Eveniment

Consumul privat continuă recuperarea în octombrie. Datele promit un 2020 pe plus pentru retaileri, în ciuda crizei. Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, principalul indicator pentru consumul privat, a crescut cu 4% an/an în octombrie şi este pe plus cu 2% la 10 luni

Chiar dacă în luna noiembrie restricţiile de circulaţie s-au intensifica, la fel şi situaţia medicală, luna decembrie va aduce un impuls în consum odată cu sărbătorile de iarnă şi primele de sărbători pe care le vor primi angajaţii.

Chiar dacă în luna noiembrie restricţiile de circulaţie s-au intensifica, la fel şi situaţia medicală, luna decembrie va aduce un impuls în consum odată cu sărbătorile de iarnă şi primele de sărbători pe care le vor primi angajaţii.

Autor: Răzvan Botea

06.12.2020, 11:03 616

Cifra de afaceri din comer­ţul cu amănuntul, prin­cipalul barometru pen­tru con­sumul privat, a con­ti­nuat creşterea în octom­brie, chiar dacă a mai încetinit la 4,1% an/an. La 10 luni cifra de afaceri din retail a rămas pe plus cu 2%, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Evoluţia din octombrie a fost determinată de creşterea vânzărilor de produse alimentare cu 4,8% şi creşterea vânzărilor de produse nealimentare cu 13,1%. Pe de altă parte, vânzările de carburanţi au scăzut cu 12% în octombrie 2020 an/an.

Andrei Rădulescu, economistul-şef al Băncii Transilvania, este de părere că evoluţia vânzărilor de carburanţi a fost cauzată de reintroducerea restricţiilor pentru contracararea virusului.

„Statisticile indică decelerarea dinamicii comerţului cu amănuntul în luna octombrie, evoluţie determinată de deteriorarea vânzărilor de carburanţi, pe fondul intensificării pandemiei şi reintroducerii de restricţii pentru contracararea crizei sanitare”, scriu economiştii Băncii Transilvania, într-o analiză a instituţiei.

Pe de altă parte, remarcă Ră­du­lescu, vânzările de bunuri alimentare şi nealimentare au înre­gis­trat cele mai bune creşteri din martie-aprilie încoace, datorită politicilor economice imple­mentate.

„Cu toate acestea, vânzările de bunuri alimentare/băuturi/tutun şi cele de produse nealimentare s-au majorat cu ritmuri anuale în accelerare în octombrie, la 4,8% (maximul din martie), respectiv 13,1% (cea mai bună evoluţie din februarie), evoluţii susţinute de mix-ul relaxat (fără precedent) de politici economice în implementare.”

Prin comparaţie cu ce se vedea în consum în 2009, cifrele din 2020 sunt foarte bune. În 2009 cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul închidea anul cu un minus de 10,4%, iar 2010 cu un minus de 5,5%. Datele la 10 luni din 2020, care arată un plus anual de 2%, promit un 2020 pe plus pentru vânzările din retail. Chiar dacă în luna noiembrie restricţiile de circulaţie s-au intensificat, la fel şi situaţia medicală, luna decembrie va aduce un impuls în consum odată cu sărbătorile de iarnă şi primele de sărbători pe care le vor primi angajaţii.

Prognoza vede o scădere a consumului cu 2% în 2020, pentru că cele două luni de lockdown nu vor putea fi recuperate. Scăderea vine pe partea de consum privat, care nu va putea fi contrabalansată de creşterea consumului guvernamental.

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul din primele 10 luni din an arată creşteri bune pentru zona de produse nealimentare şi alimentare, dar scădere de aproape 9% în serie brută pe partea de comerţ cu carburanţi.

Pentru luna octombrie, partea de vânzări de produse nealimentare, care a crescut cu 13%, a dat tonul creşterii cifrei de afaceri din retail. Cu toate acestea, analiza pe sectoare arată discrepanţe puternice. Partea de mobilă, articole de iluminat, aparate electrice, articole de fierărie şi  vopsitorie a crescut cu aproape 15% în octombrie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, în vreme ce zona de produse farmaceutice, cosmetice şi de parfumerie a crescut cu aproape 14%.

Industria modei bifează două luni consecutive de creştere din punctul de vedere al vânzărilor cu amănuntul, după un plus de 2% în octombrie. Creşterea, chiar dacă este marginală, vine ca o veste bună în condiţiile în care industria de textile, îmbrăcăminte şi încălţăminte era la jumătate în perioada martie-mai.

Comerţul online cu amănuntul este marele câştigător al crizei din zona de retail, în mod firesc. În octombrie 2020 comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet a crescut cu 40% an/an, după creşteri între 44% şi 75% an/an în fiecare lună din aprilie încoace.

Pe de altă parte, comerţul cu amănuntul de carburanţi a consemnat scăderi în fiecare lună din martie încoace, octombrie fiind a treia cea mai proastă lună pentru retailerii de carburanţi. Doar în lunile martie şi aprilie vânzările de carburanţi au scăzut, an/an, cu mai mult de 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO