că s-a dublat ajungând în prezent la circa 200 de euro/tonă, potrivit cotaţiilor de pe Bursa de la Paris. Gabriel Razi

FASHION

Piaţa locală de fashion a crescut cu 5-10% în primele şase luni din acest an, nivel care s-ar putea menţine până la finalul lui 2011, potrivit estimărilor jucătorilor din piaţă şi ale companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.

Retailul de îmbrăcăminte este una dintre pieţele locale cu potenţial, în condiţiile în care valoarea acesteia ar putea creşte de la 1,9 mld. euro anul trecut la 4,2 mld. euro în 2020.

Acest lucru atrage tot mai mulţi jucători în România, precum H&M sau New Look. Mai mult, jucătorii deja prezenţi au mizat pe expansiune, în speranţa ca românii vor cumpăra tot mai multe haine. Astfel Inditex, New Yorker, C&A şi H&M şi-au anunţat planurile pentru câteva zeci de magazine. Cristina Roşca

SERVICII MEDICALE

Piaţa serviciilor medicale a crescut cu peste 10% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor jucătorilor din industrie, avansul fiind diferit în funcţie de segmente.

"Piaţa serviciilor medicale private a continuat să fie pe creştere în zona de retail, unde vorbim de un procent de 10-15%. Comparativ cu anul trecut, vorbim de un număr similar de clienţi care accesează serviciile în privat, dar sunt mai atenţi atunci când vine vorba de sănătate", spun reprezentnaţii operatorului de servicii medicale private MedLife.

Pe de altă parte, pe segmentul corporate, creşterea a fost mult mai redusă, înspre zero. "Daca este să ne referim la zona corporate, vorbim de o stagnare a pieţei", au mai spus reprezenţii MedLife. Ioana David

MEDICAMENTE

Piaţa de medicamente a crescut cu 3,6% (2,9% în euro) în primele şase luni ale acestui an, până la 5,06 mld. lei (1,2 mld. euro), susţinută de evoluţia din perioada aprilie - iunie, potrivit datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim.

Rezultatele sunt mult sub evoluţia anilor anteriori. Pe de altă parte, în valoare piaţa a consemnat o scădere de 5,4% în primul semestru, conform aceleiaşi surse.

La nivelul întregului an, compania menţine prognoza de creştere de 4,8%, pe care însă ar putea să o modifice "dacă vor exista noi restricţii administrative". Ioana David

FMCG

Consumul şi-a continuat trendul descendent în primele şase luni ale anului, trend început încă din 2009. În 2009 şi 2010 consumul a scăzut cumulat cu circa 14%.

În perioada de boom consumul era principalul motor de creştere a economiei, însă criza financiară a redus puternic apetitul de consum al românilor, care şi-au raţionalizat cheltuielile.

Totuşi în trimestrul al doilea doi dintre principalii jucători de pe piaţă, Carrefour şi Coca-Cola, au anunţat rezultate pozitive, un prim semnal de optimism pentru consum, aşteptat să se vadă în lunile care vor urma dacă situaţia economică nu se înrăutăţeşte. Cristina Roşca

COSMETICE

Piaţa locală de produse cosmetice a scăzut în primele şase luni ale anului cu 6-10%, potrivit lui Răzvan Diraţian, directorul comercial pentru România şi Republica Moldova al Avon Cosmetics, unul dintre principalii jucători de pe piaţă şi totodată o companie care a reuşit anul trecut să îşi majoreze atât cifra de afaceri, cât şi profitul. Avon a avut anul trecut afaceri de 114 mil. euro şi profit de 18 mil. euro.

"Piaţa scade pentru că şi consumul îşi continuă trendul descendent. Criza a afectat disponibilitatea de venituri a oamenilor şi de aceea ei tind să cumpere tot mai puţine produse cosmetice".

Piaţa locală de produse cosmetice a avut anul trecut o valoare de 700 de milioane de euro, potrivit companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, care estimează că ar putea creşte la 1,2 mld. euro în 2015 şi 2,2 mld. euro în 2020. Cristina Roşca


CARBURANŢI

Piaţa carburanţilor a stagnat în primul semestru al anului, potrivit celor mai recente estimări ale jucătorilor din piaţă, mai ales pe fondul revenirii cererii din segmentul comercial, reprezentat de clienţii cu flote de maşini, care a putut contrabalansa scăderea înregistrată pe segmentul de retail, persoanele fizice fiind în continuare afectate de scăderea puterii de cumpărare.

"Vânzările cu amănuntul (retail) din România au scăzut cu 5%, în linie cu tendinţa pieţei", au spus reprezentanţii Petrom, care au precizat totuşi că pe segmentul comercial de carburanţi au fost înregistrate creşteri la nivelul companiei.

Evoluţii similare au raportat şi ceilalţi jucători din piaţă, Rompetrol crescând cu 11% pe segmentul comercial, dar scăzând cu 3% pe cel de retail. MOL România la rândul său a raportat o creştere de 2% pe partea de vânzări comerciale. Roxana Petrescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO