Eveniment

Compania de autostrăzi a cheltuit 10 miliarde de euro în perioada 2006-2011 şi a finalizat doar 150 km de autostrăzi. Unde s-au dus banii?

Compania de autostrăzi a cheltuit 10 miliarde de euro în perioada 2006-2011 şi a finalizat doar 150 km de autostrăzi. Unde s-au dus banii?

Autor: Andreea Neferu

14.03.2012, 00:07 2733

Cu cei peste 10 miliarde de euro pe care compania de drumuri i-a avut la dispoziţie timp de şase ani se puteau realiza circa 1.000 de kilometri de auto­străzi, potrivit calculelor ZF care iau în considerare un cost mediu de 10 milioane de euro pe kilometru şi plăţi exclusive pentru construcţii de autostrăzi şi nu şi pentru reabilitări de drumuri naţionale

În perioada 2006-2011, la cârma Trans­por­turilor s-au perindat patru miniştri: Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Ludovic Orban şi Anca Boagiu. Începând din luna februarie, Alexandru Nazare este noul ministru al transporturilor. Dacă în anii an­te­riori plăţile pentru autostrăzi au fost rea­lizate din bani de la bugetul de stat sau de la Banca Europeană de Investiţii, începând din 2011 Ministerul Transporturilor acce­sea­ză fonduri de la Uniunea Europeană pen­tru a dezvolta reţeaua de infrastructură rutieră.

CNADNR a plătit în perioada 2005-2010 circa 2,3 miliarde de euro doar pentru autostrăzi, în contextul în care drumarii au livrat 89 de kilometri de astfel de şosele, potrivit unei analize anterioare a ZF.

Un calcul simplu arată astfel că fiecare kilometru nou a costat 25,8 mil. euro, în condiţiile în care standardele de cost ale Ministerului Transporturilor stabilesc că preţul maxim pe un kilometru nu trebuie să treacă de 6,1 mil. euro.

În mass-media au circulat ieri informaţii potrivit cărora CNADNR, instituţia care are anual pe mână 1,5-2 miliarde de euro. ar urma să-şi schimbe directorul, pe Daniela Drăghia, la numai un an după ce aceasta a preluat mandatul de conducere al instituţiei.

Daniela Drăghia ar urma să fie schimbată din funcţie la decizia premierului Mihai Răzvan Ungureanu, în contextul în care a fost numită în fruntea CNADNR la finalul lunii martie 2011, după plecarea lui Liviu Costache, care la rândul său a stat la conducerea companiei de autostrăzi numai şase luni.

Surse din CNADNR spuneau ieri după-masă că la instituţie nu s-a primit nicio decizie oficială privind demiterea Danielei Drăghia, în timp ce Transporturile afirmau că nu comentează zvonurile apărute.

Informaţiile privind decizia de schim­bare din funcţie a Danielei Drăghia survin în contextul în care CNADNR are în derulare unul dintre cele mai importante programe de investiţii în drumuri din ultimii 20 de ani, care vizează construcţia a câtorva sute de kilometri de autostrăzi şi modernizarea drumurilor naţionale.

"Nu cred că schimbarea unei singure persoane, chiar dacă este vorba de cea aflată în fruntea companiei, poate să modifice bunul mers al proiectelor (de autostrăzi şi drumuri naţionale aflate în derulare - n.red.). Din punctul meu de vedere, nu pot să spun decât că abia aştept să se reia lucrările la autostrăzi (după perioada de iarnă - n.red.)", a declarat Răzvan Nicu­lescu-Aron, prim-vicepreşedinte al Patro­natului Societăţilor din Construcţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO