Eveniment

Cinci decizii pentru transparenţa guvernării pe care le propune Ziarul Financiar

Cinci decizii pentru transparenţa guvernării pe care le propune ZF
19.12.2011, 00:04 722

Ziarul Financiar a cerut în 2010 şi a obţinut publicarea pe site-urile ministerelor a salariilor angajaţilor.

În 2011 a cerut şi obţinut ca gu­vernul să prezinte în informarea către presă trimisă înaintea fiecărei şedinţe linkul către textul proiectului de lege care urmează să fie discutat.

Săptămâna trecută, urmare a unei şedinţe deschise de redacţie ZF Expert cu tema "Buget 2012 - Plătitorii de taxe faţă în faţă cu cheltuitorii de taxe", în care oamenii de afaceri Dan Şucu de la Mobexpert şi Mihail Marcu de la Medlife şi-au exprimat neîncrederea în modul cum cheltuie statul banii pe investiţii, guvernul a prezentat o listă detaliată, de 136 de pagini, a investiţiilor făcute între 2009 şi 2011 şi cele asumate pentru 2012.

Astfel, pentru prima dată se poate vedea că guvernul a cheltuit 300.000 de euro pentru un gard la Academia de Poliţie sau că în ultimii trei ani guvernul a făcut 286 de săli de sport, dar niciun spital nou.

Aceştia sunt însă doar câţiva paşi.

Asumând faptul că transparenţa este singura cale pentru eficientizarea administraţiei publice şi reducerea cheltuielilor, Ziarul Financiar propune alte 5 măsuri necesare pentru ca oa-menii să simtă într-adevăr că statul cheltuie 50 mld. euro pe an cu folos.

1. Înfiinţarea unui registru al instituţiilor publice din Ro­mânia, cu alocarea pentru fiecare a unui cod unic de identificare, la fel ca în cazul societăţilor comerciale. Aşa cum cele 600.000 de companii din România au Registrul Comerţului, instituţiile ar trebui să aibă Registrul Administraţiei. Atunci se va vedea în sfârşit câte agenţii, centre şi autorităţi sunt şi câte ar trebui să rămână. Registrul Admi­nistraţiei va trebui publicat trimestrial de către Secretariatul General al Guvernului.

2. Obligarea fiecărei instituţii publice să deţină un site propriu (sau să folosească un subsite construit de guvern), unde să publice o serie de date comune obligatorii care să poată fi agregate şi comparate. În comparaţie cu firmele, care au cifra de afaceri, nu­mărul de angajaţi sau profitul dis­ponibile pe site-ul Mfinante.ro sau recom.ro, pentru instituţiile publice din România nu există parametri pres­ta­biliţi prin care să li se poată măsura eficienţa, atât între instituţii, cât şi istoric, de la un an la altul.

3. Publicarea pe site-urile fiecărei instituţii a numelui, funcţiei şi CV-ului fiecărui angajat din instituţie într-un format standard, care să poate fi agregat la nivelul întregii administraţii. Există situaţii acum în care con­tribuabilii pur şi simplu nici nu cunosc cine şi unde lucrează şi ce atribuţii are pentru a rezolva o problemă.

4. Publicarea pe site-ul fiecărei instituţii publice a tuturor plă­ţilor făcute, la cel mult trei zile de la tranzacţie, cu următoarele menţiuni: suma, beneficiarul, obiectul plăţii. Aceasta este o prevedere cheie pentru eficientizarea cheltuielilor publice. Plăţile făcute la o aceeaşi companie sau pe bunuri şi servicii care nu sunt necesare vor fi imediat evidenţiate.

5. Rapoarte trimestriale ale fiecărei instituţii care lucrează cu bani publici să fie publicate pe site şi prezentate în conferinţă de presă în care să se arate gradul de atingere al obiectivelor propuse. Funcţionarii au grijă să îşi inventeze roluri, dar astfel de rapoarte vor permite însăşi evaluarea necesităţii existenţei unor instituţii publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO