Eveniment

CNADNR are 400 mil. euro pentru autostrăzi anul acesta, dar a cheltuit mai puţin de un sfert din bani

CNADNR are 400 mil. euro pentru autostrăzi anul acesta,...

Autor: Andreea Neferu

09.09.2014, 00:05 1747

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cheltuit în primele opt luni ale acestui an doar 79 mil. euro pentru construirea de autostrăzi, adică mai puţin de un sfert din banii pe care statul i-a alocat pentru aceste şosele pentru întreg anul 2014, aproape 400 de milioane de euro, arată o analiză a ZF pe baza informaţiilor transmise de com­pania de drumuri.

Astfel, CNADNR mai are de cheltuit în ultimele patru luni ale anului circa 300 de milioane de euro pentru autostrăzi, în con­diţiile în care sezonul de construcţii s-ar putea încheia în octombrie-noiembrie, în funcţie de condiţiile meteo. Suma redusă pe care statul a direcţionat-o către şantierele de autostrăzi în primele opt luni ale acestui an denotă, încă o dată, dezastrul din sectorul investiţiilor publice, dar şi unul dintre cele mai importante motive pentru care România a reintrat în recesiune tehnică anul acesta.

Anumite loturi de autostrăzi, aşa cum este Gilău - Mihăieşti, situat pe Autostrada Transilvania, nu au primit nici măcar un euro de la CNADNR de la începutul anului până la finalul lunii august, relevă datele transmise de compania de drumuri. Alte tronsoane de autostrăzi care nu au primit încă niciun ban în 2014, deşi la început de an statul alocase bugete pentru acestea, sunt loturile 2 şi 4 ale secţiunii Lugoj - Deva.

CNADNR a cheltuit cei mai mulţi bani în primele opt luni pe loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda, circa 30 de milioane de euro din cele 66 de milioane de euro alocate anul acesta. De asemenea, CNADNR a mai plătit circa 4 milioane de euro şi pentru varianta de ocolire a Constanţei la standard de autostradă, tronson care este deja deschis circulaţiei.

Valoarea totală a contractelor de autostrăzi aflate în construcţie în România se ridică la circa 1,2 miliarde de euro.

Intrarea cu „ţârâita“ a banilor pentru autostrăzi în economie s-a văzut şi în evoluţia lucrărilor de construcţii de infrastructură, un sector care ar trebui să susţină PIB-ul. Acestea au scăzut cu aproape 27% în primul semestru al acestui an, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Per total, cheltuielile de capital ale statului, adică investiţiile publice, s-au ridicat în primele şapte luni ale anului la circa 1,3 miliarde de euro, în scădere cu 29% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finan­ţe­lor. Premierul Vic­tor Ponta a declarat însă ieri că o sumă de peste trei miliarde de dolari (2,3 mld. euro) se va cheltui pentru investiţii publice până la finalul anului, el arătând că aceste fonduri, care sunt acoperite de la buget, se cheltuiesc greu din motive proce­du­ral-bi­ro­cratice, potrivit Mediafax.

CNADNR a semnat anul acesta doar două noi contracte pentru construirea de autostrăzi, şi anume loturile 3 şi 4 din tronsonul Sebeş - Turda. CNADNR a mai scos la licitaţie anul acesta lucrări de construcţii pentru câteva tronsoane de autostrăzi, dar încă nu a anunţat câştigătorii acestora. După ce va face aceste anunţuri urmează o perioadă de contestaţii şi ulterior de proiectare, care vor dura câteva luni, ceea ce înseamnă că procesul efectiv de construire a tronsoanelor ar putea demara abia anul vi­itor, potrivit informaţiilor ZF. Printre tronsoanele de autostrăzi pe care CNADNR le-a scos la licitaţie anul acesta se numără lotul al doilea al autostrăzii Nădlac - Arad (16 kilometri), realizat deja în propor­ţie de 85% şi estimat să mai coste 26,5-31,8 mil. euro, autostrada Ogra - Târgu-Mu­reş (14,6 kilometri plus drum de legă­tură de 4,7 kilometri) pentru 226 de milioane de euro, Câmpia Turzii - Ogra (37,2 kilometri) pentru 356-428 de milioane de euro, dar şi  Suplacu de Barcău - Borş (60 de kilometri finalizaţi în proporţie de 50%) pentru 219-263 mil. euro.

De asemenea, în prima parte a anului CNADNR a mai scos la licitaţie studii de fezabilitate pentru construirea a 1.800 de kilometri de autostrăzi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO