Eveniment

Conferinţa ZF Top Tranzacţii 2022: Iulia Bratu, associate partner, head of lead advisory, EY România: Piaţa de M&A din România anului 2022 este una cu identitate, o piaţă solidă, una care şi-a demonstrat rezilienţa şi care este în creştere

Conferinţa ZF Top Tranzacţii 2022: Iulia Bratu,...

Autor: Ramona Cornea

11.05.2022, 17:44 117
Iulia Bratu, associate partner, head of lead advisory, EY România, este de părere că piaţa de fuziuni şi achiziţii din România anului 2022  este una cu identitate, o piaţă solidă, una care şi-a demonstrat rezilienţa şi care este în creştere
 
”Noi am făcut o analiză din care a rezultat că piaţa de M&A din România anului 2022  este o piaţă cu identitate, o piaţă solidă, una care şi-a demonstrat rezilienţa şi care este în creştere. Analiza noastră validează că activitatea M&A se corelează pozitiv cu activitatea economică. România este a doua cea mai mare economie a regiunii, după Polonia, iar din punct de vedere al pieţei de M&A ocupă locul al treilea, dar marginal în urma Cehiei. Din punct de vedere al mărimii, este o prezenţă importantă în peisaj, care tinde să se alinieze la campionii regiunii – Polonia şi Cehia”, a declarat Iulia Bratu în cadrul conferinţei ZF Top Tranzacţii 2022. 
 
Ce a mai declarat Iulia Bratu în cadrul conferinţei: 
 
Pe de o parte, România beneficiază de o evoluţie stabilă, are o volatilitate relativ redusă, este mai degrabă apropiată de cea a pieţelor mature, semnificativ mai redusă decât cea a regiunii. În cazul României vorbim de stabilitate în creştere, deci beneficiază atât de stabilitate, cât şi de creştere. 
 
Ritmul de creştere este superior atât regiunii, cât şi  pieţelor mature, care cresc cu un ritm mai scăzut, ceea ce sugerează efervescenţă la nivelul economiei, consolidarea sectoarelor mai rapidă decât în pieţele aşezate. Din punct de vedere economic, România converge cu lidershipul est-european. Piaţa de M&A din România trece prin o perioadă de dezvoltare susţinută, care a demarat în anii 2014 – 2015. 
 
Piaţa adresabilă în M&A este dată de bazinul de businessuri mature. Câtă vreme nu ai un bazin eligibil, n-ai masă critică, ai piaţa sub potenţial. Noi ne-am uitat şi la asta, businessul matur şi relevant pentru piaţa de M&A este definit ca având cifra de afaceri cuprinsă între 10 şi 100 mil. euro. În ultimii 10 ani, bazinul acesta aproape că s-a dublat, vorbim de o evoluţie de circa 90 de noi astfel de businessuri în fiecare, ceea ce înseamnă o piaţă lichidă, una funcţională, una care atrage atenţia, intră pe radare datorită volumului. 
 
Piaţa de M&A din România este efervescentă, rezilientă, cu potenţial foarte mare de creştere. 
 
Dacă evoluţia spectaculoasă a M&A la nivel global ne spune că companiile au înţeles că cea mai bună metodă de creştere este prin M&A. 
 
Nu pot spune că văd un curent, un trend în rândul antreprenorilor români care cumpără afaceri din străinătate, dar ne aşteptăm să se contureze unul.  
 
Este foarte mult potenţial în tot ce ţine de energie, producţie, zona industrială, retailul specializat. Partea asta de ESG de care se tot discută îl vedem ca pe un catalizator de M&A. Vedem din ce în ce mai mulţi investitori care sunt atraşi pentru că a devenit o piaţă care are volum, masă critică. 
 
Pentru investitori este important să poţi să şi ieşi. Simt că este o piaţă care s-a aşezat, simt că ecosistemul este din ce în ce mai experimentat, că nivelul de sofisticare este în creştere în felul în care se consumă tranzacţiile, procesele sunt din ce în ce mai mult structurate, ceea ce este foarte important şi benefic.   
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO