Eveniment

Comercianţii vor fi obligaţi să menţioneze pe produs dacă au scăzut gramajul acestuia ca să nu schimbe preţul

Comercianţii vor fi obligaţi să menţioneze pe produs...

Autor: Iulian Anghel

05.09.2024, 00:05 152

Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de stopare a practicii prin care comercianţii păstrează preţul unui produs, dar scad gramajul acestuia (denumit în Occident „shrinkflation“) este gata şi va fi publicat în Monitorul Oficial cel târziu luni.

„Aceasta formă de înşelăciune împo­triva consumatorilor se încheie! Finalizăm azi procedura de consultare la nivel european şi, cel târziu luni, putem avea actul publicat în Monitorul Oficial: producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar preţul produsului este neschimbat. Şi aplicăm sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii!“, a anunţat ieri premierul Marcel Ciolacu, la începtul şedinţei de guvern.

În trecut, el afirmase că, prin această practică, comercianţii camuflează scumpirile pe care le practică, înşelându-şi clienţii. Acum ANPC îi obligă pe comercianţi să informeze asupra acestei practici.

Proiectul ordinului menţionat de premier privind „informarea consu­mato­rilor la comercializarea produselor pream­balate a căror volum sau greutate au scăzut“ prevede, între altele:

„Atunci când operatorul economic oferă spre vânzare un produs preambalat al cărui volum sau greutate a fost redusă, acesta are obligaţia informării consu­matorilor cu privire la faptul că produsul a fost modificat sub aspectul volumului sau greutăţii chiar în condiţiile existenţei aceluiaşi preţ de vânzare“.

Pe lângă indicarea reducerii de volum sau de greutate, informaţiile vor include şi modificarea preţului pe unitatea de măsură, astfel încât cumpărătorul să-şi facă o idee despre nivelul scumpirii produsului.

Nerespectarea ordinului atrage după sine amenzi între 1.000 şi 10.000 de lei şi sancţiunea contravenţională comple­mentară a opririi de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remedierea problemei. Măsura este valabilă atât pentru produsele alimentare, cât şi pentru cele nealimentare, dar nu se aplică vânzărilor la distanţă.

Ordinul intră în vigoare în 30 de zile de la data publicării lui în Monitorul Oficial.

iulian.anghel@zf.ro