Eveniment

Deşi scăderea cererii este iminentă, petroliştii au scumpit carburanţii peste majorarea TVA

01.07.2010, 23:06 26

Marile companii petroliere locale au preluat imediat creştereaTVA de la 19% la 24% în preţurile finale, companiile nefiinddispuse să-şi micşoreze marjele prin suportarea unei părţi dinaceastă scumpire, în condiţiile în care consumul a scăzut cu 7% înacest an.

Dacă în unele cazuri, cum ar fi Lukoil România sau Petrom,scumpirea carburanţilor a fost de până la 5%, au fost şi unelecompanii care au majorat preţurile mai mult decât ar fi trebuitdacă s-ar fi luat în calcul doar creşterea de TVA. Astfel, deexemplu, Rompetrol a anunţat scumpiri de până la 5,81%. "Dincolo demajorarea TVA a contat şi deprecierea leului în raport cu euro,depreciere care la rândul ei a fost reflectată în preţ", spunspecialiştii din piaţă. Astfel, benzina şi motorina au ajuns laniveluri de preţ record, mai mari şi decât cele înregistrate înperioada în care barilul de petrol era de 147 de dolari.

Piaţa petrolieră, care conţine şi alte produse în afaracarburanţilor, a avut anul trecut o valoare de cica 10 miliarde deeuro fiind controlată în proporţie de peste 90% de cinci marijucători: Petrom, care controlează şi benzinăriile OMV, Rompetrol,Lukoil, MOL şi Agip. Jucătorii din piaţa carburanţilor spun căaceastă majorare va avea ca efect atât scăderea cererii până lasfârşitul anului cu circa 10%, aproape dublu faţă de scăderea deanul trecut, dar va diminua şi vânzările de produse pe segmentulnon-oil reprezentat de magazinele din incinta benzinăriilor.

"Creşterea TVA va afecta în mod direct consumatorul final. Oricecreştere de preţ are un impact negativ asupra puterii de cumpărare,în condiţiile în care nu este însoţită de o majorare a veniturilor.Dacă scade puterea de cumpărare, automat va scădea şi consumul decarburant, tendinţă care va impacta vânzările noastre în litri",spune Bianca Vasilescu, directorul financiar (CFO) al MOL România.Creşterea TVA va avea însă cu singuranţă un impact negativ şiasupra persoanelor juridice. "Credem că persoanele juridice vor fiafectate indirect de măsura creşterii TVA: puterea scăzută decumpărare a consumatorilor va duce la diminuarea activităţilorcompaniilor, deci un consum mai mic de carburant. Impactul pe acestsegment va fi la fel de important, însă efectele nu se vor simţiimediat, ci în timp", mai spune reprezentanta MOL România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO