Eveniment

„Dacă ministrul transporturilor nu poate găsi o soluţie pentru taximetriştii chemaţi la comandă la aeroportul Otopeni, să îşi dea demisia“

„Dacă ministrul transporturilor nu poate găsi o soluţie pentru taximetriştii chemaţi la comandă la aeroportul Otopeni, să îşi dea demisia“

Zona „ceas“. Aici aşteaptă pasagerii taxiul chemat la comandă. Încă nu s-a găsit o soluţie astfel încât pasagerii să nu mai stea cu bagajele în plină stradă. Foto: Silviu Matei

Autor: Mirabela Tiron

09.10.2012, 00:04 450
 

La mai bine de o lună şi jumătate de la incidentul cu japoneza acostată în aeroport, pasagerii care aterizează pe aeroportul inter­naţional Henri Coandă (Otopeni), principala poartă de intrare în ţară, se văd nevoiţi să tragă în continuare de bagaje câteva sute de metri în stradă, în afara perimetrului aeroportului, pentru a se urca în taxiul cu tarif normal (1,39 lei pe kilometru) chemat la comandă.

Deşi taximetriştii independenţi solicitaseră amenajarea unei staţii speciale de aşteptare în perimetrul aeroportului pentru taxiurile chemate la comandă, până acum nu a fost demarată nicio acţiune în acest sens.

"Săptămâna trecută ne adresam minis­trului pentru a vedea ce a făcut cu solicitarea noastră prin care propuneam înfiinţarea unei staţii speciale pentru taxiurile chemate la comandă la aeroportul din Otopeni, însă mi­nistrul nu a dat curs propunerii noastre. Ştiu că lucrurile nu se fac peste noapte, dar cred că aici vorbim de rea-voinţă", a declarat Radu Viorel, preşedintele Asociaţiei Taximetriştilor Inde­pendenţi. El spune că deşi aceste pro­puneri în vederea organizării mai eficiente a ser­viciului de transfer cu taxiurile la Otopeni au fost făcute şi în cadrul întâlnirii care a avut loc după incidentul nefericit cu japoneza acostată în aeroport şi ucisă, până acum nu s-a făcut nimic pentru pasagerii care iau taxiul la comandă. "Taximetriştii care vin la comandă la sosiri la Otopeni sunt în continuare hărţuiţi, nu au voie să îşi aştepte clienţii, li se blochează roţile şi primesc amenzi. Se putea măcar dirija cumva circulaţia taxiurilor chemate la comandă până la amenajarea unei staţii speciale", a spus Radu Viorel.

Premierul Victor Ponta declara în urmă cu câteva săptămâni că Ministerul Trans-por­turilor şi Ministerul de Interne au primit o sarcină şi că o să le ceară să informeze presa asupra măsurilor adoptate şi asupra propu­nerilor pe care le au de făcut. Reprezentanţii Ministerului Transpor­tu­rilor şi Infrastructurii, conduşi de Ovidiu Sila­ghi, nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF cu privire la soluţia pe care au găsit-o pen­tru organizarea taxiurilor chemate la comandă.

"Am înaintat spre Ministerul Trans­porturilor o serie de propuneri şi am convingerea că se va găsi o cale de rezolvare împreună cu reprezentanţii asociaţiilor de taxi. În momentul de faţă legea taximetriei art. 24, paragraful 8, interzice accesul taximetriştilor din Bucureşti şi Ilfov în parcare şi permite doar taximetriştilor din alte judeţe să preia pasageri din perimetrul aeroportului. În vederea ame­najării unei staţii speciale pentru taxiurile la comandă va fi nevoie de o iniţiativă legis­la­tivă pentru punerea acestei soluţii în prac­tică", a declarat Valentin Iordache, purtătorul de cu­vânt al aeroportului Henri Coandă (Otopeni).

Preşedintele Asociaţiei Taximetriştilor In­dependenţi a transmis că taximetriştii sunt dis­puşi să protesteze în faţa Ministerului Trans­porturilor dacă nu se găseşte o soluţie. "Să îşi dea demisia ministrul transpor­tu­rilor dacă nu îşi face treaba şi nu poate rezolva această situaţie. Taximetriştii chemaţi la co­man­dă la Otopeni nu îşi pot onora comenzile din cauza acestei situaţii. Iniţial autorităţile au fost de acord cu propunerea de-a amenaja o sta­ţie specială, dar nu s-a făcut nimic", a spus el.

Lucian Marin, directorul general al companiei de taxi Meridian, cu tarife normale de 1,39 lei pe kilometru, spune că ce se întâmplă acum la aeroportul din Otopeni este un "hibrid" dezavantajos pentru pasageri.

"Se creează confuzie şi haos. Taximetriştii che­maţi la comandă la Otopeni trebuie să gă­seasă diferite artificii pentru a lua pasagerii. Este cu atât mai greu când pasagerii sunt străini şi nu înţeleg de ce trebuie să coboare în zona «ceas» pentru a lua un taxi", a spus el. Lucian Marin spune că speră ca ministerul să găsească o soluţie pentru că ce se întâmplă de ani buni nu este civilizat şi nici normal.

"Este nevoie de un loc în care taximetriştii chemaţi la comandă să îşi poată aştepta clientul. Într-adevăr aeroportul a făcut staţia pentru taxiurile care stau în rând în faţa terminalului sosiri, însă acolo sunt doar taxiuri cu 3,5 lei pe kilometru, pentru că pentru cei cu tarif normal de 1,39 lei pe kilometru nu este rentabil să aştepte clientul la rând. Asta este situaţia reală. Pasagerii sună la taxiuri cu tarif normal", a spus el. Trebuie să se găsească o formulă pentru a se rezolva această situaţie, care nu implică un efort mare, ci bunăvoinţă, a mai precizat el.

Cornel Poteraşu (35 de ani), directorul general al Companiei Naţionale de Aero­porturi Bucureşti (CNAB), care preluase atri­buţiile de conducere pe 12 iunie anul acesta, a fost demis din funcţie de către Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor şi infrastructurii. Schimbarea a venit ca o primă măsură luată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) în urma şedinţei comune a reprezen­tanţilor MTI cu cei ai Ministerului Administra­ţiei şi Internelor, SRI, CNAB şi ai asociaţiilor profesionale ale taximetriştilor din 31 august (şedinţă în care s-au discutat măsuri pentru siguranţa pasagerilor din aeroport.

De la începutul lunii octombrie aero­portul Henri Coandă (Otopeni) are un post per­manent al Jandarmeriei Române, unde lucrează 31 de persoane, astfel încât cei care ajung pe aeroport să se simtă în siguranţă. Mai mult, au fost suplimentate efectivele Poliţiei Transporturi. Cu toate acestea, încă nu s-a găsit o soluţie în vederea organizării activităţii de transfer cu taxiul astfel încât pasagerii să nu mai stea în stradă.

Pe 15 august o studentă japoneză a fost ucisă de un tânăr, care a acostat-o pe aero­portul din Otopeni.

Ce prevede legea taximetriei nr. 38/2003

Executarea transportului persoanelor în regim de taxi la şi de la aeroporturi

Art. 241.

(1) Prin derogare de la prevederile art. 19 şi art. 20 alin. (7) şi (8), transportul persoanelor în regim de taxi se poate realiza permanent între localitatea de autorizare şi aeroporturile situate în afara acestora.

(2) Pentru asigurarea calităţii transportului în regim de taxi a clienţilor la şi de la aeroport, administraţia fiecărui aeroport va asigura o staţie de debarcare a clienţilor transportaţi către aeroport, precum şi locul de aşteptare a taxiurilor pentru clienţii transportaţi de la aeroport către localităţile de destinaţie.

(3) Locurile de aşteptare vor fi special dotate şi amenajate cu peron de îmbarcare pentru clienţi. Preluarea clienţilor din aeroport, dirijarea şi îmbarcarea acestora în taxiuri şi accesul taxiurilor în locul de aşteptare se vor realiza prin dirijare asigurată de administraţia aeroportului, în ordinea aşteptării taxiurilor. Este interzisă practica de abordare a clienţilor în interiorul aeroportului de către taximetrişti sau interpuşi ori îmbarcarea clienţilor în altă ordine decât în ordinea precizată.

(4) În locul de aşteptare au acces numai taxiurile care deţin autorizaţii taxi emise de autorităţile de autorizare din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov şi au volumul spaţiului destinat pentru transportul bagajelor de cel puţin 500 de litri.

(5) În staţia de debarcare a clienţilor au acces toate autovehiculele taxi care transportă clienţi dinspre localităţile de autorizare.

(6) Administraţia aeroportului are obligaţia să afişeze la peronul de îmbarcare a clienţilor în taxiuri lista cu tarifele maximale, aprobate de autorităţile de autorizare.

(7) Este interzisă practicarea de către taximetrişti a unor tarife superioare faţă de tariful afişat pe portiera taxiului cu care aceştia operează în localitatea de autorizare pentru transportul clienţilor la şi de la aeroport.

(8) În parcările aeroportului amenajate pentru autovehicule au acces, cu plata taxelor legale, toate taxiurile care deţin autorizaţie taxi, altele decât cele prevăzute la alin. (4), care aşteaptă preluarea clienţilor, pe bază de contract sau pe bază de comandă realizată prin dispecerat taxi pentru deplasarea acestora la alte destinaţii decât municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO