Eveniment

Consiliul Concurenţei dă un verdict dur: Traficul de mărfuri din portul Constanţa, afectat de lipsa investiţiilor

Consiliul Concurenţei dă un verdict dur: Traficul de...

Autor: Petru Mazilu

18.07.2022, 12:51 67

Traficul de mărfuri din portul Constanţa este afectat de lipsa investiţiilor, a stabilit un studiu al Consiliului Concurenţei care face şi o serie de recomandări privitoare la îmbunătăţirea situaţiei.

Volumul de mărfuri din Portul Constanţa a crescut semnificativ în ultimii trei ani, dar aprovizionarea, importul şi exportul de produse şi materii prime sunt afectate de infrastructura feroviară puternic degradată şi de lipsa investiţiilor, este concluzia studiului.

Ca urmare a pandemiei şi a războiului, Constanţa a devenit principalul port cu deschidere la Marea Neagră. Astfel, volumul de mărfuri din Portul Constanţa ce au provenienţă sau destinaţie Republica Moldova şi Ucraina a crescut cu 823%, respectiv 144%, în ultimii trei ani, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) şi Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN), din cadrul Consiliului Concurenţei.

Lemnul (+99%), echipamentele şi maşinile (+92%) şi seminţele uleioase (+81%) au înregistrat cele mai mari creşteri în perioada ianuarie 2021 - martie 2022, în tranzitul prin Portul Constanţa. La polul opus se află minereurile neferoase, produsele alimentare şi nutreţurile şi minereurile de fier.

Traficul de mărfuri din Portul Constanta este, însă, afectat de infrastructura feroviară degradată şi subdimensionată, de numărul restricţiilor de viteză precum şi de lungimea liniilor de cale ferată degradate, administrate de CFR SA

Cu toate acestea, în perioada ianuarie 2019 – martie 2022 nu au fost alocate sume pentru lucrări de reparaţii şi de întreţinere, scrie în studiul Consiliului.

„Deşi există un plan de măsuri pentru fluidizarea tranzitului de mărfuri în Portul Constanţa, care prevede eliberarea unor linii de cale ferată blocate cu vagoanele CFR Marfă, precum şi implementarea de către CFR SA a unui program de lucrări de reparaţii şi întreţinere necesare pentru infrastructura feroviară, acesta nu a fost pus complet în aplicare. Astfel, cele două autorităţi din cadrul Consiliului Concurenţei recomandă creşterea alocărilor financiare de la bugetul naţional pentru lucrările de reparaţie şi întreţinere a liniilor de cale ferată din cadrul Portului Constanţa. Totodată, Consiliul Concurenţei atrage atenţia că trebuie deblocate liniile de cale ferată din Portul Constanţa, pe care sunt garate vagoane de marfă nefuncţionale şi a celor situate în apropierea portului, pentru fluidizarea traficului feroviar. De asemenea, este vitală repunerea în funcţiune a liniilor de cale ferată care sunt închise din cauza stării tehnice necorespunzătoare, în caz contrar ar putea conduce la blocarea Portului, ceea ce va afecta economia naţională prin perturbarea activităţii de import-export şi, implicit, aprovizionarea cu materii prime şi produse agro-alimentare”, sunt recomandările CC.

Consiliile de Supraveghere din cadrul Consiliului Concurenţei consideră că trebuie realizate investiţii pentru realizarea de dane specializate cu adâncimi mari. O reprofilare continuă a acestora, în funcţie de specificul mărfurilor, va duce la folosirea la capacitate maximă a terminalelor de depozitare şi a maximizării potenţialului portului, mai scrie în studiu.

Totodată, se recomandă investiţii în infrastructura portului.

„Având în vedere că traficul de echipamente şi maşini a înregistrat o creştere majoră, se recomandă de asemenea şi construirea unui nou terminal Ro-Ro (Roll-on/roll off - tip de navă maritimă specializată în transportul maşinilor şi echipamentelor mari) în zona Constanţa Sud, incluzând şi o legătură cu infrastructura feroviară ceea ce va conduce la o creştere susţinută a traficului de acest tip de mărfuri. O altă recomandare se referă la realizarea unui terminal GNL şi a unuia specializat în barje. Dezvoltarea unui terminal de GNL ar fi o investiţie de importanţă strategică pentru România având în vedere că pe coasta de vest a Mării Negre nu există un terminal GNL, în timp ce un terminal specializat pentru barje ar permite acostarea în siguranţă a peste 200 de barje simultan şi ar creşte susţinut traficul de cereale, îngrăşăminte, seminţe uleioase şi combustibili minerali solizi”, susţin cei de la Consiliul Concurenţei.

În final, Consiliul Concurenţei recomandă Ministerului Transporturilor să analizeze oportunitatea gestionării infrastructurii de transport de servicii feroviare în Portul Constanţa de către un singur administrator, respectiv CN APM SA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO