Eveniment

Consumul continuă galopul şi urcă cu peste 15% în ianuarie, dar inflaţia bate la uşă

Consumul continuă galopul şi urcă cu peste 15% în...

Autor: Mădălina Dediu Panaete, Iulian Anghel

04.03.2016, 00:06 1028
Consumul a crescut cu 15,6% în luna ianuarie faţă de perioada similară din anul anterior, având cel mai bun început de an de după 2008, ultimul an de boom economic pentru România, arată o analiză ZF pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, consumul continuă trendul pozitiv de anul trecut, când a încheiat cu un plus de 8,9%.

Analiştii remarcă evoluţia bună a consumului şi observă că acest lucru ar putea pune presiune pe cererea internă şi mai departe pe inflaţie.

„Vânzările din ianuarie în comerţul cu amănuntul reprezintă cea mai puternică expansiune anuală după septembrie 2008, semnalând o cerere privată foarte puternică la începutul noului an. Asemenea creşteri puternice subliniază şi potenţialul pentru acumularea unor presiuni inflaţioniste mult mai mari pe fondul cererii interne“, a spune Ciprian Dascălu, economist-şef al ING Bank.

România a avut în ianuarie a doua cea mai mare scădere de preţuri din UE, după Polonia, conform Eurostat. Preţurile de consum au scăzut în ianuarie cu 2,1% comparativ cu aceeaşi lună din 2015 ( inflaţie anuală de minus 2,1%).

Însă majorarea puternică a consumului poate transforma mai repede decât se credea „inflaţia negativă“ într-una pozitivă determinând o intervenţie a BNR care ar putea majora dobânda-cheie, lucru ce va scumpi creditul în lei, temperând puţin cererea de consum.

Pe primele trei trimestre din 2015, consumul a contribuit la creşterea economică de 3,7% cu 3,9 puncte procentuale, iar tot consumul se aşteaptă să fie motorul economiei anul acesta, având în vedere măsuri precum reducerea TVA la 20% sau majorările de salarii conform ultimelor date.

Consumul va continua să crească şi în următoarele luni, spun economiştii.

„Din perspectiva termenului scurt ne aşteptăm la consolidarea momentului favorabil din sfera consumului privat (principala componentă a PIB), pe fondul perspectivelor pozitive pentru dinamica venitului real disponibil al populaţiei. În scenariul macro-econometric central al Băncii Transilvania ne aşteptăm la ritmuri medii anuale de creştere pentru consumul privat de 5,8% în 2016, 5,5% în 2017, respectiv 5% în 2018“, comentează Andrei Rădulescu, senior economist al Băncii Transilvania.

În ianuarie, cea mai mare creştere dintre categoriile de produse au avut-o alimentele, consemând un avans de peste 26%. De altfel, industria alimentară continuă galopul din ultima perioadă, reducerea TVA de la 24% la 9% fiind un factor care a pus umărul la acest avans.

„Noi am simţit o uşoară creştere a businessului în ianuarie. Însă, în piaţa de carne de pui şi de ouă nu s-a simţit această creştere din cauza faptului că piaţa a fost invadată de importuri din ţările care subvenţionează exporturile“, spus Grigore Horoi, preşedintele grupului de firme Agricola Bacău.

Pe de altă parte, în segmentul de produse nealimentare consumul a avansat cu peste 10%. Dragoş Sîrbu, CEO al retailerului electro-IT Flanco Retail, spune că în industria în care activează creşterea a fost chiar mai mare de 10%. De asemenea, el a afirmat că luna ianuarie este în mod tradiţional o lună bună pentru consumul de produse electro-IT pentru că încă sunt bani după sărbători. De asemenea, executivul spune că luna februarie a fost la rândul ei una foarte bună, în condiţiile în care această lună este în general una slabă.

„Luna ianuarie a fost una incomparabil mai bună. S-a văzut şi la noi reducerea TVA, oamenii au mai mulţi bani în buzunare. Anul acesta cred că trendul va continua, creşterea salariilor, reducerea TVA şi stabilizarea cursu­lui vor ajuta această evoluţie“, a spus managerul.

Şi în retailul alimentar s-a simţit evoluţia pozitivă a consumului în luna ianuarie.

„Da, am simţit această creştere. Vânzările merg foarte bine. A fost o lună cu o vreme mai bună şi cu un TVA mai mic faţă de perioada similară din 2015“, spune un executiv din industria de profil.

Pe de altă parte, sunt manageri care spun că luna ianuarie nu a fost una bună pentru consum deoarece indicatorul a scăzut cu mai bine de 20% faţă de decembrie. Luna decembrie reprezintă vârful consumului de produse, atât alimentare cât şi nealimentare, iar pentru multe segmente de piaţă luna ianuarie aduce cel mai slab consum, conform datelor ZF.

„Scăderea cifrei de afaceri în luna ianuarie pentru comertul cu amănuntul cu 24,4% (faţă de decembrie 2015 - n.red.) va avea impact în scăderea accentuată a veniturilor la bugetul statului în luna februarie. Veniturile aferente TVA-ului şi accizelor vor fi mult mai mici în februarie, pentru că TVA aferentă lunii ianuarie se plăteşte în februarie“, a spus Radu Georgescu, managing partner al companiei de consultanţă fiscală CFO Network. El adaugă faptul că comerţul cu amănuntul plăteşte ponderea cea mai mare a TVA şi accizelor, acestea fiind taxe pe consum.

„În ianuarie ponderea TVA  în veniturile statului a fost de 34%, iar accizele de 12%. Mult aşteptata creştere a consumului este de fapt o scădere accentuată!“, a completat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO