Eveniment

Consiliul Concurenţei acuză: Pacienţii sunt direcţionaţi către anumite farmacii pentru achiziţia unor medicamente

Consecinţa faptului că pacienţii sunt trimişi către anumite farmacii este concentrarea unei părţi importante a sumelor decontate pentru medica­mentele eliberate prin programele Ministerului Sănătăţii.

Consecinţa faptului că pacienţii sunt trimişi către anumite farmacii este concentrarea unei părţi importante a sumelor decontate pentru medica­mentele eliberate prin programele Ministerului Sănătăţii.

Autor: Georgiana Mihalache

28.10.2016, 00:07 3160
 

Avantajele oferite medicilor de către farmacii sau distribuitori pentru a prescrie un anumit medicament, presiunea pusă de distribuitori pentru ca farmaciile să cumpere şi produse care nu se vând şi suspiciunile de încălcare a legii concurenţei de către anumite companii sunt printre cele mai importante aspecte care influenţează atât segmentul farmaceutic românesc, cât şi pacientul, potrivit unui raport publicat de Consiliul Concurenţei care a vizat sectoarele farma, asigurări auto şi car­buranţi.

Consiliul Concurenţei susţine că una dintre problemele cu care se confruntă sistemul de sănătate din România  - un sistem care înghite din contribuţii 35 de miliarde de lei anual - vizează avantajele primite de medici din partea farmaciilor sau a distribuitorilor de medicamente pentru a recomanda pacienţilor să cumpere anumite produse farmaceutice. Piaţa de medicamente este de 12 miliarde de lei anual.

Din raportul Concurenţei rezultă că mai mult de jumătate dintre români cumpără medicamentele recomandate de medic.

„În urma analizei autorităţii de concurenţă a rezultat că 57% dintre pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medi­cului, deşi, în România, prescrierea medicamentelor se realizează pe substanţă activă şi doar în situaţii excepţionale, justificate, pe denumire comercială“, se arată în raportul Consiliului Concurenţei.

O pacientă a spus pentru ZF că recent i-a fost prescris un anumit medicament, deşi în piaţă există un produs similar în ceea ce priveşte substanţa activă, care tratează aceeaşi afecţiune. Astfel, se observă recomandare atât pentru farmacia din care urmează să fie achiziţionat medicamentul, cât şi pentru brandul sub care este comercializat produsul. „La un control ORL la o clinică privată medicul mi-a prescris ca tratament pentru dureri de cap MIG 400 (ibuprofen), pe lângă alte medicamente. L-am întrebat pe medic: dacă am acasă Nurofen (ibuprofen) pot să renunţ la MIG 400? Mi-a spus că sunt mai eficiente pastilele de MIG şi că beneficiez şi de 7% reducere la farmacia clinicii“, a spus pacienta.

Consecinţa faptului că pacienţii sunt trimişi către anumite farmacii este concentrarea unei părţi importante a sumelor decontate pentru medica­mentele eliberate prin programele Ministerului Sănătăţii.

„Un număr foarte mic de farmacii concentrează o mare parte din sumele decontate la nivel de judeţ. De exemplu, în judeţul Iaşi, în septembrie 2014, dintr-un total de 386 de farmacii care au eliberat medicamente incluse în programele naţionale de sănătate, o farmacie a decontat 69% din totalul medicamentelor eliberate pentru Programul Naţional de Oncologie, iar în ceea ce priveşte Programul Naţional de Transplant, prima farmacie a decontat 43% din totalul medicamentelor“, potrivit Consiliului Con­curenţei.

Soluţiile propuse de Concurenţă vizează eliminarea cupoanelor promoţionale valabile în anumite farmacii  pe care medicii le primesc de la jucătorii din piaţa farma pentru a le distribui pacienţilor şi limitarea reducerilor oferite.

Repezentanţii farmaciilor reclamă faptul că majoritatea distribuitorilor condiţionează livrările de medicamente care sunt căutate de clienţi de achiziţionarea unor produse care sunt cumpărate mai puţin.

„Această vânzare legată afectează cash-flow-ul farmaciilor şi abilitatea acestora de a se concura efectiv pe piaţă“, se arată în raport.

Consiliul Concurenţei analizează şi situaţia în cere se găsesc două companii farmaceutice, Novartis Phar­ma, al doilea jucător din piaţă, cu afaceri de 834 de milioane de lei anul trecut, şi GlaxoSmithKline, al şaptelea jucător, cu venituri de 500 de milioane de lei anul trecut. Cele două companii farmaceutice sunt supuse investigaţiei Consiliului pe fondul unor posibile încălcări ale legii concurenţei, prin sisteme de distribuţie direct către anumite farmacii în paralel cu distribuţia tradiţională.

 

Autoritatea de Reglementare în Energie: Consumatorii finali au oroare să-i subvenţioneze pe producători

Relaţia dintre consumator şi sursă este complicată: consumatorul nu vrea cu niciun chip să plătească în factură nicio formă de susţinere a unui producător sau jucător din sector, a spus ieri Emil Calotă, vicepreşedinte în cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, la prezentarea raportului Consiliului Concurenţei.

„Pe consumatori nu îi interesează că statele adoptă forme de susţinere precum ajutorul de stat sau susţinerea dezvoltării sistemului”, a explicat Emil Calotă.

El a mai spus că este important faptul că în acest moment se regândesc forme de susţinere a investiţiilor pentru domenii precum energia regenerabilă sau eficienţa energetică, începând cu anul 2017.

„Formele de susţinere iau în calcul elemente calitative noi care să reducă impactul psihologic al consumatorului final de energie vizavi de contribuţia acestuia la dezvoltarea de tip investiţional.” Mihaela Pascari

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO