Eveniment

CFR in colaps: Un proiect de electrificare a 70 km de cale ferata nu a fost finalizat nici dupa 20 de ani

CFR in colaps: Un proiect de electrificare a 70 km de cale ferata nu a fost finalizat nici dupa 20 de ani

Ruta Bucuresti-Giurgiu este de doua ori mai lunga de cand s-a prabusit podul de la Gradistea in 2005. Are nevoie de 20 mil. euro

14.07.2009, 00:00 507

Proiectul de electrificare a liniei de cale ferata Barbosi-Tecuci (judetul Galati), cu o lungime de 70 km, a fost inceput in 1989 si nu va fi finalizat nici anul acesta, pentru ca Ministerul Transporturilor (MTI) a alocat acestei investitii doar 800.000 de euro pentru anul 2009, dintr-un necesar de 5 mil. euro.
Calea ferata este in prezent in colaps, potrivit Asociatiei Industriei Feroviare (AIF) si Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER), in conditiile in care investitiile in sistemul feroviar nu au fost o prioritate pentru guvernele care s-au succedat in ultimii 20 de ani. Principala acuzatie pe care o aduc asociatiile este ca statul detine prin CFR SA toata infrastructura de cale ferata, care cuprinde 10.500 km, si nu asigura mentenanta si lucrarile de reparatii capitale ale liniilor.
„Calea ferata e la nivel de drum comunal, plina de gropi, care nu se vad ca la sosele. Autostrazile nu se compara cu linia reabilitata pentru viteze de 160 km/ora. Aceasta linie poate fi comparata cu un drum national, pentru ca o autostrada feroviara inseamna o linie de mare viteza. In permanenta, intre solicitarile facute de CFR SA si banii alocati de la buget sunt diferente de 1 la 4 sau 1 la 5", a spus Stefan Roseanu, secretarul general al AIF.
Astfel, in ultimii ani au aparut tot mai multe anomalii in infrastructura feroviara, din lipsa de investitii in mentenanta. In 2005 s-a prabusit podul feroviar de la Gradistea de pe ruta Bucuresti-Giurgiu, care nu a mai fost ulterior refacut. Distanta Bucuresti-Giurgiu pe calea ferata are in prezent 160 km, cu ocolire prin Videle, in loc de 70 km, cat avea initial.
„Podul, cu o lungime de 170 de metri, ar avea nevoie de o investitie de 20 de milioane de euro, la care se mai adauga inca 15 milioane de euro pentru realizarea a circa 5 kilometri de terasament si pentru realizarea conexiunii cu cea mai apropiata gara", spune Roseanu.
Un alt caz este proiectul de electrificare a liniei Barbosi-Tecuci, construit de compania ISAF, care era prevazut sa fie finalizat in iunie 2010, dupa 21 de ani, dar din lipsa de fonduri lucrarile vor intarzia.
In acest timp, traseul Tecuci-Galati se face in principal pe DN25, care are o singura banda pe sens si este una dintre rutele cu cele mai multe accidente rutiere, fiind implicate de-a lungul anilor si multe microbuze cu calatori. Intre Galati si Tecuci sunt 20 de localitati, fiind una dintre cele mai aglomerate rute de cale ferata, iar timpul de parcurs este de doua ore.
Mai mult, lucrarile de reparatie a tunelului CFR Galati (cu o lungime de 1 km) au inceput in 1996 si nu au fost finalizate. In prezent se lucreaza la una dintre galerii, dar cealalta are perioada de garantie depasita. „In cazul in care s-ar prabusi tunelul, gara din Galati va ramane izolata", explica Roseanu.
AIF si ATFER cer mentinerea taxei de utilizare a infrastructurii la acelasi nivel, de 14 lei/tren/kilometru, protestand fata de un proiect al MTI de a modifica modul de calcul al taxei, prin care va fi majorata.
„In prezent, taxa pentru trenurile de marfa este de 14 lei per tren km, un tarif nici mic, dar nici mare, in comparatie cu Europa. Prin noua formula de calcul au fost mariti unii coeficienti, care au dus costul mediu la 15,5 lei per tren kilometru. Propunerea noastra este sa ramana la 14 lei, cum e de circa patru ani", a declarat, Constantin Pestrea, presedintele ATFER.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO