• Leu / EUR4.7354
  • Leu / GBP5.3123
  • Leu / USD4.2654
Eveniment

CNADNR a plătit 16 mld. lei pe drumuri naţionale în ultimii şapte ani, dar nu a reuşit să asfalteze ultimul DN de pământ din ţară

CNADNR a plătit 16 mld. lei pe drumuri naţionale în ultimii şapte ani, dar nu a reuşit să asfalteze ultimul DN de pământ din ţară

Autor: Andreea Neferu

4 dec 2014 1641
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit 16 miliarde de lei pentru proiecte de drumuri naţionale în perioada 2008-2014, iar în acelaşi interval a reparat 2.900 de kilometri de astfel de şosele, adică mai puţin de o cincime din reţeaua existentă de drumuri naţionale din România.

Mai mult, în timp ce CNADNR are la dispoziţie anual miliarde de lei, în România încă există un drum naţional „de pământ“ de 40 de kilometri, în estul ţării, fiind o adevărată pată pe obrazul României la capitolul infrastructură rutieră.

Drumurile naţionale au primit cei mai mulţi bani în anii 2010 şi 2011, adică circa 2,8 mld. lei anual, în timp ce anul acesta, în perioada ianuarie-septembrie, CNADNR a alocat doar 1,1 mld. lei către aceste şosele, deşi are la dispoziţie pentru întreg anul circa 2 mld. lei. Micşorarea sumelor direcţionate către drumuri naţionale vine în contextul în care statul a redus puternic anul acesta investiţiile, în încercarea de a urmări o politică de deficit bugetar cât mai mic. Pe de altă parte, CNADNR a recepţionat cei mai mulţi kilometri de drumuri naţionale în 2010 -  aproape 590 de kilometri şi cei mai puţini în 2008 – 198 de kilometri, arată datele transmise de compania de drumuri. Cei 2.900 de kilometri livraţi în cei 7 ani luaţi în considerare au fost fie reabilitaţi şi  modernizaţi, fie construiţi de la zero. Printre drumurile naţionale care au fost reabilitate din 2008 până în prezent se numătă DN1C Livada-Dej, DN 17 Gura Humorului-Suceava sau DN 56A Maglavit-Bucura, arată datele transmise de CNADNR.

Dacă în prevederile bugetare proiectele de drumuri naţionale urmau să primească în perioada 2008-2014 circa 19,3 miliarde de lei, în realitate s-au efectuat plăţi de 16 miliarde de lei. Sumele plătite în fiecare din anii luaţi în considerare (2008-2014) s-au îndreptat fie către proiecte deschise sau redeschise circulaţiei în anul respectiv, fie către proiecte în derulare ce aveau să fie inaugurate în anii următori. De asemenea, este posibil ca în fiecare an CNADNR să fi plătit chiar restanţe către constructori pentru drumuri naţionale deja inaugurate anterior, potrivit informaţiilor ZF.

Cât costă kilometrul reabilitat şi kilometrul nou

Reabilitarea unui kilometru de drum naţional se ridică la 3,1 milioane de lei, în timp ce construcţia unui kilometru nou de astfel de şosea ajunge la 5,3 milioane de lei, potrivit standardelor de cost ale CNADNR. În aceste sume sunt incluse investiţiile de bază, adică terasamentele, lucrările de drenaj, structura rutieră, parapeţii şi semnalizarea rutieră.

România, care avea la finalul anului trecut o reţea de drumuri naţionale şi autostrăzi ce totaliza 17.110 kilometri, are în continuare un drum naţional, aflat adică în partea superioară a căilor de infrastructură, care este de pământ. Premierul Victor Ponta spunea în urmă cu un an că este „ruşinos“ ca România să aibă un drum naţional de pământ, aşa cum este DN 24C Rădăuţi Prut-Manoleasa (circa 40 de kilometri), situat în estul ţării. CNADNR nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind stadiul în care se află procesul de realizare a covorului asfaltic pe acest drum, însă, potrivit informaţiilor din piaţă, în prezent se află în derulare procedura de achiziţie publică pentru transformarea acestui drum naţional de pământ într-unul asfaltat.

„Drumul naţional (Rădăuţi Prut-Manoleasa – n.red.) este în continuare de pământ, nu este asfaltat. Chiar am primit o adresă anul acesta că nu există fonduri alocate pentru acest drum“, spune Viorica Nichiteanu, inspector impozite şi taxe în cadrul Primăriei Rădăuţi-Prut.

Circa 40% din drumurile publice din România, echivalentul a peste 33.500 de kilometri, sunt drumuri de pământ sau pietruite, potrivit datelor de la Statistică. La polul opus, în Bulgaria doar 1,4% din drumurile publice, echivalentul a 277 de kilometri, mai sunt de pământ, potrivit datelor publicate anul trecut de Banca Mondială şi de CIA World Factbook, serviciu al instituţiei americane care oferă informaţii statistice despre statele lumii.  Din totalul de aproape 85.000 de kilometri de drumuri publice din România, circa 29.200 de kilometri sunt modernizaţi, ceea ce presupune că au fost reparaţi.

Cu toate acestea, aproape jumătate din aceste şosele modernizate au durata de serviciu depăşită, potrivit datelor de la Statistică.

Dincolo de drumurile publice neasfaltate, din piatră sau de pământ, România nu stă bine nici la capitolul autostrăzi. România are în prezent doar 666 de kilometri de autostradă, în ciuda faptului că primii kilometri au fost construiţi acum mai bine de 30 de ani, înainte de Revoluţie. Abia în ultimii ani ritmul de construcţie a autostrăzilor a fost accelerat, după ce România a putut beneficia de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere.

 
Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7354
Diferență: 0,0761
Ieri: 4.7363
Azi: 4.2654
Diferență: -0,4411
Ieri: 4.2946
Azi: 5.3123
Diferență: 0,5813
Ieri: 5.2937
Azi: 4.3212
Diferență: -0,1617
Ieri: 4.3363