Un tânăr absolvent al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative a făcut ceea ce statul nu a făcut de 20 de ani - transparentizarea angajărilor în sistemul public prin publicarea pe un site, publicjob.ro, a anunţurilor de angajare apărute în Monitorul Oficial.
Ziarul Financiar a mai propus şi alte măsuri care ar trebui luate pentru a reforma administraţia românească, pe care le reia cu această ocazie.
A. Înfiinţarea unui registru al instituţiilor publice din România, cu alocarea pentru fiecare a unui cod unic de identificare, la fel ca în cazul societăţilor comerciale. Aşa cum cele 600.000 de companii din România au Registrul Comerţului, instituţiile publice ar trebui să aibă Registrul Administraţiei. Atunci se va vedea în sfârşit câte agenţii, centre şi autorităţi sunt şi câte ar trebui să rămână. Registrul Administraţiei va trebui publicat trimestrial de către Secretariatul General al Guvernului.
B. Obligarea fiecărei instituţii publice să deţină un site propriu (sau să folosească un subsite construit de guvern), unde să publice o serie de date comune obligatorii care să poată fi agregate şi comparate. În comparaţie cu firmele, care au cifra de afaceri, numărul de angajaţi sau profitul disponibile pe site-ul Mfinante.ro sau recom.ro, pentru instituţiile publice din România nu există parametri prestabiliţi prin care să li se poată măsura eficienţa, atât între instituţii, cât şi istoric, de la un an la altul. Aceşti parametri sunt informaţiile de bază despre o instituţie publică: numărul de angajaţi, bugetul de venituri şi cheltuieli în linii mari, sursele de finanţare, operaţiunile efectuate.
C. Publicarea pe site-urile fiecărei instituţii a numelui, funcţiei şi CV-ului fiecărui angajat din instituţie într-un format standard, care să poate fi agregat la nivelul întregii administraţii. Există situaţii acum în care contribuabilii pur şi simplu nici nu cunosc cine şi unde lucrează şi ce atribuţii are pentru a rezolva o problemă.
D. Publicarea pe site-ul fiecărei instituţii publice a tuturor plăţilor făcute, la cel mult trei zile de la tranzacţie, cu următoarele menţiuni: suma, beneficiarul, obiectul plăţii. Aceasta este o prevedere-cheie pentru eficientizarea cheltuielilor publice. Plăţile făcute la o aceeaşi companie sau pe bunuri şi servicii care nu sunt necesare vor fi imediat evidenţiate.
E. Rapoarte trimestriale ale fiecărei instituţii care lucrează cu bani publici să fie publicate pe site şi prezentate în conferinţă de presă în care să se arate gradul de atingere a obiectivelor propuse. Funcţionarii au grijă să îşi inventeze roluri, dar astfel de rapoarte vor permite însăşi evaluarea necesităţii existenţei unor instituţii publice.
Dintre aceste măsuri propuse de Ziarul Financiar, până în prezent a fost realizat, dar parţial, punctul D, şi anume publicarea cheltuielilor făcute de instituţiile publice.