Eveniment

CNADNR semnează contractele de construire a 40 km din autostrada Sebeş - Turda abia la un an de la licitaţie. În joc sunt fonduri europene de 240 mil. euro

CNADNR semnează contractele de construire a 40 km din...

Autor: Andreea Neferu

28.10.2014, 00:06 3768
Constructorii primelor două tronsoane ale autostrăzii Se­beş - Turda (între Sebeş - Pârâul Iovului - Aiud, judeţul Alba, 40 kilometri) au fost stabiliţi în mod definitiv abia în ultima săptămână, după 10 luni în care contestaţiile pentru aceste două contracte, cu o valoare totală de circa 240 de milioane de euro, s-au ţinut lanţ şi au împiedicat demararea lucrărilor. Po­trivit informaţiilor care apar pe site-ul Curţii de Apel Bucureşti, primul lot al autostrăzii Sebeş - Turda, cu o lungime de 17 kilometri, va fi construit de italienii de la Impresa Pizzarotti şi Pomponio, în timp ce al doilea lot al şoselei (24,3 kilometri) ar urma să fie realizat de grecii de la Aktor şi de firma românească Euro Construct Trading 98, controlată de Sorin Vulpescu şi Dan Beşciu.

În total, costul celor două contracte este de circa 240 de milioane de euro, potrivit informaţiilor ZF.

„A durat destul de mult procesul de numire a unor constructori, pentru că do­sarele s-au plimbat între Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi Curtea de Apel Bucureşti“, spun surse din Ministerul Transporturilor. Întârzierea atribuirii şi semnării celor două contracte este cu atât mai importantă cu cât autostrada Sebeş - Turda este finan­ţată din fonduri europene din exerciţiul financiar 2007-2014, iar nefinalizarea reali­zării proiec-telor până la sfârşitul anului viitor ar putea conduce la pierderea banilor de la Bruxelles.

Fostul ministru al transporturilor Dan Şova spunea în primăvară că autostrada Sebeş - Turda nu va pierde banii europeni în cazul în care nu va fi finalizată până la sfârşitul lui 2015, deoarece legislaţia euro­peană permite să se opteze pentru „fazarea geografică şi tehnologică a oricărui proiect“. „Dacă Sebeş - Turda nu se termină până în decembrie 2015, este suficient să informăm Comisia Europeană despre părţile pe care reuşim să le finalizăm, urmând ca restul să fie terminat din banii aferenţi anilor

2014-2020“, spunea Şova în mai. CNADNR nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF cu privire la termenul estimativ de semnare a contractelor pentru loturile 1 şi 2 ale autostrăzii Sebeş - Turda, respectiv termenul preconizat pentru finalizarea acestor proiecte.

Cosmin Drăgoi, managing partner al firmei de consultanţă în fonduri europene M 27, spune că cererile de finanţare a autostrăzii Sebeş - Turda vor fi depuse în următoarele săptămâni de manieră „fazată“, adică anumite bucăţi din autostradă vor fi finanţate din exerciţiul financiar 2007-2013, urmând ca restul să fie finanţate prin Programul Operaţional Infrastructura Mare din exerciţiul 2014-2020.

„Teoretic, nu avem cum să pierdem bani de la Comisia Europeană pentru această autostradă, pentru că se ştie de la început că autostrada nu va fi gata până la finalul lui 2015 şi se va încerca finanţarea ei în cadrul a două exerciţii financiare“, spune Drăgoi.

Licitaţiile pentru autostrada Sebeş-Turda sunt cu atât mai importante pentru piaţa de construcţii cu cât industria de profil a fost una dintre cele mai afectate pe timp de criză, sectorul scăzând cu circa 40%, până la 9,6 miliarde de euro anul trecut.

Mai mult, anul acesta declinul a continuat, primele 8 luni aducând o scădere de 28% pe lucrările de infrastructură şi de 11,9% pe toate tipurile de lucrări de construcţii, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Între Aiud şi Turda au început lucrările

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine transmitea anul trecut, cu o zi înainte de Crăciun, că lici­ta­ţia pentru construirea autostrăzii Sebeş - Turda a fost finalizată după doar 50 de zile de la deschiderea ofertelor, „timp record, unic în istoria Companiei Naţionale de Au­to­străzi şi Drumuri Naţionale din România“.

În prezent, doar pe circa 30 de kilometri din această autostradă, între Aiud şi Turda, se realizează proiectarea şi au demarat lucrările pregătitoare, potrivit ultimelor date transmise de CNADNR, după ce con-tractele au fost semnate în luna mai. Con-tractul pentru al treilea lot, între Aiud şi Decea, este pe mâna italienilor de la Tirrena Scavi şi Societa Italiana per Condotte d’Acqua pentru circa 96 mil. euro.

Al patrulea, între Decea şi Turda, este realizat de austriecii de la Porr Construct pentru 107 milioane de euro.

Termenul estimat de finalizare a celor două porţiuni de autostradă este martie 2016, potrivit celor mai recente informaţii transmise de CNADNR.

Nu este pentru prima oară când numirea unor câştigători este puternic decalată. Între 2012 şi 2013, licitaţiile pentru construcţia a 100 de kilometri de autostrăzi de pe Coridorul IV paneuropean (actualmente Axa Prioritară 7) şi-au aşteptat câştigătorii timp de mai bine de nouă luni, pe fondul unei perioade mult prea îndelungată de evaluare a ofertelor, precum şi a unor finanţări extreme de mici alocate infrastructurii.

 

Comisia Europeană despre Sebeş - Turda: Tronsoanele autostrăzii pot fi finanţate şi prin exerciţiul financiar 2014-2020

Autostrada Sebeş - Turda s-a confruntat cu întârzieri în ceea ce priveşte atribuirea contractelor, astfel că nu va fi finalizată până la sfârşitul anului viitor cu fonduri din exerciţiul financiar 2007-2013, însă poate fi finanţată şi din bani europeni aferenţi perioadei 2014-2020, spun experţii DG Regio. „Lucrările trebuie să continue, potrivit calendarului contractual. Cheltuielile de după decembrie 2015 nu pot fi rambursate prin programul de transport finanţat în perioada 2007-2013, astfel că finanţarea este pierdută pentru acest proiect (dar nu este pierdută la nivel de program operaţional, astfel că poate fi alocată către un alt proiect”, au răspuns experţii DG Regio la solicitarea ZF. Ei au mai spus că tronsoanele autostrăzii Sebeş - Turda pot fi finanţate, parţial sau integral, din exerciţiul financiar 2014-2020 dacă acest proiect de infrastructură este stabilit ca fiind o prioritate naţională prin Master Planul General de Transport. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO