Eveniment

Cum au reuşit angajaţii Credit Europe Bank să ia bani din conturile clienţilor

 Cum au reuşit angajaţii Credit Europe Bank să ia bani din conturile clienţilor
12.08.2010, 23:49 33

Numărul clienţilor unităţii Credit Europe Bank din Braşovpăgubiţi de angajaţii băncii a urcat ieri la 20, valoarea totală afraudei ridicându-se la 1,5 milioane de euro, potrivit datelorfurnizate de Comisariatul Ju­de­ţean pentru ProtecţiaConsumatorului Braşov, citate de Me­diafax. Reprezentanţii bănciinu au confirmat infor­ma­ţia, dar nici nu au respins-o. Banca aînceput deja să facă plăţile către clienţii păgubiţi, însăanalizează fiecare caz în parte, iar cei care fac cereri dedespă­gubire tre­bu­ie să dovedească faptul că depuseseră sumelerevendicate.
Dar cum au reuşit angajaţii să fure banii din conturileclienţilor?
"Este o hoţie care s-a iniţiat având la bază cre­du­litatea unordeponenţi. S-au prezentat multe persoane la direc­toarea deoperaţiuni a sucursalei şi i-au lăsat ba­nii pe mână, primind înschimb doar o convenţie de des­chi­dere de cont, fără să meargă lacasierie, să facă depu­nerea şi să ceară chitanţă. Ea nu a depusbanii în cont. Când au venit aceşti de­ponenţi, a luat bani dinalte con­turi şi a alimentat conturile persoa­nelor res­pective.S-a descoperit destul de greu pentru că se făceau docu­mente pentrutransferurile respective, în complicitate cu alţi subordonaţi",spune Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei Suprave­ghe­re dinBanca Naţională.
El spune că procedurile interne ale băncii, care ar fi trebuit săprevină o astfel de situaţie, sunt corecte, însă sistemul a fostdepăşit din cauză că a existat com­pli­citatea mai multorangajaţi.
"Procedurile lor sunt bune, sunt asemănătoare cu cele ale tuturorbăncilor, dar nu au fost respectate. Când co­laborează doi, treiangajaţi nu mai ai ce să faci, oricâte chei de control ai avea.Niciun control nu avea cum să descopere că a umblat în conturilealtora, pentru că a făcut documente false", mai spuneCinteză.
Oficialii băncii spun totuşi că vor lua în considerare o modificarea procedurilor. "Vom demara un audit intern cu o firmă specializatăşi în colaborare cu banca-mamă. Vrem să vedem dacă putem săeficientizăm procedurile. Dar dacă cineva vrea să facă rău, găseşteo soluţie, asta este valabil în orice do­me­niu", spune Omer Tetik,prim-vice­pre­şedinte al Credit Europe Bank.
Cinteză spune că banca are obligaţia de a returna sumele clienţilorcare pot dovedi că au făcut depuneri şi nu îşi găsesc banii încont. El spune că banca are sufi­cien­te lichi­dităţi pentru a faceplăţile, iar poziţia sa nu va fi afectată de această fraudă, avândasigurare împotriva unui astfel de risc.
"Am programat deja cu clienţii să facem plăţile. Nu vrem doar săaruncăm banii în cont, discutăm cu clienţii şi ne asigurăm că totuleste în regulă", spune şi Tetik.
Protecţia Consumatorului a cerut băncii să ramburseze baniiclien­ţilor care fac plângeri în cel mult 15 zile, ris­când altfelamenzi de până la 50.000 de lei pentru fiecare caz în parte.
Cinteză spune că situa­ţia este mai delicată în cazul cli­en­ţilorcare au colaborat cu direc­toarea şi nu au documente care să atestedepunerea banilor. "Probleme vor fi cu cei care au venit, au lăsatbanii şi nu au nicio dovadă că au depus sumele. Pentru cei care audepus bani la casierie şi au chitanţă, banca trebuie să îşi asumeîn totalitate responsabilitatea. Pentru ceilalţi, dejaresponsabilitatea este în primul rând a lor."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO