Eveniment

Companiile de stat au afaceri de 10 mld. € pe an, dar sunt incapabile să facă profit

Companiile de stat au afaceri de 10 mld. € pe an, dar sunt incapabile să facă profit
25.07.2010, 23:50 258

Primele 45 de companii controlate de statul român au avut anultrecut afaceri de circa 10 miliarde de euro, dar cei peste 200.000de angajaţi din acestea, deşi au salarii duble faţă de sectorulprivat, au adus statului o pierdere 70 de milioane de euro.
Vedeţi aici topul celor mai puternice 45 companii de statdupă cifra de afaceri
Profitabilitatea medie a companiilor din România este de circa 10%din cifra de afaceri, iar dacă firmele de stat ar fi fostadministrate competent, ar fi adus la bugetul de stat venituri de 1miliard de euro pe an, adică 0,8% din PIB. Guvernul a majorat TVArecent pentru că mai avea nevoie de venituri de un miliard de europentru 2010.
Rezultatul total al companiilor de stat ar fi fost mult mai prostdacă nu ar fi existat cazuri excepţionale aşa cum este cel alElectrica, care anul trecut a avut un profit brut de 148 mil. euroca urmare a unei tranzacţii cu cehii de la CEZ. Fără acest profit,pierderea totală ar fi fost de peste 200 mil. euro. Ordonate înfuncţie de pierderi, primele 10 companii cu capital de stat au adusun minus de circa 700 mil. euro, cap de listă fiind CompaniaNaţională a Huilei (CNH), cu peste 144 mil. euro pierderi.
Termoelectrica sau CFR Călători îngroaşă numărul companiilor carenu fac altceva decât ca an de an să-şi îngroape bugetele înminusuri greu de recuperat. Tarom şi operatorul feroviar CFR Marfăau trecut pe pierderi în 2008, când traficul aerian şi cel demărfuri s-au diminuat.
Dacă Tarom finaliza anul 2008 cu pierderi de 1,7 mil. euro, anultrecut valoarea acestora a explodat, la 55 mil. euro, cele mai maridin ultimul deceniu.
În plus, aceleaşi 10 companii care sunt cele mai mari găuri negredin portofoliul statului aveau la nivelul anului 2008 datoriitotale de peste 16 miliarde de euro. Majoritatea acestor companiisunt în subordinea Ministerului Economiei şi a MinisteruluiTransporturilor.
În contextul creşterii datoriilor publice şi a deficitelorbugetare, în mai multe ţări din Europa de Est se pune problemaeficientizării companiilor de stat. Spre exemplu, în Letonia,guvernul încearcă să eficientizeze companiile publice de pe urmacărora speră să obţină venituri anuale de 1-2% din PIB.
Ce este de făcut cu aceste firme, în contextul în care România s-aîmprumutat cu miliarde de euro pentru plata pensiilor şi asalariilor, timp în care cele mai valoase active din portofoliulstatului stau practic neutilizate?
Doru Lionăchescu, partener principal al casei de investiţii CapitalPartners, este tranşant.
"Nu ne putem permite să-i lăsăm să piardă atât. Trebuie închiselinii de business, regândite rutele aberante, aşa cum este în cazulCFR Călători, redus personalul, identificaţi furnizorii pe unde sesifonează banii. Companiile de stat sunt nucleul în jurul căroracăpuşează fel şi fel de firme. Problema este cea a decizieipolitice. Trebuie să ne decidem unde vrem să stăm ca stat, care neeste strategia cu aceste companii. Avem probleme la bugetul de statchiar cu datoriile acestor companii, iar noi luăm bani de la alţiipentru pensii şi salarii şi în plus mai majorăm şi TVA-ul", spuneLionăchescu.

Management privat
Pentru toţi specialiştii din piaţă un lucru este evident. Problemacea mai importantă este cine conduce de fapt aceste companii,pentru că în lipsa unui management performant acestea vor continuasă înregistreze pierderi. Una dintre strategiile asupra căreiamulţi oamenii de afaceri sau investitori străini au căzut de acorda fost aceea că statul trebuie să înceapă să vândă din activelesale.
"Contează cine conduce. Nu face nicio diferenţă faptul că selistează pe bursă câteva pachete, în contextul în care investitorulnou intrat în acţionariatul unei companii nu are niciun cuvânt despus când vine vorba de decizii. Sunt companii conduse politic.Este o catastrofă, o administrare dezastruoasă. I se poate punepunct acestei situaţii prin privatizări sau lichidări", mai spuneLionăchescu.
În prezent foarte puţine companii de stat au în frunte oameni cuexperienţă în domeniu. În general, directorii din companiile destat sunt numiţi acolo doar datorită coloraturii politice şirezistă doar atât cât respectivul partid este la putere. Excepţiilesunt foarte puţine.
"Ideea promovării unui management privat este foarte bună, pentrucă s-ar institui o conducere bazată pe criterii de performanţă.Aici este însă o problemă. Niciodată nu vei putea chema oameni caresă-şi asigure acest management privat, în contextul în caresalariile sunt plafonate la nivelul de 4.800 de lei", spune AdrianBăicuşi, directorul general al Transelectrica, unul dintre puţiniimanageri români care a lăsat mediul privat de afaceri pentru atrece la stat. Băicuşi a fost director general al Siemens înRomânia, cu un venit lunar de peste 20.000 de euro.
Restructurări, privatizări, lichidări
"Companiile de stat au în continuare un număr foarte mare depersonal. Şi în cazul nostru, la Transelectrica, s-a pus problemareorganizărilor, dar pentru noi au apărut linii noi de business,aşa cum sunt eolienele, aşa că am avut nevoie de oameni. Ideeaacţiunilor dure de restructurare este foarte bună, dar din păcatesocietatea românească nu prea s-a restructurat în ultimii ani. Noinu suntem obişnuiţi cu deciziile dure şi de aceea este acum atât dedificil", mai spune Băicuşi.
Şi el este de părere că atragerea investitorilor privaţi înacţionariatul companiilor de stat este o soluţie foarte bună, dargăsirea investitorilor interesaţi depinde de mai multe lucruri, cumar fi strategiile naţionale de dezvoltare pe domeniile respectiveşi stabilitatea reglementărilor.
"Multe companii din portofoliul statului au poziţii dominante. Înacest context, dacă s-ar arunca anumite pachete în piaţă există unrisc foarte mare: acela de reglementare. Un investitor trebuie săştie că se poate baza pe o legislaţie transparentă care nu seschimbă", mai spune Băicuşi.
În prezent, statul român a elaborat o serie de proiecte de hotărâride guvern potrivit cărora este dispus să scoată pe bursă pachete deacţiuni de 15% din Romgaz, Transgaz şi Transelectrica, ultimeledouă fiind deja în ringul burser.
Poate cea mai aşteptată listare este cea a Romgazului, companiacare asigură jumătate din producţia naţională de gaze naturale şicare este cotată ca fiind una dintre cele mai valoroase companiidin România.

Energia poate aduce miliarde
Specialiştii spun că portofoliul statului are numeroase activeextrem de atractive pentru investitorii străini, de departe cel maiofertant domeniu fiind energia.
"Energia este interesantă, poate o parte din producţia de cărbuneşi partea de resurse minerale. Transportul de marfă şi cel aerianpot fi alternative de luat în calcul, dar modul în care opereazăacum nu este în regulă", spune Lionăchescu.
Potrivit acestuia, activele statului se împart în douăcategorii.
"Este un sector strategic din care statul nu vrea sau nu poate săse retragă, iar aici se impune o optimizare operaţională, iar aldoilea este cel din care statul trebuie să iasă prin vânzare",crede Lionăchescu.
În ultima periodă însă, cel puţin în ceea ce priveşte sectorulenergetic, tendinţa este aceea de a crea mari companii aflate înportofoliul statului care la rândul lor să poată să se transformeîn concurenţi veritabili pentru grupurile străine. Problema este căaceste demersuri durează foarte mult, chiar şi ultima idee, aceeade a crea doi giganţi energetici, având deja întârzieri mari faţăde termenul anunţat iniţial.

AFACERI DE LA ZERO