Eveniment

Consumatorii par optimişti: consumul creşte, în ciuda crizei politice, asta şi pentru că şi salariile cresc, deşi moderat

Consumatorii par optimişti: consumul creşte, în ciuda...

Autor: Iulian Anghel

09.05.2025, 13:23 2919

Salariile au continuat să creasă, însă moderat, în prima parte a anului. Creşterea, în martie, a fost puţin sub inflaţia de 5%. Dar nu s-a văzut, decât în parte, o scădere a consumului.

Datele INS publicate ieri arată că, în martie 2025, faţă de martie 2024 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (consumul populaţiei) a crescut cu 4,9%. În martie 2024, an/an, consumul crescuse cu 2%. Aşadar, creşterea de anul acesta în martie, an/an, este dublă, faţă de martie 2024, an/an.

Dacă privim datele la trei luni din 2025, avem o creştere de 3,5%, faţă de primele trei luni din 2024. Însă, pe primele luni din 2024, creşterea a fost 6,4%, an/an. Avem, prin urmare, o scădere a creşterii la jumătate faţă de primele trei luni ale anului trecut.

Vedem însă o creştere în martie. Ar putea fi asta o tendinţă? Nimeni nu poate spune. Dar, statistic, ea există. Martie a fost o lună bună pentru toată lumea, mai puţin pentru fostul  premier, Marcel Ciolacu. Veniturile bugetului statului au crescut, în martie, cu 16% faţă de martie 2024. Veniturile din vânzări ale companiilor au crescut cu 4,9%.

Aceste cifre sunt statistice şi pot fi interpretate în fel şi chip. De câte ori greşesc, economiştii spun că „economia nu este o ştiinţă exactă asemena matematicii”. În matematică, numărul PI nu poate fi schimbat oricât te-ai da cu capul de pereţi. Şi este folosit din antichitate şi până azi când construieşti drumuri, clădiri.

În economie, poţi zice azi una, mâine alta. Ca în literatură. Azi scrii poezii, mâine proza.

Nici statistica nu este exactă pentru că companiilor puţin le pasă să raporteze date exacte, Dar este ceva mai bun decât nimic.

Aşadar, dacă vedem datele de comerţ, avem aşa. În primele trei luni din an, cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a crescut a crescut cu 3,5%.

Martie la martie, vânzările de produse alimntate au scăzut cu 1,3%. Au crescut însă cu 11,6% vânzările de produse nealimentare, în vreme ce vânzările de carburanţi au crescut cu 0,9%. La trei luni, an/an, vânzările de produse alimentare au scăzut cu 2%, vânzările de produse nealimentare au crescut cu 7,8%, iar vânzările de combustibili au înregistrat o creştere de 4,2%. Aşadar, martie a fost o lună bună pentru economie şi consum, arată Statistica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels