Ascensiunea fulminantă a ciocolatei din Dubai a declanşat o criză globală de aprovizionare cu fistic, agravând penuria mondială a acestui fruct oleaginos şi provocând o creştere accentuată a preţurilor, scrie FT.
Tabletele de ciocolată, un amestec de cremă de fistic, foi de patiserie sfărâmate şi ciocolată cu lapte, au avut un succes moderat după lansarea lor în 2021 de către ciocolatierul boutique din Emiratele Arabe Unite, FIX — până când un videoclip de pe TikTok le-a transformat într-un fenomen global.
Clipul, postat în decembrie 2023, a adunat peste 120 de milioane de vizualizări şi a alimentat o frenzie mondială pentru ciocolata cu fistic, generând numeroase imitaţii.
Din cauza acestei nebunii, preţul miezului de fistic a crescut de la 7,65 dolari pe livră acum un an, la aproximativ 10,30 dolari, a declarat Giles Hacking de la compania de comerţ cu nuci CG Hacking. „Lumea fisticului este practic epuizată în acest moment,” a spus el.
Ciocolata nu este ieftină. Tableta Lindt inspirată din Dubai se vinde în Marea Britanie la 10 lire pentru 145 de grame, mai mult decât dublu faţă de celelalte sortimente ale brandului. Însă consumatorii sunt atât de entuziasmaţi, încât unele magazine au început să limiteze numărul de tablete pe care le poate cumpăra fiecare client, iar Lindt şi supermarketul britanic Wm Morrison au lansat ouă de Paşte cu cremă de fistic.
Stocurile de fistic erau deja în scădere după o recoltă slabă anul trecut în SUA, principalul exportator de fistic din lume. În plus, recolta americană a fost de o calitate mai înaltă decât de obicei, ceea ce a dus la o disponibilitate mai mică de miezuri decojite ieftine, care sunt de regulă utilizate ca ingrediente în ciocolată şi alte alimente, a explicat Hacking.
„Oferta era deja limitată, iar când ciocolata din Dubai a apărut şi ciocolatierii au început să cumpere tot fisticul disponibil… restul lumii a rămas fără,” a spus el.
Iranul, al doilea cel mai mare producător de fistic din lume, a exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în primele şase luni până în martie 2025, comparativ cu întregul an anterior, potrivit datelor vămii iraniene.
Această penurie reprezintă o inversare bruscă faţă de anul 2023, când oferta globală de fistic a depăşit cererea şi a dus la o scădere a preţurilor, a spus Behrooz Agah, membru în consiliul Asociaţiei Fisticului din Iran.
Din cauza acelui excedent, „au apărut o varietate de produse derivate, precum untul, uleiul şi pasta de fistic, care puteau fi utilizate într-o gamă largă de alimente pe bază de fistic,” a explicat el. „Tot atunci a fost lansată ciocolata din Dubai, care a început treptat să devină virală la nivel global.”