Eveniment

Chiar si cu o vara mai putin torida, vanzarile de bauturi au urcat cu peste 20% in primul semestru

Chiar si cu o vara mai putin torida, vanzarile de bauturi au urcat cu peste 20% in primul semestru

Click pentru imaginea intreaga

03.09.2008, 19:00 17

Cele mai dezvoltate 20 de categorii de bunuri de larg consum au totalizat vanzari in retail la semestru de aproape 2,7 mld. euro, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata Nielsen.
Dintre acestea, doar tigarile, berea si sucurile carbonatate au cumulat vanzari de 1,45 mld. euro.
Studiul citat cuprinde vanzarile realizate in magazine de tip hipermarket si supermarket, dar si in retailul traditional (mini-marketuri, magazine alimentare de cartier, chioscuri etc.), neincluzand retelele cash & carry si nici alte formate de magazine cu vanzari en-gros.
Daca sunt luate in calcul toate canalele de distributie, segmente precum tigarile, berea, lactatele sau bauturile racoritoare depasesc pragul de vanzari anuale de un miliard de euro, pe o piata estimata in total la 10-15 mld. euro. Cele mai dinamice categorii din clasamentul realizat de Nielsen au fost uleiul (+60,4%), cascavalul (58,8%) si sucurile cu continut redus de fruct (still drinks), cu 38,4%.
Piata uleiului, situata anul trecut sub cea a detergentilor de rufe, ca valoare, a avut in acest an unul dintre cele mai mari ritmuri de crestere valorica datorita majorarii preturilor de catre producatori. In conditiile dublarii pretului la uleiul de porumb, in comert, vanzarile au inregistrat o scadere in volum de circa 9% in primul semestru fata de aceeasi perioada din 2007.
Noua recolta din acest an i-ar putea determina insa pe producatori sa modifice din nou preturile, de data aceasta in scadere. Dintre producatorii locali de ulei, cea mai mare crestere a afacerilor a fost inregistrata anul trecut de Expur Urziceni, care, cu un avans de 73,1%, a devenit cel de-al doilea jucator din industrie care a trecut pragul de 100 de milioane de euro. In acelasi timp, profitul companiei s-a majorat de aproape trei ori, la 7,3 milioane de euro.
Cu toate ca vara a fost mai putin torida, vanzarile de bauturi racoritoare si bere, produse care in general au o sezonalitate ridicata, au avansat in prima jumatate a anului cu ritmuri de peste 20%. Studiul Nielsen arata o majorare de 20,6% a vanzarilor de bere in retail, in timp ce sucurile carbonatate (CSD) au crescut cu circa 30%, iar categoria still drinks (sucuri plate cu continut de fruct sub 25%) vine puternic din urma cu un ritm mai mare de crestere, de 38,4%.
Pe segmentul bauturilor alcoolice, ratele de majorare a vanzarilor la semestru au fost mai modeste, comparativ cu piata soft drinks. Astfel, brandy-ul a realizat un avans de circa 12%, ajungand la aproape 47 mil. euro in prima jumatate a anului. Vodca a fost categoria cu cea mai redusa rata de crestere din clasament, cu un plus de 1,6%.
Berea, brandy-ul si vodca sunt singurele trei segmente de pe piata bauturilor alcoolice incluse in clasamentul citat. Cele mai multe categorii de top apartin pietei de food, printre acestea numarandu-se produse precum ciocolata, salamul sau iaurtul.
Printre cei mai mari producatori activi pe piata locala a bunurilor de larg consum se numara British American Tobacco, Philip Morris, Procter & Gamble, Unilever, European Food & Drinks, Kraft Foods sau Nestle. Atat pe piata tutunului, cat si pe cea a berii si a bauturilor racoritoare, lupta cea mai apriga, pentru prima pozitie pe piata, se da intre multinationale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO