Eveniment

Competiţia pentru cel mai bine plătită meserie din România: „Din 870 de candidaţi înscrişi pentru funcţia de controlor de trafic aerian, 50 au fost admişi“. Romatsa este compania care are cel mai mare salariu mediu din România, de peste 17.600 lei

Competiţia pentru cel mai bine plătită meserie din...

Autor: Adelina Mihai

31.10.2016, 00:06 5987

Competiţia pentru funcţia de controlor de trafic aerian, care este în acest moment cel mai bine plătită meserie din România, a fost de 17 candidaţi pe loc în 2015 şi de 43 de candidaţi pe loc în 2014, spune controlorul de trafic aerian Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).

„La ultimul concurs pentru funcţia de controlor de trafic au fost 870 de tineri înscrişi, care dau nişte teste extrem de grele şi care nu se dau decât online în sediul Romatsa şi care sunt venite direct de la Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation - instituţia europeană de organizare a traficului aerian – n.red.). Când candidatul apasă enter, acolo apare verde sau roşu, i se arată dacă a depăşit faza sau nu. Dintre cei 870 de tineri, au intrat în jur de 50. În 2014 au fost aproxi­mativ 1.200 de persoane înscrise, din care au intrat doar 28“.

Peste 17.600 de lei net a fost ve­nitul lunar mediu în cadrul Romatsa, regia de stat care con­trolează şi dirijează traficul aerian, care avea 1.518 salariaţi în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza in­formaţiilor de la Registrul Co­mer­ţului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui salariu mediu net obţinut într-o companie din Ro­mânia în 2015.

Condiţiile pentru înscrierea unui candidat la examenul de controlor de trafic aerian includ: vârsta minimă de 18 ani, absol­vi­rea cel puţin a studiilor medii cu diplomă de bacalaureat, cunoaş­terea limbii engleze, să nu deţină sau să nu fi deţinut licenţă de controlor de trafic aerian şi să nu fi trecut printr-un test similar în ultimele 12 luni de la data înscrierii. Printre abilităţile ne­cesare pentru această profesie se nu­mără: caracter puternic şi rezis­tenţă la stres, orientare şi vedere în spaţiu foarte bună, memorie bună, gândire rapidă, abilităţi de a lua rapid decizii corecte, abilităţi de a îndeplini simultan mai multe sarcini, să lucreze bine cu cifre, spirit de lucru în echipă şi să poată lucra în schimburi (ture de zi, de noapte, lucru în perioada sărbăto­rilor legale etc.), capacitate mare de adaptare la situaţii complexe şi acuitate vizuală şi auditivă foarte bună, potrivit site-ului Romatsa.

„Când te uiţi la veniturile şi la facilităţile controlorilor de trafic aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate să facă această me­serie, pentru că cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare. Sunt studii internaţionale care spun că este cea mai stresantă meserie din lume. Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din 48 afectează sănătatea, iar nivelul de stres este foarte mare. Noi nu avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce ştiu eu, care să fi trăit mai mult de 70 de ani. Se pensionează şi într-un an- doi mor. Sau chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 - 54 de ani, înainte să iasă la pensie“, a menţionat Gabriel Tudorache.

În plus, el a spus că o altă pro­blemă este reprezentată de faptul că vârsta de pensionare a contro­lo­rilor de trafic aerian este de 65 de ani în prezent, foarte mare în con­textul în care poate deveni pe­riculos ca persoanele vârstnice să prac­tice această meserie. „Mă chi-nui de 7 ani să scad vârsta de pen­sionare a con­trolorilor de trafic aerian. Eu am prins o pe­rioadă cu o lege specială, bene­ficiez de nişte reduceri şi mă pot pen­siona la 60-61 de ani, dar co­legii mei nu.“

„A fost un proiect de lege votat de Parlament, care a fost întors de preşedintele Băsescu în Parla­ment pentru că atunci se discuta de legea unică a pensiilor şi voia să se aducă modificările prin acea lege, dar nu s-a mai făcut nimic.  Am primit promisiuni, am fost în Parlament, am adus parla­men­tari aici să vadă oameni cu barbă albă de 62 - 63 de ani şi le-am zis: «Te simţi confortabil când ştii că te urci în avion şi că avionul e dirijat de ei? Mâine-poimâine vor fi 100 de controlori cu barbă albă ca ei ei dacă nu schimbaţi legea». Şi mi-au dat dreptate, dar nu s-a modificat nimic“.

În 2015, Romatsa, regie aflată în subordinea Ministerului Transporturilro,  a avut o cifră de afaceri de 837,5 milioane de lei şi un profit net de circa 0,8 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanţe. Veniturile Romatsa sunt formate din încasările pe care regia de le primeşte de la toate aeronavele care traversează spaţiul aerian românesc, în funcţie de distanţa parcursă, de tariful practicat în România şi de greutatea aeronavei. Aceste venituri sunt colectate de Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation), instituţia europeană de organizare a traficului aerian, de la toate ţările membre. În funcţie de încasările colectate de pe teritoriul României se stabileşte şi suplimentarea bugetului de cheltuieli salariale cu angajaţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO