Eveniment

Creştere-şoc de preţuri la ouă: plus 30% într-o lună, cu rafturi goale în Bucureşti

Creştere-şoc de preţuri de 30% la ouă într-o lună şi rafturi goale în Bucureşti

Autor: Gabriel Razi, Liviu Iancu

29.02.2012, 00:02 734

Preţul ouălor a crescut în luna februarie cu peste 30% faţă de luna anterioară, aceasta fiind cea mai mare creştere dintre toate produse luate în calcul de Indicele Alimentar ZF. Avansul faţă de luna februarie a anului trecut este de peste două treimi.

Creşterile de preţ au impact asupra unei pieţe de 3,6 miliarde de ouă anual, în bani valoarea pieţei fiind de 1 miliard de euro la preţurile din prezent, potrivit estimărilor ZF.

Preţul ouălor a urcat pentru că începând cu acest an a intrat în vigoare o prevedere europeană care interzice comercializarea ouălor produse de găini crescute în cuşti, unde fiecare animal are un spaţiu mai mic decât suprafaţa unei coli de hârtie A4.

Pe scurt, până acum pe rafturile magazinelor din România erau comercializate patru categorii de ouă: cele inscripţionate cu 0 (produse în sistem ecologic), 1 (produse în gospodăriile private), 2 (produse în fermele de dimensiuni mari) şi 3 (produse în baterii - cuştile nemodernizate). De pe piaţă au dispărut acum ouăle inscripţionate cu cifra trei, ca urmare a prevederilor impuse de UE. Această categorie acoperea însă şi grosul vânzărilor de pe piaţa locală, potrivit unor informaţii anterioare.

Grigore Horoi, preşedinte al Agricola International Bacău, unul dintre primii cinci jucători de pe piaţa ouălor, a explicat recent că în acest moment în piaţă este un deficit de producţie, dar că lucrurile se vor echilibra curând din punct de vedere al livrărilor, însă nu şi al preţurilor, care vor rămâne ridicate în acest an. Deficitul de producţie este vizibil şi în teren.

Ieri la prânz în hipermarketul Carrefour Orhideea raftul de ouă era aproape gol. "Au numai ouă ecologice. O să iau din acestea, nu am ce să fac, chiar dacă sunt mai scumpe", a spus Petre (46 de ani), mecanic auto, unul dintre românii care îşi făcea ieri cumpărăturile. Reprezentanţii Carrefour nu au comentat în niciun fel pe marginea acestui subiect până la închiderea ediţiei.

Creşterea preţului la ouă se vede acum direct în preţul de raft, însă acest avans s-ar putea translata în următoarea perioadă şi asupra altor produse care folosesc ouăle sub formă de materie primă. Spre exemplu, preţul prăjiturilor şi al produselor de patiserie va creşte cu 5% în luna martie, ca urmare a majorărilor de costuri determinate de preţul mai mare al ouălor, potrivit estimărilor Ana Pan, unul dintre cele mai mari lanţuri de cofetării de pe piaţa locală.

"Oul este un produs de bază în cofetărie şi patiserie şi orice majorare im­por­tantă a preţului acestuia conduce la scumpirea prăjiturilor", a explicat Roza Victoria, directorul economic al lanţului de cofetării Ana Pan, deţinut de omul de afaceri George Copos.

Consumul de ouă din România se cifrează la 3,6 miliarde de bucăţi anual. Mai bine de două treimi din piaţă este acoperită de comerţ, la care se adaugă autoconsumul. Pe scurt, fiecare din cele 19 milioane de români mănâncă în medie 15 ouă în fiecare lună. Pe piaţa locală au intrat în primele opt luni ale anului trecut şi ouă de import de 12 milioane de euro, în scădere cu 16% faţă de aceeaşi perioadă similară din 2010. De cealaltă parte, exporturile din primele opt luni au fost de patru ori mai mici, adică 3,3 miliarde de euro.

În bani, la preţurile din prezent piaţa ouălor se ridică la circa 1 miliard de euro anual, potrivit estimărilor ZF. Piaţa locală a ouălor de găină este împărţită între jucători precum Agricola Bacău, Agrimon, Avicola Buftea, Avis 3000 Minţia sau Avicom Vaslui.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO