Eveniment

CNADNR aşteaptă ca Salini Impregilo să remedieze defecţiunile de pe Sibiu - Orăştie

CNADNR aşteaptă ca Salini Impregilo să remedieze...

Autor: Alina Oprea

23.07.2015, 00:00 777

Precizările companiei de stat vin după ce în presa centrală au apărut informaţii potrivit cărora acest tronson de autostradă riscă să fie acoperit de alunecări de teren. Astfel, la doar opt luni de la inaugurare, pe cei 22 de kilometri ai tronsonului dintre Cunţa şi Sălişte, terasamentul "stă să o ia la vale", o placă de beton s-a spart deja, iar ţevile de scurgere sunt îndoite. Autostrada este în garanţie timp de 4 ani, astfel că lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala antreprenorului.

"Conform prevederilor Contractului Proiectare şi Execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965, antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala antreprenorului", se arată într-un comunicat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Reprezentanţii CNADNR spun că deficienţa ţevilor de canalizaţie urma să fie remediată în cursul zilei de marţi.

"CNADNR, în baza unei expertize tehnice, a considerat şi consideră că factorul antropic (activitatea de execuţie) a avut un rol hotărâtor în apariţia/declanşarea şi evoluţia fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare şi desfăşurare a lucrărilor fără respectarea prevederilor proiectului şi a caietelor de sarcini de terasamente şi consolidări, ca şi a altor reguli specifice existente în normele tehnice din România", se mai arată în comunicatul CNADNR.

Potrivit acestuia, sistarea lucrărilor pe zonele instabile şi cu potenţial instabil pe perioade mari de timp (circa 1-1,5 ani) fără luarea unor măsuri de urgenţă de protecţie şi reaparare a suprafeţelor decapate şi fisurate în scopul limitării efectului apei din precipitaţii "a avut de asemenea un rol negativ asupra stabilităţii generale a amplasamentului".

"Un factor important care a influenţat în mod semnificativ întârzierea finalizării tronsonului de autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3 îl reprezintă slaba calitate a lucrărilor executate de către antreprenor, aspect evidenţiat prin numărul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de către inginer în cadrul contractului (aproximativ 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, execuţia necorespunzătoare a lucrărilor, etc)", spun oficialii CNADNR în comunicat.

Ei arată că antreprenorul are obligaţia asigurării unui standard ridicat pentru toate aspectele necesare proiectării lucrărilor.

"Antreprenorul va proiecta, executa şi termina lucrările în conformitate cu prevederile Contractului şi va remedia orice defecte ale lucrărilor. (...) Lucrările vor include orice lucrare care este necesară pentru a satisface Cerinţele Beneficiarului, Propunerea Antreprenorului şi Listele, sau impuse de prevederile Contractului, precum şi toate lucrările care (deşi nu sunt menţionate în contract) sunt necesare pentru asigurarea rezistenţei, stabilităţii şi siguranţei în exploatare a lucrărilor", potrivit obligaţiilor antreprenorului, din Condiţiile Contractului şi prevederilor legislaţiei în vigoare.

În ceea ce priveşte defectele majore constatate şi nesoluţionate până în prezent, cele mai grave sunt la Viaductul Aciliu, unde, din cauza cantităţilor mari de precipitaţii, au apărut fisuri, crăpături, tasări şi burduşiri ale dalelor din beton.

"Totodată, s-a constatat deformarea glisierei parapetului din zona de îmbinare dintre parapetul din cale curentă şi parapetul de pe viaduct. Deformarea glisierei a fost cauzată atât de racordarea deficitară dintre cele două tipuri de parapet, cât şi datorita faptului că rosturile prevăzute pentru preluarea eforturilor (din dilataţie şi contracţie) nu au lucrat corespunzător. Având în vedere cele prezentate mai sus, antreprenorul a hotărât remedierea acestor probleme prin demolarea dalelor din beton ale sfertului de con, reprofilarea acestuia şi refacerea protecţiei cu dale din beton. Termenul de remediere comunicat de către aceste este în data de 31 august 2015", arată oficialii CNADNR.

De asemenea, pe 20 noiembrie 2014 s-a constatat apariţia unor fisuri la poziţia km 60+660, calea 1, în corpul autostrăzii care pleacă din banda de staţionare sub formă de arc de cerc. La km 64+300 - 64+500, calea 1, s-au observat totodată eroziuni şi uşoare alunecări ale taluzului debleului ca urmare a acţiunii apelor meteorice şi a lipsei protecţiei acestuia. În plus, în zona km 44+360, calea 1, s-a constat o denivelare pe banda de staţionare de urgenţă, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (şanţ). Zona afectată este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3, iar antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate.

După realizarea umpluturilor peste pasajul de cale ferată şi în urma ploilor căzute se constată că printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa. S-a mai constatat apariţia unei denivelari şi la km 59+950 (cale 1) în banda de urgenţă, banda 1 şi banda 2 , care continuă şi pe calea 2. La km 62+090 – 62+140 (cale 1), precum şi la km 64+380 – 64+400 (cale 1) s-au constatat denivelări apărute în banda de urgenţă.

Potrivit CNADNR, pentru toate aceste defecte constatate, inginerul FIDIC DRDP Braşov a emis rapoarte de neconformitate.

Contractul "Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965" a fost atribuit prin licitaţie publică firmei Salini Impregilo SpA. În data de 20 mai 2011 a fost semnat acordul contractual, iar data de începere a lucrărilor a fost 20 iunie 2011. Data de finalizare a execuţiei lucrărilor conform contractului a fost 17 aprilie 2013.

În data de 14 noiembrie 2014 a avut loc deschiderea oficială a traficului pe tronsonul de autostradă Orăştie - Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptată este de 604,79 milioane lei, fără TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO