• Leu / EUR4.7315
  • Leu / GBP5.2727
  • Leu / USD4.2103
Eveniment

Cinci orase fara centuri pentru ca Transporturile nu au luat banii de la Banca Mondiala. Cum comentati?

10 feb 2010 170

Guvernul afirma ca nu mai are bani pentru investitii ininfrastructura in 2010 pentru ca ar majora deficitul bugetar, insacand a avut finantare externa a pierdut-o pentru ca nu a depusproiectele la timp.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) apierdut la sfarsitul anului trecut finantarea de 225 mil. dolarialocata de Banca Mondiala pentru investitii in modernizareainfrastructurii rutiere si feroviare. O parte din acesti banitrebuia alocata pentru cofinantarea a cinci proiecte de varianteocolitoare pentru orasele Bacau, Brasov, Targu-Mures, Reghin siMedias, cu o lungime totala de 85 km.  Intre timp, pentru acestecenturi nu a fost organizata nici macar licitatia de incepere alucrarilor de constructie. Singurul oras care a avansat lucrarilefara finantarea de la Banca Mondiala este Brasovul, unde s-auconstruit deja doua tronsoane din viitoarea centura cu bani de labugetul local, Ministerul Transporturilor si fonduri de la UE.

"Sa spuna cei de la CNADNR de ce s-a ratat finantarea de laBanca Mondiala pentru acest proiect. Ministerul Transporturilor atinut la sertar timp de patru ani de zile acest proiect, care arein prezent o documentatie imatura. Elementele tehnice au foststabilite, insa nu vad, in mod realist, vreo sansa de incepere aacestui proiect in 2010", a declarat pentru ZF Dragos Benea,presedintele Consiliului Judetean Bacau.  Potrivit lui, variantaocolitoare ar reduce cu 40% traficul prin orasul Bacau. "In prezentse merge bara la bara la orele de varf, pentru ca tot traficulcatre nordul Moldovei trece prin oras si din cauza aceasta este siun oras foarte poluat".

Contactati de ZF reprezentantii Bancii Mondiale au afirmat caimprumutul a expirat pe 31 decembrie 2009, dupa ce a fost extins cu5 luni fata de data initiala - 31 aprilie 2009 - si nu mai poate fiprelungit.

Finantarea a fost aprobata inca din 2006, in urma unui acordsemnat cu CNADNR inca din 2004. Jumatate din suma era destinataproiectelor rutiere de infrastructura, 45% pentru calea ferata si5% pentru administratiile locale. La aceasta valoare se adaugacofinantarea de la bugetul de stat in valoare de 153 mil. dolari.Potrivit ultimelor informatii, Romania a atras doar 20% din acestibani, pana la expirarea imprumutului.

Cele cinci variante ocolitoare ar putea fi realizate prinfonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana, insa CNADNR nu adepus inca cererile de finantare pentru cele 5 centuri ocolitoarela Ministerul Transporturilor.

"Aceste proiecte pot fi finantate prin Programul OperationalSectorial pentru Transport, insa trebuie verificat la CNADNR in cestadiu se afla acestea. O parte din ele nu au inca studiile defezabilitate incheiate, iar unele primarii inca nu si-au datacordul privind traseul viitoarelor centuri. Nu stiu de ce nu afost atrasa finantarea, trebuie sunati cei de la CNADNR", afirmaConstantin Dascalu, secretar de stat in MinisteruluiTransporturilor. Contactata de ZF Dorina Tiron, directorul generalal CNADNR, a declarat ca va raspunde numai dupa ce vom aveaprecizari de la BM, fara a da alte explicatii.

Ce a facut Primaria Brasov

O situatie similara cu cea de la Bacau este prezenta si laBrasov, unde municipalitatea nu a mai asteptat proiectul de laCNADNR si a construit deja doua tronsoane din centura ocolitoare siurmeaza sa inceapa constructiile si pentru al treilea tronson de 6km. "S-a renuntat la varianta initiala propusa de MinisterulTransporturilor, care era inutila, pentru ca ocolea multelocalitati si era foarte serpuita si acum suntem in discutii pentruatragerea unei finantari de la Ministerul Transporturilor pentru altreilea tronson, insa noi vom incepe deja procedurile de stabilirea traseului si de expropriere a terenurilor", a declarat SorinToarcea, purtatorul de cuvant al Primariei Brasov. Centuraocolitoare a orasului Brasov va avea 22 km si va atrage investitiitotale de 50 mil. euro.

"Pentru centura am putea sa atragem si fonduri nerambursabile,pentru ca Brasovul este pol regional de crestere in zona centrala.Am decis sa facem proiectul pe bucati pentru ca n-am avut ofinantare clara de la Ministerul Transporturilor pentru proiect,iar traficul devenea tot mai aglomerat", explica Toarcea.

Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7315
Diferență: -0,0634
Ieri: 4.7326
Azi: 4.2103
Diferență: -0,2322
Ieri: 4.2139
Azi: 5.2727
Diferență: 0,699
Ieri: 5.2538
Azi: 4.2800
Diferență: 0,3211
Ieri: 4.2744