Eveniment

Contractele de autostrăzi reziliate întârzie cu un an finalizarea şoselei care leagă România de Ungaria

Contractele de autostrăzi reziliate întârzie cu un an finalizarea şoselei care leagă România de Ungaria

Autor: Andreea Neferu

25.07.2013, 21:34 2032

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat în mai puţin de un an cele două contracte de construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad, care trebuia să fie deschisă circulaţiei încă din aprilie anul acesta.

Ruperea contractelor va amâna finali­zarea construcţiei pe cei aproape 40 de kilometri de autostradă, care ar trebui să facă legătura între reţeaua de autostrăzi din România şi cea din Ungaria, cu cel puţin un an.

Primii 22 de kilometri din autostrada Nădlac-Arad au rămas fără constructori la finalul anului trecut, după ce CNADNR a decis să rezilieze contractul cu firma românească Romstrade, controlată de Nelu Iordache (aflat în prezent în arest) şi cu portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao, în urma unor suspiciuni de fraudă a licitaţiei, dar şi din cauza întârzierilor în execuţia lucrărilor. Tronsonul, care este construit în proporţie de doar 27%, a fost relicitat, iar în luna august ar urma să fie desemnat noul constructor, potrivit Mediafax. În contextul în care noul contract stipulează că termenul de execuţie este de un an, cei 22 de kilometri ar urma să fie gata cel mai devreme în luna august a anului viitor, iar aceasta doar în scenariul optimist în care posibilele contestaţii din partea constructorilor care au depus oferte pentru construcţia acestui tronson nu vor întârzia şi mai mult semnarea contractului.
 

Faliment austriac

Pe de altă parte, în cazul celui de-al doilea tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,7 kilometri, contractul a fost reziliat în urmă cu două săptămâni, cu firma austriacă Alpine.

Deşi tronsonul este gata în proporţie de 85% şi ar fi urmat să fie inaugurat în luna august, intrarea în faliment a constructorului austriac Alpine a determinat ruperea definitivă a contractului, astfel că CNADNR trebuie să organizeze o nouă licitaţie pentru finalizarea autostrăzii. Deşi foarte multe lucrări nu mai sunt de executat, reluarea licitaţiei va întârzia deschiderea circulaţiei pe acest tronson.
 

Ungurii se apropie de graniţă cu autostrada

Între timp, Ungaria se pregăteşte să finalizeze o autostradă care să lege fără întreruperi frontiera ei de vest cu Austria de cea românească. În prezent ungurii mai au de construit doar un tronson de 23 de kilometri între localitatea Mako şi graniţa cu România, ce ar urma să fie gata la finalul anului 2014.

„Graniţa cu România va fi  direct unită cu localitatea Hegyeshalom, aflată la graniţa ungaro-austriacă, printr-o autostradă continuă, cu o lungime de 386 de kilometri“, spune Daniel Loppert, reprezentant al companiei ungare de dezvoltare a infrastructurii naţionale (Nemzeti Infrastruktura Fejleszto). El adaugă că întârzierile în construcţia autostrăzilor din România nu vor afecta în niciun fel planurile Ungariei de finalizare a respectivei şosele.

În prezent circulaţia este deschisă pe circa 425 din cei aproape 800 de kilometri care leagă vestul României, la Nădlac, cu estul, la Constanţa.

Pe alţi 110 kilometri, între Orăştie-Sibiu şi în prima parte a tronsonului Lugoj-Deva, se lucrează în prezent, urmând ca şoselele să fie gata anul acesta sau cel târziu în 2014.
 

Petice de autostrăzi

În afară de porţiunea dintre Piteşti şi Bucureşti-Constanţa, unde se poate circula pe o autostradă continuă (care totuşi se „rupe“ odată cu intrarea în Bucureşti, având în vedere că momentan conexiunea între autostrada Piteşti-Bucureşti şi Bucureşti-Constanţa se face printr-o centură cu doar o bandă pe sens, plină de gropi), în rest celelalte porţiuni de autostradă pe care se poate circula în prezent arată ca un puzzle cu piese lipsă. Astfel, în special în partea de vest a ţării există discontinuităţi în reţeaua de autostrăzi, în sensul în care sunt construite doar petice de autostradă, de 10 până la maximum 30 de kilometri.

Cea mai mare problemă însă rămâne în cazul autostrăzii Sibiu-Piteşti, cu o lungime de 116 kilometri şi un cost estimat la 3 miliarde de euro. Autostrada, considerată una dintre cele mai dificil de construit din ţară, având în vedere că traversează munţii, nu are deocamdată finanţare, chiar dacă este considerată o piesă vitală pentru Coridorul IV paneuropean de transport rutier.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.07.2013

AFACERI DE LA ZERO