Eveniment

Cele mai optimiste planuri de la începutul crizei: un sfert dintre firmele româneşti fac angajări în perioada următoare

Cele mai optimiste planuri de la începutul crizei: un sfert dintre firmele româneşti fac angajări în perioada următoare

Cele mai optimiste planuri de la începutul crizei: un sfert dintre firmele româneşti fac angajări în perioada următoare

Autor: Adelina Mihai

13.06.2011, 23:52 1121

Peste un sfert dintre angajatorii români (28%) intenţionează săfacă angajări în perioada iulie-septembrie, în timp ce numai 8%prevăd scăderi în efectivul de personal, acestea fiind cele maioptimiste planuri de angajare din 2008 încoace, arată cel mairecent studiu realizat de Manpower România, companie cu activităţiîn domeniul serviciilor de resurse umane.

"Deşi multe companii încă îşi amână planurile de creştere,rezultatele studiului nostru trimit un semnal pozitiv aşteptat demai multe industrii, de angajaţi şi chiar de către uniiconsumatori. Estimările privind activitatea de angajare fiind deaceastă dată cele mai mari din ultimii trei ani în România ne facsă fim optimişti pentru a doua parte a anului 2011", susţineValentin Petrof, country manager al Manpower România.

Studiul, realizat pe un eşantion de 765 de angajatori români dintoată ţara, include date statistice privind previziunile deangajare din zece sectoare de activitate din 8 regiuni. Deşipreviziunile de angajare sunt cele mai optimiste din ultimii treiani, majoritatea angajatorilor români (63%) spun că nu anticipeazăvreo schimbare în structura lor de salariaţi, adică nu vor faceconcedieri, dar nici angajări masive.

Principalul indicator luat în calcul pentru rezultatelestudiului este "previziunea netă de angajare", care reprezintădiferenţa dintre procentul de angajatori care fac angăjări înurmătoarea perioadă şi procentul celor care îşi vor reduceefectivul de salariaţi.

În România, în trimestrul trei al acestui an, previziunea netăde angajare este de 20%, cea mai optimistă din cel de-al patruleatrimestru al anului 2008 încoace (când previziunea netă de angajareera de 21%).

Cele mai ambiţioase planuri de angajare le au companiile dinindustria extractivă, care caută ingineri sau oameni de vânzări şiunde previziunea de angajare este de 34%. Şi sectorulconstrucţiilor, de unde au dispărut peste 20.000 de salariaţi numaiîn ultimul an, potrivit statisticilor Institutului Naţional deStatistică, are planuri ambiţioase de angajare în următoareaperioadă, indicatorul privind perspectivele de angajare înconstrucţii fiind de 27%.

Planuri de recrutare în perioada următoare au şi angajatoriicare necesită forţă de muncă sezonieră, în hoteluri şi restaurante(cu o previziune de angajare de 25%), precum şi în retail (comerţulcu ridicata şi cu amănuntul), unde previziunile de angajare ajungla procentul de 22%. De altfel, intenţiile de angajare pentruaceste sectoare sunt la cel mai ridicat nivel din 2008 încoace.

Totuşi, printre companiile care au anunţat planuri masive derecrutare în următoarea perioadă se află cele din sectorulserviciilor IT, call centere sau outsourcing. Printre angajatoriicare fac zeci sau chiar sute de angajări în perioada următoare seaflă companii precum Computer Generated Solutions, Hewlett-Packard,Genpact, Linea Direct Communications, Microsoft, Teamnet sauIntel.

România a avut cea mai spectaculoasă evoluţie în regiune în ceeace priveşte planurile de angajare de la începutul crizei încoace,alături de state precum Bulgaria sau Polonia, care au însă planurimai scăzute de angajare decât România. Cei care vor să-şi găseascăun job în Spania, Grecia sau Italia au puţine şanse în următoareaperioadă, având în vedere că în aceste state se fac mai multeconcedieri decât angajări în următoarea perioadă, în cazul Spaniei,de exemplu, previziunea netă de angajare este de -10% (în aceastăţară fiind şi cea mai mare rată a şomajului din Europa, de20,7%).

Deşi au planuri optimiste de angajare, recruiterii spun căsalariile oferite noilor angajaţi sunt mai scăzute, în medie, cu20% faţă de perioada de dinainte de criză. Astfel, oferta pentru opoziţie de entry-level începe de la 200 de euro net pentru un tânărabsolvent de facultate fără experienţă, faţă de nivelul de 250-300de euro înregistrat în perioada 2007-2008.

Manpower România este unul dintre jucătorii din top 5 de pepiaţa serviciilor de resurse umane, care a înregistrat anul trecuto cifră de afaceri estimată la 18,7 mil. euro, în creştere cu 48%faţă de anul anterior. Principalii competitori ai companiei suntAdecco România, Lugera & Makler, Trenkwalder sau APT.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO