Eveniment

Conferinţa Secretele antreprenorului de succes: „Information is the new oil” – Bucureşti. Datele – noul combustibil al afacerilor de succes. Analiza continuă şi sustenabilitatea sunt esenţiale pentru dezvoltarea IMM-urilor

IMM Club a organizat la Bucureşti un nou eveniment din seria „Secretele antreprenorului de succes”, eveniment ce a avut Ziarul Financiar şi Contzilla.ro drept parteneri media.

Autor: Ramona Cornea

10.10.2024, 00:07 233

„Cel mai important este să începem să ne uităm la datele noastre continuu, nu la bilanţul de anul trecut, care nu ne mai permite să facem schimbări în timp real.” „Sănătatea financiară reprezintă baza pentru succesul şi longevitatea unei companii” l „Dacă nu sunteţi digitalizaţi, porniţi digitalizarea şi apoi concentraţi-vă pe analiza datelor pentru că acesta va fi viitorul” „Este extrem de important să ştim trecutul, să înţelegem prezentul şi să avem o perspectivă pentru viitor.”

Datele, informaţiile sunt noul combustibil al afacerilor de succes, iar analiza continuă şi sustenabilitatea sunt esenţiale pentru dezvoltarea IMM-urilor, au fost câteva dintre concluziile evenimentului „Information is the new oil” din seria „Secretele antreprenorului de succes”, organizat de IMM Club la Bucureşti.

Partenerii media ai evenimentului au fost Ziarul Financiar şi Contzilla.ro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) este organizaţie suport. Sponsorii evenimentului au fost Raiffeisen Bank, Omnicredit, TargetWeb, CMC Grup Risk Advisor, BRIDGE-to-INFOR­MA­TION, Benvenuti, PURATOS, cristina­profeanu.ro, Ibis Styles Bucharest City Center, Blacksys, Vinuri din Transilvania.

„Există afaceri care au avut succes în primă fază, dar s-au pierdut pe drum, au fost foarte multe greşeli. Noi le-am făcut de la început şi asta înseamnă că nu le vom mai repeta. Pentru mine, sustenabilitatea este să te asiguri că nu vei mai face aceleaşi greşeli pe drum. (...)Dacă nu te pasionează cifrele, ia pe cineva care să te ajute”, a spus Daniel Donici, cofondator al companiei Artesana.

În panelul moderat de Liviu Sav, antreprenorii şi profesionişti din diverse domenii au discutat despre datele ca avantaj competitiv: cum pot IMM-urile să-şi dezvolte un avantaj competitiv prin colectarea şi analizarea eficientă a datelor despre propria afacere, piaţă şi concurenţă.

„Cel mai important este să începem să ne uităm la datele noastre continuu, nu la bilanţul de anul trecut, care nu ne mai permite să facem schimbări în timp real.

Primul meu sfat pentru antreprenori este să înceapă. Lucrurile simple îi vor ajuta să înţeleagă cât de importantă este analiza”, a spus Melinda Morariu, director general, IMM Club, cofondator şi CEO, Bridge-to-Information. Alexandru Aniţei, CEO al Cybertech, a subliniat importanţa datelor în evoluţia companiilor, precum şi importanţa unui proces de digitalizare personalizat după nevoile fiecărei companii în parte.

„Trebuie să vezi nivelul de dezvoltare pentru fiecare companie şi să iei o decizie personalizată pentru fiecare companie în parte. După 20 de ani de digitalizare, există soluţii pentru toate puterile şi pentru toate tipurile de companii. Un sfat pentru antreprenori: porniţi acum, nu mai aşteptaţi. Dacă nu sunteţi digitalizaţi, porniţi digitalizarea şi apoi concentraţi-vă pe analiza datelor pentru că acesta va fi viitorul”, a spus el în cadrul evenimentului.

Florin Dragu, şef serviciu în cadrul Direcţiei de Stabilitate Financiară la BNR, a adus în discuţie rolul sănătăţii financiare în succesul unei companii pe termen lung.

