Eveniment

CHR Consulting: Piata francizei va creste cu 35%

08.06.2005, 19:52 212

Piata francizei va inregistra in acest an o crestere cu 35% fata de anul trecut prin cresterea numarului de retele de franciza si extinderea celor existente, cifra de afaceri a firmelor care lucreaza in acest sistem fiind in 2004 de 730 de milioane de euro.

"Apetitul intreprinzatorilor romani cu afaceri de succes de a-si extinde afacerea in sistem franciza ne indreptateste sa estimam ca, anual, cel putin cinci sau sase marci vor alege aceasta strategie de dezvoltare pe intreg teritoriul Romaniei", se arata intr-un studiu realizat de CHR Consulting.

Potrivit studiului, cererea de produse si servicii de calitate, coroborata cu cresterea nivelului de trai si cu atitudinea fata de tot ceea ce este "marca" sunt factori hotaratori pentru atragerea de branduri renumite.

Specialistii de la CHR Consulting apreciaza ca, dintre domeniile cele mai dinamice in sectorul de franciza ce vor intra pe piata romaneasca, cele mai importante sunt cele din aria serviciilor, de la cele mai putin costisitoare, asa-zise servicii sociale - servicii auto, servicii de intretinere, de reparatii - la servicii bazate pe transfer de know-how, precum cele din domeniul educatiei, consultantei financiare, e-commerce etc.

"Atractivitatea pietei romanesti pentru francizorii straini a crescut si prin adaptarea legislatiei romanesti la cea a UE, a promovarii conditiilor pietei de retail si servicii realizate indirect de numele mari vehiculate in sistemul international de franciza si care au intrat pe piata in ultimii ani, precum Zara, Intersport, Athlete Foot''s, Extyn, Primo Emporio si Max Mara", spun autorii studiului.

Conform CHR Consulting, numarul de marci prezente in Romania pe baza unui contract de franciza - simpla, master franciza, francizor - se ridica la 171, din care 43 de origine autohtona. Cercetarea a vizat numarul francizelor la 30 ianuarie 2005.

Cele mai extinse retele sunt din domeniul serviciilor si al distributiei.

Astfel, Fornetti, care are 300 unitati in Romania, detine 27,2% din totalul pietei de franciza, Allois Dallmayr Kaffe, cu 117 parteneri, detine 9,1% din total, iar Germanos, cu 75 unitati, detine 6,1%.

Pentru ca nu exista studii anterioare privind evolutia pietei de francize, CHR apreciaza ca nu se poate aproxima un procent de crestere al acesteia.

"Se poate spune insa ca anul 2004 a fost un an al francizelor, nu numai prin numarul mai ridicat de afaceri care s-au dezvoltat prin acest sistem - aproximativ 45 fata de anul 2003, cand aproximativ 30 de modele de afaceri au ales franciza", mai spun autorii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO