♦ Deşi în ultimii ani ponderea celor care părăsesc sistemul a scăzut uşor, problema rămâne una de proporţii ♦ Pe lângă abandonul şcolar, România se confruntă şi cu un declin demografic sever: generaţiile devin tot mai mici ♦ România are din ce în ce mai puţini copii care intră în sistemul de educaţie şi tot mai puţini care îl finalizează.
România continuă să piardă anual zeci de mii de elevi din sistemul de învăţământ, iar deşi se observă o uşoară îmbunătăţire în ultimii ani, fenomenul rămâne de amploare. În ultimii 11 ani şcolari, în medie, 40% dintr-o cohortă de elevi care intră în clasa I sau pregătitoare nu ajunge să susţină examenul de bacalaureat. Asta înseamnă că, din fiecare generaţie, patru din zece copii se pierd pe parcursul celor 12 ani de şcoală.
Mai exact, în anul şcolar 2014–2015, doar 145.970 de elevi s-au prezentat la bacalaureat dintr-o generaţie iniţială de 287.552 de copii înscrişi în clasa I sau pregătitoare cu 12 ani în urmă. Astfel, aproape jumătate dintre elevi (49,2%) au fost „pierduţi“ pe parcurs – un procent care s-a menţinut constant în următorii ani. În anii următori, această pondere s-a menţinut constant în jurul valorii de 47–49%. Asta înseamnă că anual, în jur de 100.000 – 140.000 de elevi nu ajung să finalizeze liceul şi să susţină examenul de bacalaureat.
Abia începând cu anul şcolar 2019–2020 se observă o uşoară îmbunătăţire, ponderea elevilor pierduţi din sistem coborând treptat spre pragul de 40%. În anul şcolar 2023–2024, procentul a coborât la 39,7%, cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, însă şi în acest context, peste 80.000 de elevi dintr-o cohortă de peste 200.000 nu au ajuns la examenul de bacalaureat.