Eveniment

Construcţiile au fost lăsate de izbelişte, dar Ioan Rus vine cu promisiuni „de foc“ pentru 2015

Ministrul transporturilor, Ioan Rus: Vor fi mai multe şantiere în 2015, spre exemplu pe şosele precum Lugoj - Deva sau Suplacu de Barcău - Borş. Foto: Silviu Matei

Ministrul transporturilor, Ioan Rus: Vor fi mai multe şantiere în 2015, spre exemplu pe şosele precum Lugoj - Deva sau Suplacu de Barcău - Borş. Foto: Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

26.11.2014, 00:07 2058

Ministrul transporturilor Ioan Rus, cel care are în subordine instituţia care dă cel mai mult de lucru pentru constructorii de infrastructură de transport, spune că anul 2015 va fi unul mult mai activ pentru proiectele de investiţii din domeniul rutier, feroviar, naval sau aerian.

„2015 va fi un an de foc pe infra­structură, cu foarte multe probleme de rezolvat. Dacă suntem foarte serioşi şi dacă avem proiecte pregătite şi pe CFR, şi pe infrastructură rutieră, şi pe aerian, în 2015 va trebui să începem sau să continuăm o sumedenie de lucrări“, a spus ministrul Ioan Rus, după o conferinţă de presă. El a precizat că această creştere a numărului de lucrări va veni în contextul în care România are în prezent o rată de absorbţie pe programul POS-T aferent exerciţiului financiar 2007-2013 de 51,4%, echivalentul a 2,2 mld. euro, dar până la finalul lui 2015 planurile vizează o rată de absorbţie de peste 90%.

„Vor fi mai multe şantiere în 2015, spre exemplu pe şosele precum Lugoj - Deva sau Suplacu de Barcău - Borş“, a spus Rus. În general, cota de cofinanţare din partea statului român în proiectele de infrastructură de transport pe fonduri europene este de 15%.

Cei mai importanţi beneficiari ai POS-T sunt CNADNR (absorbţie de aproape 70% la finele acestui an din cei 2,26 mld. euro alocaţi), CFR SA (absorbţie de 54% în 2014 din 993 mil. euro alocate) şi Metrorex (20% din 708 mil. euro), potrivit unor documente puse la dispoziţie de Ministerul Transporturilor.

Declaraţiile lui Rus vin în contextul în care anul acesta statul a lăsat de izbelişte construcţiile de infrastructură, reducând cheltuielile cu investiţiile cu 15% în primele nouă luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finan­ţelor.

Reducerea investiţiilor a venit în condiţiile în care guvernul a urmărit o politică de micşorare a deficitului bugetar, preferând să lase în aşteptare, printre altele, şi proiectele de infrastructură, fie ele de transport sau de mediu. Astfel, în primele nouă luni ale anului construcţiile inginereşti (de infrastructură) au înregistrat un declin accentuat, de 28,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Declinul acestor lucrări de infrastructură va afecta întreaga piaţă a construcţiilor, evaluată anul trecut la 9,6 mld. euro, în scădere cu 40% faţă de anii de boom.

 

Ce a mai spus ministrul transporturilor

+ Despre CFR: Companiile CFR - Marfă, Călători, Infrastructură (CFR SA – n.red.) - nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor. După cinci luni de aplicare a mai multor măsuri de îmbunătăţire a performanţei economice, reducere a costurilor şi a arieratelor, majoritatea companiilor din subordinea ministerului au trecut pe profit operaţional.

+ Despre privatizarea CFR Marfă: CFR Marfă se apropie de zero pe zero, astfel încât în 2015 va deveni o companie care va fi bancabilă, iar acţiunile sale vor creşte, aşa că procesul de privatizare va avea cu totul alte conotaţii. Încep să cred că este posibilă o privatizare în care statul să câştige mai mulţi bani, pentru că (CFR Marfă - n.red.) va fi în situaţia de a avea valoare de piaţă.

+ Despre Tarom: Cred că nevoia de restructurare este una iminentă. Managementul de la Tarom nu este cel mai fericit, iar sindicatele sunt în contrasens cu o bună evoluţie a unei societăţi comerciale. Nu a reuşit să înţeleagă toată lumea că lucrează într-o companie cu disponibilităţi reduse. Nu e posibil ca în numai o lună 10% din personal să intre în concediu medical, în timp ce de fapt lucrau în altă parte.

+ Despre absorbţia de fonduri europene pe POS-T: Rata absorbţiei de fonduri europene prin POS-T, aferent exerciţiului financiar 2007-2013, se ridică în prezent la 51,38%, echivalentul a circa 2,2 mld. euro, iar până la finalul anului acesta va ajunge la peste 56%, adică 2,4 mld. euro. În 2015 vom reuşi să absorbim 90% din ce avem alocat, poate chiar vom reuşi să depăşim. 2015 va fi un an de foc pe infrastructură.

+ Despre companiile din subordinea Transporturilor: În acest moment, toate companiile - urmărim cu foarte mare atenţie, lună de lună, rezultatele economico-financiare - au rezultate pozitive faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Asta nu înseamnă că sunt mulţumit de management, pentru că dacă ai avut 1.000 de lei pierdere, şi acum ai numai 200 lei, ea tot pierdere se numeşte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO