Eveniment

Cinci orase fara centuri pentru ca Transporturile nu au luat banii de la Banca Mondiala. Cum comentati?

Cinci orase fara centuri pentru ca Ministerul Transporturilor nu au luat banii de la Banca Mondiala. Cum comentati?
10.02.2010, 23:08 195

Guvernul afirma ca nu mai are bani pentru investitii ininfrastructura in 2010 pentru ca ar majora deficitul bugetar, insacand a avut finantare externa a pierdut-o pentru ca nu a depusproiectele la timp.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) apierdut la sfarsitul anului trecut finantarea de 225 mil. dolarialocata de Banca Mondiala pentru investitii in modernizareainfrastructurii rutiere si feroviare. O parte din acesti banitrebuia alocata pentru cofinantarea a cinci proiecte de varianteocolitoare pentru orasele Bacau, Brasov, Targu-Mures, Reghin siMedias, cu o lungime totala de 85 km.  Intre timp, pentru acestecenturi nu a fost organizata nici macar licitatia de incepere alucrarilor de constructie. Singurul oras care a avansat lucrarilefara finantarea de la Banca Mondiala este Brasovul, unde s-auconstruit deja doua tronsoane din viitoarea centura cu bani de labugetul local, Ministerul Transporturilor si fonduri de la UE.

"Sa spuna cei de la CNADNR de ce s-a ratat finantarea de laBanca Mondiala pentru acest proiect. Ministerul Transporturilor atinut la sertar timp de patru ani de zile acest proiect, care arein prezent o documentatie imatura. Elementele tehnice au foststabilite, insa nu vad, in mod realist, vreo sansa de incepere aacestui proiect in 2010", a declarat pentru ZF Dragos Benea,presedintele Consiliului Judetean Bacau.  Potrivit lui, variantaocolitoare ar reduce cu 40% traficul prin orasul Bacau. "In prezentse merge bara la bara la orele de varf, pentru ca tot traficulcatre nordul Moldovei trece prin oras si din cauza aceasta este siun oras foarte poluat".

Contactati de ZF reprezentantii Bancii Mondiale au afirmat caimprumutul a expirat pe 31 decembrie 2009, dupa ce a fost extins cu5 luni fata de data initiala - 31 aprilie 2009 - si nu mai poate fiprelungit.

Finantarea a fost aprobata inca din 2006, in urma unui acordsemnat cu CNADNR inca din 2004. Jumatate din suma era destinataproiectelor rutiere de infrastructura, 45% pentru calea ferata si5% pentru administratiile locale. La aceasta valoare se adaugacofinantarea de la bugetul de stat in valoare de 153 mil. dolari.Potrivit ultimelor informatii, Romania a atras doar 20% din acestibani, pana la expirarea imprumutului.

Cele cinci variante ocolitoare ar putea fi realizate prinfonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana, insa CNADNR nu adepus inca cererile de finantare pentru cele 5 centuri ocolitoarela Ministerul Transporturilor.

"Aceste proiecte pot fi finantate prin Programul OperationalSectorial pentru Transport, insa trebuie verificat la CNADNR in cestadiu se afla acestea. O parte din ele nu au inca studiile defezabilitate incheiate, iar unele primarii inca nu si-au datacordul privind traseul viitoarelor centuri. Nu stiu de ce nu afost atrasa finantarea, trebuie sunati cei de la CNADNR", afirmaConstantin Dascalu, secretar de stat in MinisteruluiTransporturilor. Contactata de ZF Dorina Tiron, directorul generalal CNADNR, a declarat ca va raspunde numai dupa ce vom aveaprecizari de la BM, fara a da alte explicatii.

Ce a facut Primaria Brasov

O situatie similara cu cea de la Bacau este prezenta si laBrasov, unde municipalitatea nu a mai asteptat proiectul de laCNADNR si a construit deja doua tronsoane din centura ocolitoare siurmeaza sa inceapa constructiile si pentru al treilea tronson de 6km. "S-a renuntat la varianta initiala propusa de MinisterulTransporturilor, care era inutila, pentru ca ocolea multelocalitati si era foarte serpuita si acum suntem in discutii pentruatragerea unei finantari de la Ministerul Transporturilor pentru altreilea tronson, insa noi vom incepe deja procedurile de stabilirea traseului si de expropriere a terenurilor", a declarat SorinToarcea, purtatorul de cuvant al Primariei Brasov. Centuraocolitoare a orasului Brasov va avea 22 km si va atrage investitiitotale de 50 mil. euro.

"Pentru centura am putea sa atragem si fonduri nerambursabile,pentru ca Brasovul este pol regional de crestere in zona centrala.Am decis sa facem proiectul pe bucati pentru ca n-am avut ofinantare clara de la Ministerul Transporturilor pentru proiect,iar traficul devenea tot mai aglomerat", explica Toarcea.

Ce proiecte sunt in constructie

In prezent se afla in constructie, unele sunt aproape sa fiefinalizate, centurile ocolitoare ale oraselor Bucuresti (sectiuneade nord), Constanta, Ploiesti Vest, Timisoara, Sibiu, Cluj Est,Suceava, Oradea, Lugoj si Iasi. Cele mai avansate lucrari sunt lacentura Ploiesti Vest (13 km), unde se mai lucreaza doar la unpasaj, valoarea investitiilor in proiect fiind de peste 28 mil.euro, traficul fiind reluat in decembrie 2009. Constructorulproiectul este firma PA & CO International, detinuta de omul deafaceri Costel Casuneanu

Un alt proiect aflat in constructie este centura Timisoarei (12km), inaugurata partial in decembrie 2009, care a atras investitiide 18 mil. euro, constructorii fiind Romstrade (controlata de omulde afaceri Nelu Iordache) si Vectra Service (detinuta de MarcelButuza).

Tot la sfarsitul anului trecut a fost deschisa partial sicentura Cluj Est (24 km), care va atrage o investitie de peste 70mil. euro, constructorul fiind consortiul italian Pizarotti siTirena Scavi.

Din centura Sibiului (17,5 km) ar putea fi finalizate in varaacestui an lucrarile la primul tronson de 14,8 km, unde lucreazaconsortiul germano-roman Geiger-Boegl- Comtram, urmand ca al doileatronson de 2,7 km sa fie terminat in 2011. Centura Oradei (8,6 km)trebuia sa fie terminata in 2009, insa constructorul Selina nu afinalizat inca lucrarile, iar centurile oraselor Suceava (13 km),Lugoj (9,6 km) si Iasi (31,8 km) sunt in diferite faze deconstructie si urma sa fie terminate in perioada 2010-2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO