Eveniment

Companiile au bugetat cresteri mici de vanzari, dar si de salarii pe 2009

Companiile au bugetat cresteri mici de vanzari, dar si de salarii pe 2009
26.11.2008, 19:40 41

Bulversati de scaderea cu 30% a vanzarilor de autoturisme in luna octombrie fata de aceeasi perioada a anului trecut si declinul de 6% a pietei acestora in primele zece luni, principalii jucatori de pe piata auto asteapta stabilizarea pietei inainte de a-si stabili bugetul pentru anul viitor dar si targetul de vanzari.

"Este mult prea devreme pentru a putea raspunde la intrebari legate de bugetul pentru anul viitor", a declarat Liviu Ion, director executiv de comunicare al Grupului Renault in Romania.
Acelasi raspuns a fost comunicat si de Mercedes-Benz Romania.
"Multe intrebari legate de bugetul pe anul viitor inca nu au raspunsuri, lucrurile nefiind inca stabilite", au spus reprezentantii Mercedes-Benz Romania, reprezentantul pe piata locala a grupurilor Daimler si Chrysler.
Daca in 2008 targetul Mazda a fost reestimat in crestere de trei ori, de la 2.000 la 2.700 de unitati, pentru 2009 nu se pot realiza inca estimari.
"In conditiile schimbarilor foarte rapide care survin pe piata, pentru moment nu putem anunta cifre exacte. Mazda va face publica o estimare de vanzari pentru Romania indata ce piata se va mai stabiliza", a declarat Cristian Rigu, country manager Mazda pentru Romania.
Jucatorii din retailul online au o abordare mai pesimista. Madalin Durca, directorul de marketing al PCfun.ro, administrat de compania Fit Distribution a omului de afaceri Marius Ghenea, a luat in considerare ca ritmul de crestere al pietei va scadea de la 100% la 50%. In ceea ce priveste cursul valutar, compania a luat in calcul 3 lei/ dolar, respectiv 4 lei/ euro. Compania mizeaza pe o marja de profit de 1% si se asteapta ca salariile sa creasca cu maximum 10%.
In industria hoteliera au inceput deja sa se faca simtite scaderi ale gradului de ocupare, iar pentru anul urmator managerii unor unitati precum Hilton sau Sofitel nu au prevazut cresteri ale vanzarilor. Radu Enache, presedintele Continental, unul din cele mai importante grupuri hoteliere de pe piata locala, a bugetat pentru anul viitor o crestere organica de 2%. 
"Am prevazut o crestere a cifrei de afaceri de 2% pentru 2009, excluzand noile unitati pe care le vom deschide. Anul viitor in iunie vor deveni operationale doua hoteluri, Continentalul de cinci stele de pe Calea Victoriei si Ibisul de la Sibiu, astfel ca vom ajunge la 16 unitati. Ne continuam planul de extindere anuntat, cu mentiunea ca unele hoteluri se vor deschide mai tarziu decat am planificat ca urmare a faptului ca am obtinut cu intarziere autorizatiile de constructie. Am prevazut si in bugetul de anul viitor, a carui varianta finala va fi aprobata la AGA din 22 decembrie, cresteri salariale", a spus Enache, care a precizat ca bugetul a fost calculat la un curs leu/euro de 3,8.
Si pe piata curieratului, marcata in ultimii ani de cresteri record de la an la an, estimarile devin mult mai modeste. "Spre deosebire de alti ani, in care bugetul includea cresteri salariale de 15%-20% in doua transe, pentru anul viitor nu ne-am bugetat majorari in acest sens. In ceea ce priveste cifra de afaceri, vizam o crestere de circa 10% si o mentinere a marjei de profit", a spus Neculai Mihai, general manager Fan Courier. Reprezentantii Fan Courier au luat in calcul un curs de 3,75 lei la euro.
Totodata, Fan Courier a demarat investitii in sediu pe care le va continua si in 2009, insa va diminua investitiile in flota. "Nu intentionam sa ne mai marim flota, ci doar sa inlocuim masinile mai vechi", a mai precizat reprezentantul Fan Courier.
Avocatura de business nu a procedat deocamdata la ajustari.
"In mod traditional, bugetul anual il facem in euro si asa va fi si in acest an, tinand cont ca piata nu ne da motive sa schimbam acest lucru. Pe de alta parte, in cadrul firmei operam cresteri ale onorariilor, dar si salariale in lunile martie si octombrie ale fiecarui an si vrem sa pastram acest lucru si pentru anul viitor. In ceea ce priveste targeturile privind veniturile, ni le stabilim in luna februarie, cand vom avea o perspectiva mai clara asupra diferitelor cheltuieli, cum ar fi cele de marketing", a spus Gabriel Zbarcea, managing partner al casei de avocatura Tuca Zbarcea & Asociatii.
Stabilirea unui curs de schimb reprezinta principala problema pentru jucatorii din industria farmaceutica, o piata dependenta in proportie de 70% de importuri. Farmexim spre exemplu, unul dintre primii zece distribuitori de medicamente, ia in calcul doua variante de buget in 2009, dupa ce a revizuit bugetul pentru 2008 in scadere cu 5% fata de estimarile initiale.
Targetul initial al Farmexim a fost stabilit la 180 mil. euro, iar pentru 2009 se doreste o crestere de 20%. Omul de afaceri Ovidiu Buluc, care controleaza distribuitorul, spunea recent intr-un interviu acordat Ziarului Financiar ca daca Guvernul ar fi aprobat un buget pentru anul viitor ar fi luat in calcul cursul de schimb propus.
Dificultati in previzionarea cursului de schimb are si A&D Pharma, liderul pietei farmaceutice romanesti, cu afaceri de 376,9 milioane de euro in primele noua luni ale acestui an.
"A lua in calcul un curs precum cel recomandat de Ministerul Sanatatii de 3,5 lei pentru un euro, ar insemna sa avem o problema de logica. Nu vad cum ar putea sa mearga in jos", a spus Robert Popescu, CEO interimar al A&D Pharma.
In conditiile in care pana acum si-au dublat cifra de afaceri an de an, marii jucatori din consultanta imobiliara afirma ca plus 20% la venituri este o estimare "conservatoare" pentru 2008.
"Veniturile noastre se consolideaza in euro, la Londra, si asa va fi si anul viitor. Am bugetat pentru 2009 o crestere salariala de peste 10%, care va trebui insa aprobata la Londra. In privinta veniturilor, estimam o crestere conservatoare de 20%, care va fi revizuita in luna martie, tinand cont ca nu avem experienta altor crize", a declarat Razvan Gheorghe, directorul firmei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Activ Consulting.