Numărul clienţilor unităţii Credit Europe Bank din Braşovpăgubiţi de angajaţii băncii a urcat ieri la 20, valoarea totală afraudei ridicându-se la 1,5 milioane de euro, potrivit datelorfurnizate de Comisariatul Judeţean pentru ProtecţiaConsumatorului Braşov, citate de Mediafax. Reprezentanţii bănciinu au confirmat informaţia, dar nici nu au respins-o. Banca aînceput deja să facă plăţile către clienţii păgubiţi, însăanalizează fiecare caz în parte, iar cei care fac cereri dedespăgubire trebuie să dovedească faptul că depuseseră sumelerevendicate.
Dar cum au reuşit angajaţii să fure banii din conturileclienţilor?
"Este o hoţie care s-a iniţiat având la bază credulitatea unordeponenţi. S-au prezentat multe persoane la directoarea deoperaţiuni a sucursalei şi i-au lăsat banii pe mână, primind înschimb doar o convenţie de deschidere de cont, fără să meargă lacasierie, să facă depunerea şi să ceară chitanţă. Ea nu a depusbanii în cont. Când au venit aceşti deponenţi, a luat bani dinalte conturi şi a alimentat conturile persoanelor respective.S-a descoperit destul de greu pentru că se făceau documente pentrutransferurile respective, în complicitate cu alţi subordonaţi",spune Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei Supraveghere dinBanca Naţională.
El spune că procedurile interne ale băncii, care ar fi trebuit săprevină o astfel de situaţie, sunt corecte, însă sistemul a fostdepăşit din cauză că a existat complicitatea mai multorangajaţi.
"Procedurile lor sunt bune, sunt asemănătoare cu cele ale tuturorbăncilor, dar nu au fost respectate. Când colaborează doi, treiangajaţi nu mai ai ce să faci, oricâte chei de control ai avea.Niciun control nu avea cum să descopere că a umblat în conturilealtora, pentru că a făcut documente false", mai spuneCinteză.
Oficialii băncii spun totuşi că vor lua în considerare o modificarea procedurilor. "Vom demara un audit intern cu o firmă specializatăşi în colaborare cu banca-mamă. Vrem să vedem dacă putem săeficientizăm procedurile. Dar dacă cineva vrea să facă rău, găseşteo soluţie, asta este valabil în orice domeniu", spune Omer Tetik,prim-vicepreşedinte al Credit Europe Bank.
Cinteză spune că banca are obligaţia de a returna sumele clienţilorcare pot dovedi că au făcut depuneri şi nu îşi găsesc banii încont. El spune că banca are suficiente lichidităţi pentru a faceplăţile, iar poziţia sa nu va fi afectată de această fraudă, avândasigurare împotriva unui astfel de risc.
"Am programat deja cu clienţii să facem plăţile. Nu vrem doar săaruncăm banii în cont, discutăm cu clienţii şi ne asigurăm că totuleste în regulă", spune şi Tetik.
Protecţia Consumatorului a cerut băncii să ramburseze baniiclienţilor care fac plângeri în cel mult 15 zile, riscând altfelamenzi de până la 50.000 de lei pentru fiecare caz în parte.
Cinteză spune că situaţia este mai delicată în cazul clienţilorcare au colaborat cu directoarea şi nu au documente care să atestedepunerea banilor. "Probleme vor fi cu cei care au venit, au lăsatbanii şi nu au nicio dovadă că au depus sumele. Pentru cei care audepus bani la casierie şi au chitanţă, banca trebuie să îşi asumeîn totalitate responsabilitatea. Pentru ceilalţi, dejaresponsabilitatea este în primul rând a lor."
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels