• Leu / EUR4.9471
  • Leu / GBP5.7699
  • Leu / USD4.6905
Eveniment

De ce intră mai multe firme româneşti în insolvenţă decât companii cu acţionariat străin? Care sunt avantajele companiilor străine faţă de firmele cu capital 100% românesc

De ce intră mai multe firme româneşti în insolvenţă decât companii cu acţionariat străin? Care sunt avantajele companiilor străine faţă de firmele cu capital 100% românesc

Autor: Mădălina Panaete

23.03.2016, 17:15 744

Numărul de firme româneşti cu vechime pe piaţă care intră în insolvenţă a crescut în ultimii doi ani, trendul urmând după o perioadă în care piaţa s-a „curăţat” de IMM-uri cu activitate economică deficitară şi fără viziune pe termen lung.

Companii precum Astra Asigurări, retailerul de bricolaj Ambient, reţeaua de magazine Succes, compania Family Home Concept (fosta Domo Retail) sau producătorul de carne Doly-Com sunt doar câteva dintre businessurile româneşti care cu câţiva ani în urmă erau considerate puternice şi care nu dădeau semne de instabilitate, au intrat în reorganizare judiciară şi unele (Astra Asigurări) chiar în faliment.

Iancu Guda, service director în cadrul Coface România, explică faptul că societăţile cu capital străin investesc în România pe termen mediu-lung, dar având acţionariat străin şi de cele mai multe ori cu o istorie mare în spate au mai multe avantaje.

„Spre deosebire de firmele cu capital 100% românesc, filialele locale ale unor companii străine au următoarele avantaje: acces mai facil la finanţare prin capital ieftin – astfel, creditele contractate de la entităţile afiliate comportă o dobândă mică şi nu au o maturitate fixă de rambursare, dar au şi acces la know-how important de la companiile mamă şi tehnologii moderne”, explică Iancu Guda, care lucrează de mai bine de zece ani în cadrul companiei care oferă asigurări de credit, servicii de evaluare a companiilor, dar şi de management al creanţelor comerciale.

De asemenea, managerul mai explică faptul că societăţile cu capital străin au avantajul unei pieţe de desfacere comună, cu o parte a vânzărilor orientate către companii din grup sau către clienţi comuni.

De exemplu, în cazul unor companii precum Coca-Cola HBC sau Mondelez (Milka, Oreo) fabricile din zone precum Bulgaria sau România asigură necesarul de produse în ţările din jur şi acolo unde unităţile de producţie existente nu pot acoperi tot necesarul de produse, conform datelor ZF. În perioada 2012-2013 intrat lunar în incapacitate de plată în medie 2.500 de firme, iar numărul a scăzut până la 660 în luna ianuarie a acestui an.

Anul trecut, numărul de companii insolvente s-a redus la jumătate, până la aproximativ 10.000, însă impactul acestui fenomen în economie ridicat. Astfel, dacă imediat după criză s-a observat o creştere a numărului de companii mici şi mijlocii care au intrat în procedura de reorganizare judiciară, în prezent se confruntă cu dificultăţi companiile mari. Acest trend este cel mai bine vizibil în evoluţia numărului de companii ai companiilor intrate în insolvenţă. Astfel, numărul de angajaţi din companiile intrate în insolvenţă a rămas anul trecut stabil, în jurul a 82.000 de oameni, în condiţiile în care numărul de companii intrate în reorganizare s-a redus la jumătate. În plus, datoriile firmelor intrate în insolvenţă depăşesc activele fixe ale aces­tora, un feno­men tot mai îngrijorător având în vedere că multe dintre ele ajung în faliment pentru că nu au cu ce să-şi acopere creanţele.

 

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9471
Diferență: 0,0142
Ieri: 4.9464
Azi: 4.6905
Diferență: -0,3463
Ieri: 4.7068
Azi: 5.7699
Diferență: 0,4055
Ieri: 5.7466
Azi: 4.8974
Diferență: 0,5585
Ieri: 4.8702