Eveniment

Cum s-a revenit la haos în organizarea taxiurilor la aeroportul Otopeni. "Numărul de comenzi onorate acum s-a redus cu până la 90% după ce a fost scos butonul agregator”

Cum s-a revenit la haos în organizarea taxiurilor la...

Autor: Mirabela Tiron

29.03.2017, 07:00 8222

Mihai Rotaru, CEO al Clever Tech, compania care a dezvoltat prima aplicaţie mobilă pentru comenzi taxi (Clever Taxi) şi care a ajutat aeroportul Henri Coandă (Otopeni) în 2013 să reorganizeze activitatea de taximetrie prin implementarea unei soluţii touch-screen prin care pasagerii comandau direct din aeroport un taxi monitorizat prin aplicaţie, susţine că oficialii aeroportului le-au cerut desfiinţarea butonului de căutare în rândul mai multor companii de taxi şi înlocuirea acestuia cu butoane pe care sunt afişate numele dispeceratelor ce îşi permit să plătească aeroportului o taxă de 500 de euro lunar plus TVA. Astfel că, de la peste 20 de companii de taxi către care se trimiteau comenzile când pasagerul apăsa pe butonul agregator, aparatul afişează acum doar maşinile libere ale cinci companii de taxi ce au plătit să apară cu numele pe aparatul touchscreen.

„Aeroportul a decis în urmă cu aproximativ o lună să ceară desfiinţarea acestei soluţii de buton agregat găsire taxi, fără vreo motivaţie. Am făcut multe solicitări să ni se dea o explicaţie pentru decizia de a face acest pas înapoi, dar nu ne-a fost oferită vreuna. Consi­de­răm că soluţia de acum nu avan­ta­jează nici clienţii, nici şoferii, ci doar cele câteva dispecerate foarte mari care îşi permit să plătească aeroportului afi­şarea pe ecrane”, susţine Mihai Rotaru.

Numărul de comenzi onorate acum s-a redus cu până la 90% faţă de perioada când comenzile se făceau butonul agregator, a mai precizat el.

În prezent, pe aparatele touch screen ale Clever Taxi sunt afişate numele companiilor de taxi Elegant (tarif de 3,5 lei pe kilometru), Taxi Next (1,77 lei/km), Taxi Nord (1,69 lei pe kilometru), Taxi Apolodor (1,39 lei/km) şi Taxi Titan (1,39 lei/km).

ZF a scris recent că pasagerii care aterizează pe aeroportul Henri Coandă (Otopeni) şi care vor să comande un taxi cu tarif normal (1,39 lei/km) stau la cozi şi găsesc greu o maşină la comandă. Pasagerii care nu vor să stea la cozi ies pe estacadă şi se urcă în prima maşină găsită la liber.

„Sistemul Clever Taxi agrega automat sub un singur buton pe touch-screen majoritatea şoferilor autorizaţi taxi din Bucureşti, acesta este printre cele mai performante sisteme din aeroporturile europene. Sistemul optimiza fluxul de maşini, dar creştea şi siguranţa prin urmărirea GPS a fiecărei comenzi şi oferirea unei dovezi scrise a cursei - bonul de comandă eliberat de touchscreen. Atunci când era nevoie de maşini, când aterizează avioane, erau chemate maşinile şi de la distanţă mare, indiferent de dispeceratul la care sunt arondate, pentru a face faţă cererilor”, precizează Mihai Rotaru.

El mai subliniază că revenirea la organizarea cu  taxiuri care aşteaptă la coadă (valabilă înainte de 2013)  nu asigură nici flux de maşini, nici siguranţă prin monitorizarea curselor.

Aeroportul Henri Coandă a avut anul tecut 10 milioane de pasageri, potrivit oficialilor companiei. Altfel spus, zilnic în aeroport ajung în medie 27.400 de pasageri, printre care şi vizitatori străini, la prima interacţiune cu aeroportul.

Numărul de comenzi de taxi în februarie şi martie la ghişeele special amenajate în zona sosiri a aeroportului a fost constant, media zilnică fiind de 1.630 de comenzi, în timp ce numărul celor fără comandă cu tarif de 1,39-1,40 lei pe kilometru a crescut  de la o medie zilnică de 90 la 200-250 de maşini. Taxiurile cu tarif de 3,5 lei pe kilometru sunt în continuare la o medie de 25 de comenzi pe zi, potrivit declaraţiilor anterioare făcute de Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti, ce administrează aeroportul Henri Coandă.

„Dacă un dispecerat doreşte poate să fie afişat pe ecran contra unei taxe plătite aeroportului (prin intermediul Clever Taxi - n.red), dar asta înseamna să împarţi flota de maşini în peste 20 de butoane pe aparat, pe care trebuie să apeşi până găseşti unul care să aibă o maşină disponibilă, cam ca pe vremea când sunai la dispecerate şi aşteptai să dea pe staţie comanda ta. Comercial vorbind, pentru un dispecerat mare are randament să plătească o iconiţă de afişare. Pentru unul mic, nu, deoarece suma este aceeaşi indiferent de numărul de şoferi arondaţi (500 euro lunar plus TVA). Astfel, nu toate societăţile îţi permit o astfel de iconiţă, reducând plaja de peste 20 de dispecerate existente la doar cele câteva mai mari.”, a spus Mihai Rotaru.

În aeroport mai sunt alte patru aparate touchscreen ale COTAR (Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi) şi FORT (Federaţia Operatorilor Români de Transport).

„Noi în continuare ne-am manifestat interesul să ajutăm aeroportul să soluţioneze problema fără să cerem vreun cost de la acesta, considerând că este o problemă de imagine a ţării şi de siguranţă a pasagerilor. Am făcut o petiţie internă în care aproximativ 1.000 de şoferi au semnat pentru reintroducerea butonul de comandă pe tarif. Sondajul s-a făcut în luna martie în cadrul aplicaţiei pentru şoferi Clever Taxi”, a spus Mihai Rotaru.

 

Ce spun oficialii aeroportului legat de activitatea de taximetrie

„A rămas neschimbat sistemul prin care clienţii care au o companie preferată sau doresc un taxi care oferă un confort superior pot face comandă prin intermediul terminalelor touchscreen. Zona de îmbarcare pentru aceste taxiuri se află, de asemenea, în faţa terminalului sosiri. Taximetriştii autorizaţi au libertatea de a se înscrie în rândul de aşteptare a clienţilor sau pot răspunde la comenzile primite prin intermediul terminalelor de comandă”, a transmis către ZF Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului Henri Coandă. El a mai subliniat că, pe parcursul zilei, pot apărea scurte perioade în care taxiurile – atât cele cu tarif minim, cât şi cele la comandă – lipsesc. „Situaţia este similară atât celor din alte aeroporturi, cât şi celei din marile oraşe şi nu ţine de modul de organizare a activităţii de taximetrie pe aeroport.”

„Accesul la aeroport pentru preluarea pasagerilor este permis strict autoturismelor taxi autorizate. În prezent, numărul acestora depăşeşte 2.700 de maşini. Orice reclamaţii privind aceste servicii pot fi transmise pe adresa contact@cnab.ro, însoţite de informaţii relevante pentru cercetarea situaţiei descrise", a mai precizat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO