Eveniment

Constructorii Pasajului Basarab şi ai Stadionului Naţional vor termina autostrada Cernavodă-Medgidia cu 120 milioane de euro

Constructorii Pasajului Basarab şi ai Stadionului Naţional vor termina autostrada Cernavodă-Medgidia cu 120 milioane de euro

Autor: Andreea Neferu

06.09.2011, 00:06 2408

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat ieri numele companiilor care se vor ocupa în continuare, în schimbul a 498,8 milioane de lei (119 milioane de euro), de construcţia autostrăzii Cernavodă-Medgidia. Astaldi şi Max Boegl urmează să finalizeze în a doua parte a anului 2012 ceea ce francezii de la Colas au început în 2008.

Oferta câştigătoare a italienilor de la Astaldi şi a nemţilor de la Max Boegl, de 498,8 milioane de lei, este cu circa 135 de milioane de lei mai mică decât contractul încheiat în 2008 de CNADNR cu francezii de la Colas. Cu toate acestea, având în vedere că CNADNR plătise deja celor de la Colas aproape 80 de milioane de lei până la momentul rezilierii contractului, înseamnă că economia pe care instituţia o face este mai mică, de circa 55 milioane de lei, potrivit calculelor ZF.

Autostrada Soarelui, care leagă Capitala de Cons­tanţa, ar urma să fie gata în totalitate până la sfârşitul anului viitor, după ce în ultimul an au fost anunţate mai multe termene de finalizare. Mai mult, tronsonul Cernavodă-Medgidia a declanşat un îndelungat război al declaraţiilor între Ministerul Transporturilor şi firma care se ocupa iniţial de construcţia acestui tronson, Colas, care a culminat cu rezilierea contractului.

Toţi ceilalţi ofertanţi au fost descalificaţi

Reprezentanţii celorlalte companii care au participat la licitaţia pentru tronsonul Cernavodă-Medgidia nu ştiu încă dacă vor depune contestaţii privind decizia CNADNR, având în vedere că au existat mai multe oferte financiare mai mici decât cea câştigătoare. "Compania noastră analizează situaţia pentru a lua o decizie. Până în acest moment (ieri - n. red.), nu am luat o hotărâre. Trebuie menţionat însă că toate companiile care au participat la această licitaţie au fost descalificate, astfel că joint-venture-ul format din Astaldi şi Max Boegl a rămas singurul ofertant" a declarat Sebastien Picaut, directorul general al subsidiarei locale a grupului spaniol de construcţii FCC Construccion.

Compania a participat în consorţiu cu constructorul român Delta ACM 93, deţinut de Florea Diaconu, la licitaţia pentru construcţia autostrăzii Cernavodă-Medgidia, având una dintre cele mai bune oferte din punct de vedere financiar, de circa 380 de milioane de lei.

Pe de altă parte, Diaconu de la Delta ACM 93 a declarat că deşi decizia privind o contestaţie se ia la nivel de consorţiu (în cazul de faţă FCC Construccion fiind liderul consorţiului), nu este adeptul contestaţiilor.

Autostrada Cernavodă-Medgidia a atras opt oferte, printre cei care au participat la licitaţie numărându-se şi constructorii Spedition UMB (controlat de Dorinel Umbrărescu), Tehnologica Radion (Theodor Berna), Vega 93 (Corneliu Istrate) sau Arcada Company (Spiru Mantu şi Mihai Huma).

Italienii, abonaţi la drumurile româneşti

Nu este pentru prima oară când firmele italieneşti îşi adjudecă contracte publice importante de infra­structură.

De altfel, semnalul de bună cooperare cu firme italieneşti, şi mai ales Astaldi, a fost dat încă de acum zece ani de către preşedintele Traian Băsescu, pe vremea când era primar al Capitalei.

Astaldi, în consorţiu cu spaniolii de la FCC Construccion, a construit spre exemplu Pasajul Basarab, unul dintre cele mai importante proiecte de infra­structură urbană din ultimii ani.

Italienii sunt familiarizaţi cu infrastructura ro­mânească, având în vedere că firme precum Tirrena Scavi lucrează spre exemplu la autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, contract în valoare de 184 de milioane de euro.

Cele două companii Astaldi şi Max Boegl participă de asemenea la construcţia tronsonului Medgidia-Constanţa, pe care au inaugurat deja la finalul lunii iulie 21 de kilometri pe ruta Murfatlar-Constanţa. Practic, în prezent pe această porţiune se circulă pe o bandă şi pe un sens şi pe celălalt începând de la intersecţia cu DN 3 (în zona localităţii Murfatlar) şi continuând cu varianta de ocolire a municipiului Constanţa până la intersecţia cu DN 39 spre Mangalia.

Max Boegl a construit, tot alături de Astaldi, Naţional Arena, stadionul de 50.000 de locuri din Bucureşti care va găzdui astăzi meciul de fotbal România-Franţa. De asemenea, cele două firme lucrează şi la extinderea reţelei de metrou din Bucureşti. Astfel, Astaldi lucrează în prezent la magistrala 5 de metrou Râul Doamnei-Eroilor, cu o valoare de 215 milioane de euro fără TVA, în consorţiu cu FCC Construccion, Delta ACM 93 şi AB Construct, în timp ce Max Boegl construieşte staţia şi depoul Valea Ialomiţei pentru 56 de milioane de euro.

Mărul discordiei cu francezii

Contractul cu compania franceză Colas, care construia tronsonul de autostradă Medgidia-Cernavodă, a fost reziliat în aprilie de către CNADNR, după un îndelung război al declaraţiilor, în care cele două părţi

s-au acuzat reciproc de nerespectarea clauzelor contractuale. În cele din urmă, contractul a fost reziliat pe motiv că cei de la Colas au cerut suplimentarea valorii contractului cu 16 milioane de euro din cauza modificării traseului pe o distanţă de 14 kilometri din lungimea totală de 20 de kilometri a tronsonului.

Contracte de 300 mil. euro pentru drumuri judeţene

Dacă în ceea ce priveşte infrastructura "mare", autostrăzile, marii câştigători de ieri au fost firme străine, nici constructorii români nu au rămas mai prejos, reuşind ieri să îşi adjudece contracte de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene şi de interes local. Astfel, compania Romstrade, controlată de Nelu Iordache, a câştigat ieri alături de compania Primacons un contract de 781, 5 milioane de lei (186 de milioane de euro) pentru reabilitarea drumurilor din judeţele Prahova, Giurgiu şi Ilfov, în timp ce Vega 93 (Corneliu Istrate) şi Arcada Company (Spiru Mantu, Mihai Huma) au luat un contract de 508,3 milioane de lei (121 milioane de euro) pentru acelaşi tip de lucrări în judeţele Buzău şi Vrancea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO