În cazul în care ar fi adoptată ordonanţa de urgenţă, magazinelede anvelope ar putea vinde în următoarea lună 14 milioane decauciucuri pentru autoturisme în valoare totală de 1,4 mld.euro.
Echiparea unui autoturism cu anvelope de de iarnă costă între700 şi 6.000 de lei, potrivit unei analize realizate de ZF, luândîn calcul toate segmentele de maşini, de la clasa mini la SUV-urişi limuzine de lux.
Astfel, cineva care deţine un model Dacia 1310 ar cheltui între700 şi 830 de lei pentru a achiziţiona un set de anvelope noi, încondiţiile în care în multe dintre cazuri valoarea maşinii peransambul nu ajunge la 1.000 de lei. În acelaşi timp, un proprietarde Logan ar cheltui între 1.000 şi 1.400 de lei, iar unul care şi-aachiziţionat un SUV Duster ar investi în echipare până la 2.800 delei. Oficialii importatorilor deja iau în calcul o creştere acererii pe fondul unei astfel de ordonanţe, care ar duce la ocreştere nu numai a vânzărilor de anvelope, ci şi la o apreciere aservice-urilor şi vulcanizărilor.
"Vânzările de anvelope de iarnă ar înregistra automat o creşteredacă ar trece o astfel de ordonanţă de urgenţă. Dar, pe de altăparte este puţin probabil ca toţi cei care deţin un automobil şi nuau şi un set de roţi de iarnă ar achiziţiona acum şi astfel deanvelope", a spus Alina Mihăescu, director de marketing GoodYearRomânia.
Centrele care vând anvelope noi au început să crească preţurile,iar depozitele de cauciucuri secondhand se aşteaptă la dublareavânzărilor, ca efect al anunţului privind obligativitatea echipăriimaşinii cu anvelope de iarnă, potrivit unei analize Mediafax.Reprezentanţii firmelor care vând anvelope spun că măsura va aveaca efecte principale creşterea preţurilor la produsele noi şidublarea vânzărilor în cazul celor second-hand. Reprezentanţiimagazinelor care au doar anvelope noi afirmă că până şi clienţi"tradiţionali" se orientează către achiziţia de articolesecond-hand.
În timp ce clienţii se pot confrunta cu o creştere a preţurilorla anvelope, în condiţiile în care preţul cauciucului natural s-aapreciat cu 20% pe fondul inundaţiilor din Asia de Sud-Est,principalul producător, dealerii şi magazinele specializate arputea avea probleme cu stocurile, în condiţiile în care pe fondulcrizei nu se estima o creştere a cererii pentru anvelope deiarnă.
"Importatorii comandă anvelopele de iarnă cu aproape şase luniînainte ca acestea să ajungă pe piaţă. Astfel, comenzile pentrusezonul acesta s-au realizat astă-vară, iar stocurile sunt la unnivel minim, deoarece pe fondul situaţiei economice, nimeni nuestima vânzări mai mari ca anul trecut", a spus Florin Ion,proprietarul Ion Service, dealer de anvelope şi unitate de montareşi vulcanizare a acestora.
Potrivit unui agent de vânzări din cadrul unui dealer auto dinCapitală, pe stoc se găsesc acum anvelope numai din segmentul depreţ mediu şi mare, dar chiar şi aşa, stocurile sunt mici. Având învedere declinul vânzărilor de maşini, dar şi situaţia economicăactuală, nimeni nu se aştepta la vânzări mai mari ca anul trecut deanvelope de iarnă.
"Sunt şanse mici ca o astfel de ordonanţă să intre în vigoaredeoarece pur şi simplu nu toţi care deţin un autoturism îşi permitîn momentul de faţă să achiziţioneze un set de roţi de iarnă. Celmai probabil aceasta va intra în vigoare sub o formă modificată, ceva include obligativitatea echipamentelor de iarnă precum lanţuri",a spus Ion.
Potrivit unui proiect de OUG elaborat de MinisterulTransporturilor, şoferii de autoturisme şi camioane vor fi obligaţisă utilizeze anvelopele de iarnă în perioada 1 noiembrie-31 martie,în caz contrar urmând să plătească amenzi cuprinse între 2.500 leişi 4.000 de lei şi să achite daunele aduse elementelor care compundrumul dacă nu au asigurare.
Guvernul va aproba, în maximum două săptămâni, ordonanţa deurgenţă privind obligativitatea echipării maşinilor cu anvelope deiarnă în perioada 1 noiembrie-31 martie, a declarat vineriministrul transporturilor şi infrastructurii Anca Boagiu, citată deMediafax.