„Sănătatea financiară reprezintă baza pentru succesul şi longevitatea unei companii. O companie de succes trebuie să fie atentă şi la provocările viitorului, iar una dintre ele este legată de schimbările clima­tice. Sectorul bancar poate sprijini compa­niile în acest proces de tranziţie către o economie cu emisii de carbon reduse”, a detaliat el.

Marius Maier, managing partner la CMC Grup Risk Advisor, a evidenţiat importanţa înţelegerii riscului şi învăţării din greşelile trecutului.

„Fiecare are o definiţie proprie a riscului, important este să faceţi ceva cât de curând posibil.  Cred că este important ca fiecare să-şi înţeleagă linia roşie, adică nivelul de la care riscul pune în pericol compania.  Din viaţa reală, cred că este extrem de important să învăţăm din greşelile altora. Este extrem de important să ştim trecutul, să înţelegem prezentul şi să avem o perspectivă pentru viitor. Bilanţul de pe acum doi ani este o poză care nu mai are nicio legătură cu realitatea. Orice se poate face, dar o atitudine nepotrivită nu te duce în direcţia care trebuie”, spune el.

Subiectul sustenabilităţii a fost abordat şi de Codruţ Nicolau, fondator al Sustain Future, care susţine că, în curând, finanţarea şi dezvoltarea unei companii vor depinde de factorii ESG. 

„Sustenabilitatea, ESG, vor determina două lucruri esenţiale pentru firme: valoarea contabilă a firmei poate să scadă sau să crească în funcţie de cum se va implementa ESG în firmă. De felul în care vor integra factorii ESG în business va depinde accesul firmelor la finanţare: finanţarea bancară, furnizarea de pe piaţa de capital şi creditul furnizor. ESG nu este despre poveşti, este o schimbare majoră în modul în care noi facem business. Încet-încet, felul în care vom avea acces la bani depinde de cum vom lua în considerare factorii ESG”, a punctat el în cadrul conferinţei.

 

Daniel Donici, cofondator, Artesana

Multe companii, înainte de a fi de succes, au fost eşecuri, ceea ce înseamnă că învăţăm mai mult din eşec decât din succes

Provocarea majoră a fost în primul an de când am deschis fabrica. Am intrat în procedură de insolvenţă, prima firmă a fost în faliment, am achitat toate datoriile. Din eşec învăţăm cel mai mult.

Am reuşit să ne scalăm activitatea folosind tehnologia. Secretul este să nu folosim mai mult decât avem nevoie.

 

Alina Buducea, director regional IMM, Raiffeisen Bank

Acest eveniment este o oportunitate excelentă de a explora noi posibilităţi, de a învăţa din experienţele altor profesionişti, cât şi de a lega conexiuni care vor aduce beneficii pentru fiecare dintre noi.

Noi, la Raiffeisen, facem banking unu la unu, suntem aici pentru a asculta nevoile dumneavoastră, să identificăm împreună cele mai potrivite soluţii de finanţare şi nu numai. Principiul după care ne ghidăm activitatea zi de zi este responsabilitatea.

 

Florin  Dragu, şef serviciu, Direcţia de stabilitate financiară, BNR

Numărul total de companii a crescut de 2,6 de ori în ultimii 30 de ani, pornind la un număr de la aproximativ 297.000 de companii în 1994 şi la finalul anului 2022 erau cam 784.000 de firme care au depus bilanţul.

Vedem şi două vulnerabilităţi structurale care persistă în economia românească, iar prima este legată de subcapitalizarea unui număr important de companii. La finalul anului 2022 erau circa 238.000 de firme cu capitaluri negative, adică nivelul datoriilor era mai mare decât cel al activelor totale.

 

Daniel Grigore, director regional IMM, Raiffeisen Bank

Raiffeisen ajută IMM-urile prin colectarea propriilor date, oferă sprijin pentru a începe linii de investiţii.

Băncile se uită la indicatori mai concreţi, dar cred că este important pentru antreprenori să se uite la indicatori mai simpli: costuri, cifra de afaceri, astfel încât să putem să luăm măsuri înainte de a fi prea târziu.

Aş încuraja IMM-urile să folosească creditarea ca pe oportunitate de dezvoltare. Costurile de finanţare nu sunt foarte mari în acest moment şi creditarea ar putea reprezenta o oportunitate.

 

Melinda Morariu, director general, IMM Club, cofondator şi CEO, Bridge-to-INFormation

Cel mai important lucru pe care firmele ar trebui să-l facă este să urmărească cifrele lor, soluţii există, problema este că de cele mai multe ori IMM-urile nu ştiu unde să se uite.

Cel mai important este să începem să ne uităm la datele noastre continuu, nu la bilanţul de anul trecut, care nu ne mai permite să facem schimbări în timp real.

Primul meu sfat pentru antreprenori este să înceapă. Lucrurile simple îi vor ajuta să înţeleagă cât de importantă este analiza. 

 

Alexandru Aniţei, CEO, Cybertech

Se pot colecta date cu bugete mici, există în piaţă soluţii pentru fiecare buget. Absolut toate proiectele pe care le-am avut cu IMM-urile au avut în general echipă mixtă- partener tehnologic şi un om care ştie foarte bine businessul. Trebuie să fie două persoane într-o echipă mixtă care să pună la punct un plan care este fezabil

Trebuie să vezi nivelul de dezvoltare pentru fiecare companie şi să iei o decizie personalizată pentru fiecare companie în parte.

După 20 de ani de digitalizare, există soluţii pentru toate puterile şi pentru toate tipurile de companii.

 

Miron Radic, managing director, Crama Liliac

Trebuie să fim conştienţi ce date colectăm, avem mai multe date decât credem. Este important şi cum ne uităm la date şi ce date sunt importante pentru afacere. Noi ne uităm mai mult pe EBITDA.

Dacă un partener creşte cu 50% şi cu noi nu creşte, este clar că nu facem ceva cum trebuie. Trebuie să ne uităm şi la datele partenerilor.

Cel mai mult ne uităm la creşterea vânzărilor, la recuperarea banilor şi la evoluţia costurilor faţă de anul trecut. Aici sunt cele mai mari provocări pentru noi.

 

Claudiu Zbîrcea, director regional IMM, Raiffeisen Bank

Cu cât informaţiile despre o firmă sunt mai transparente, mai uşor de obţinut de la client sau din piaţă, băncile pot pregăti oferte de finanţare adecvate pentru a servi într-o mai mare măsură nevoilor clienţilor.

Fiecare dintre noi are o echipă de 25 de oameni prin intermediul cărora gestionăm portofoliul de clienţi IMM de aproximativ 3.000 de clienţi pe regiune.

Povestea creditării este una fără sfârşit, o poveste în care totul este bine când se termină cu bine.

 

Gabriela Bereş, CEO, Puratos

Vrem să aducem inovaţie în industria alimentară, pe care să o facem mai mare. Important este să aducem inovaţia în marea masă.

Pentru foarte mulţi dintre partenerii, clienţii şi furnizorii noştri, doar a vorbi despre cifre, dacă ne oprim doar aici, nu este suficient.

Dacă vrei să aduci oameni, să-i păstrezi şi să-i duci la un anumit nivel, trebuie să faci lucruri relevante, nu este suficient doar că a crescut cifra de afaceri cu un anumit procent.

 

Marius Maier,  managing partner, CMC Grup Risk Advisor

Fiecare are o definiţie proprie a riscului, important este să faceţi ceva cât de curând posibil.

Cred că este important ca fiecare să-şi înţeleagă linia roşie, adică nivelul de la care riscul pune în pericol compania.

Din viaţa reală, cred că este extrem de important să învăţăm din greşelile altora. Este extrem de important să ştim trecutul, să înţelegem prezentul şi să avem o perspectivă pentru viitor. Bilanţul de pe acum doi ani este o poză care nu mai are nicio legătură cu realitatea.

 

Cristina Profeanu, managing partner, cristinaprofeanu.ro

Procesul nostru de recrutare este asistat de AI pentru a veni cu un plus de obiectivitate, rapiditate şi eficienţă în proces. Sunt CV-uri care nu sunt complete, sunt foarte sumar făcute, aici intervine partea umană care depăşeşte bariera.

Omul este de neînlocuit de la început şi până la finalul procesului de recrutare. Candidatul are întrebări, recrutorul are şi el întrebări, până la finalul procesului omul este implicat pentru a vedea potrivirea pe care AI-ul poate nu o vedea.

 

Iulian Ghişoiu, proprietar, TargetWeb

AI este şi ar trebui privit ca un prieten, nu mai este ceva ce ţine de viitor, este deja prezent în vieţile noastre. Conţinutul scris de oameni are rezultate mai bune decât cel scris de ChatGPT, de cinci ori mai bune.

Google o să aibă o problemă cu conţinutul scris cu ChatGPT şi copiat în site-uri.

Noi oferim servicii de optimizare pentru motoarele de căutare. Avem un portofoliu cu clienţi care în 2023 au avut o cifră de afaceri de peste 450 de milioane de euro.

 

Iulian Sorescu, partener, Kinstellar

Companiile pot obţine fonduri nerambursabile pentru creşterea capacităţilor de producţie, există multe posibilităţi de finanţare în momentul de faţă. Creşterea numărului proiectelor este destul de mare, drept pentru care bugetele nu mai sunt la fel de generoase precum în anii trecuţi, iar în anii viitori vor fi şi mai limitate.

Acum trăim exact momentul oportun pentru a aplica pentru finanţări nerambursabile.

Marile companii aplică pentru finanţări nerambursabile pentru că ştiu regulile, iar micile companii nu aplică din teamă.

 

Bogdan Gherghe, digitalisation delivery specialist, Blacksys

Viziunea noastră este100% fluxuri digitale atât pentru a avea datele, cât şi pentru a uşura munca, pentru a avea mai multă transparenţă şi a răspunde mai uşor la audit.

Am integrat în cadrul unui proces de business interogarea cu SPV, aducerea datelor prin portalul ANAF.

De-a lungul implementărilor am găsit furnizori care trimit prin SPV şi s-au digitalizat complet, dar sunt şi companii care trimit încă facturile în format fizic. Anul acesta, 40% dintre înregistrări nu au fost în termenul legal de cinci zile.

 

Delia Mircea, senior editor, Contzilla

Contabilitatea este ca o busolă care îţi permite să navighezi prin furtuna antreprenorială şi care să ajute IMM-urile să navigheze mediul de business. Contabilitatea este diferită de fiscalitate, informaţiile din fiscalitate vin pentru conformare, pentru ca afacerea să respecte legea şi să nu rişte sancţiuni.

Contabilitatea oferă baza pentru toate deciziile financiare. Contabilitatea este o sursă uriaşă de informaţii pentru antreprenori.

Fluxul de numerar este unul dintre cei mai importanţi indicatori.

 

Codruţ Nicolau, fondator, Sustain Future

Sustenabilitatea, ESG, vor determina două lucruri esenţiale pentru firme: valoarea contabilă a firmei poate să scadă sau să crească în funcţie de cum se va implementa ESG în firmă.

De felul în care vor integra factorii ESG în business va depinde accesul firmelor la finanţare: finanţarea bancară, furnizarea de pe piaţa de capital şi creditul furnizor.

ESG nu este despre poveşti, este o schimbare majoră în modul în care noi facem business. Încet-încet, felul în care vom avea acces la bani depinde de cum vom lua în considerare factorii ESG.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels