Eveniment

Cum isi optimizeaza marile companii afacerile si care este reteta cea mai buna de a reduce costurile

Cum isi optimizeaza marile companii afacerile si care este reteta cea mai buna de a reduce costurile
20.03.2009, 00:00 44

Timp de mai bine de o ora, premierul Emil Boc, ministrul de finante Gheorghe Pogea, ministrul dezvoltarii Vasile Blaga si economistul-sef al BNR Valentin Lazea au explicat miercuri, in cadrul unui eveniment al ZF, cum va depasi Romania criza. Cei peste 200 de invitati din sala au ascultat despre buget, legislatie si masuri anticriza, insa solutiile au venit pana la urma tot "din piata.

Reprezentanti ai marilor industrii, Fran'ois Fourmont - directorul general al Dacia, Radu Timis - presedintele CrisTim, Mariana Gheorghe - CEO al Petrom, Dan Iancu - partener in cadrul PricewaterhouseCoopers, au explicat ce fac marile organizatii pentru a supravietui pe timp de criza si cum reduc din cheltuieli.
Dan Iancu spune ca exista trei abordari generice de reducere a costurilor: "defriseaza si arde, "reducerea strategica a costurilor si "rascoleste oceanul. Acestea difera in functie de timpul de aparitie al efectelor si de valoarea pe termen lung pe care o genereaza.
Cheltuielile de personal, cheltuielile de deplasare si protocol, cheltuielile cu bunurile consumabile, cheltuielile cu serviciile de consultanta sunt printre cele mai vizate de companii cand vine vorba de cost-cutting.
Insa economiile bazate pe tinte arbitrare, definite la nivel global de directorul companiei, de tipul "reducem planul cu 10% au doar efect pe termen scurt si pot avea un impact negativ asupra moralului angajatilor, explica Dan Iancu. "Intelegerea profitabilitatii afacerii, a produselor si a pietelor, este esentiala pentru a lua decizii strategice de reducere a costurilor, spune consultantul.
Francois Fourmont spune ca a redus cheltuielile non-vitale, cheltuielile cu deplasarile, cu serviciile de consultanta si a inghetat unele proiecte care nu erau strategice. "Sa gestionam costurile in permanenta si sa cheltuim in permanenta cat mai putini bani astfel incat sa evitam deciziile pe termen scurt, care ar putea afecta afacerea pe termen lung, spune Fourmont.
Din moment ce pe piata locala, cererea a scazut "atat de mult, Dacia se orienteaza spre alte piete: produce zilnic pentru Italia 100 de masini in versiune GPL (cu gaz petrol lichefiat), introduce motorizari care functioneaza cu bioetanol in tarile nordice, exporta versiunile Pick-up si VAN in peste 60 de tari.
Industria alimentara, desi nu la fel de afectata ca industria auto, se confrunta cu o problema de profitabilitate in ultima perioada. "Pe primele trei luni ale anului, vanzarile ca volum nu au scazut, insa au scazut vanzarile la produsele care aduceau cel mai mare profit, spune Radu Timis.
Pentru a creste profitabilitatea si a ramane "finantabil pentru banci, care "nu accepta profit zero, Timis spune ca este nevoit sa mai reduca 20% din costuri, dupa ani in care compania a trecut printr-un amplu proces de restructurare, cand a disponibilizat chiar angajati vechi, din familia sa. CrisTim a incheiat anul 2008 cu un EBITDA (marja profitului operational) de 12%, insa acum a coborat la nivelul de 0%, precizeaza Timis.
Mariana Gheorghe, CEO al celei mai mari companii din Romania, spune ca pe termen scurt accentul va fi pe cash-flow, pe reducerea costurilor, pe investitiile si activitatile cheie, si ca va reduce investitiile in resurse umane. Pe termen lung, Petrom va intra pe noi piete, va dezvolta organizatia, va investi in resurse umane si va integra conceptul de dezvoltare durabila in modelul de business.
"Estimam o reducere semnificativa a nivelului investitiilor in contextul conditiilor economice nefavorabile din Romania si din industria petroliera. Programul de investitii al Petrom va continua in 2009 la un nivel redus, concentrandu-se pe programul de foraj si de dezvoltare a celor mai promitatoare zacaminte majore, a spus Mariana Gheorghe.
Dan Iancu a subliniat ca managementul costurilor reprezinta un aspect-cheie atat in prezent, cat si in viitorul apropiat. "Organizatiile nu trebuie sa confunde amanarea costurilor cu managementul costurilor.
 
Cum reduc companiile costurile
 
"Defriseaza si arde"
  • efectele apar pe termen scurt, dar nu au valoare pe termen lung;
  • se bazeaza pe tinte arbitrare de reducere a bugetelor, fara o analiza detaliata;
  • a fost metoda cel mai des aplicata in mediul de afaceri romanesc.
"Reducere strategica a costurilor"
  • efectele apar pe termen mediu si au valoare pe termen mediu si lung;
  • se bazeaza pe o analiza detaliata, se mizeaza pe solutii magice (ex. externalizare);
  • este abordarea cea mai recomandata de consultanti.
"Rascoleste oceanul"
  • efectele apar mai tarziu, dar au cea mai mare valoare pe termen lung;
  • se bazeaza pe analize detaliate, inclusiv interviuri cu personalul;
  • necesita investitii semnificative, are impact negativ asupra personalului. Sursa: Pwc

 

AFACERI DE LA ZERO