Eveniment

Dezastru la infrastructură: guvernul tehnocrat a cheltuit pe autostrăzi doar 152 de milioane de lei pe primele cinci luni, 8% din suma alocată pentru tot anul

 Dezastru la infrastructură: guvernul tehnocrat a...

Autor: Sorin Pâslaru

07.07.2016, 21:33 3626

Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) a avut cheltuieli pentru proiectele de autostrăzi de 152 de milioane de lei pe primele cinci luni ale anului, comparativ cu o prevedere bugetară anuală în valoare de 1,8 miliarde de lei, se arată într-un răspuns dat Ziarului Financiar privind situaţia investiţiilor în infrastructură.

Informaţii privind foarte slaba execuţie a programului de autostrăzi în vigoare au apărut încă de acum o lună, iar la începutul acestei săptămâni dezastrul a fost confirmat prin demiterea ministrului transporturilor Dan Costescu. De asemenea, CNADNR stă foarte prost şi la semnarea de noi contracte: pentru 2016 este prevăzută semnarea a doar 34 km noi de autostradă.

Jumătate din bugetul CNADNR de 4,4 miliarde de lei pe an este alocată pentru autostrăzi, însă din cauza unor obstacole birocratice şi a dezorganizării din cadrul celei mai neperformate instituţii din România, CNADNR, lucrările stagnează sau sunt amânate an după an.

Din suma plătită de 152 de milioane de lei pe primele cinci luni, 109 milioane de lei au fost alocate pentru Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, 34 de milioane pentru Autostrada Timişoara –  Lugoj, iar pentru Bucureşti – Braşov s-au plătit 2,8 milioane lei.

Niciun leu nu a fost alocat pentru investiţii în autostrăzi în Moldova sau Muntenia, toţi banii mergând în Transilvania şi Banat.

CNADNR stă prost şi la semnarea de noi contracte pentru autostrăzi care să fie construite şi livrate în anii următori. Astfel, în 2016 sunt prevăzute a fi semnate contracte doar pentru 34 de kilometri de autostradă. Un contract pentru proiectare şi execuţie a unui lot de 18 kilometri Iernut – Cheţani pe secţiunea Ogra – Câmpia Turzii din cadrul Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea.

Celălalt contract a fost semnat pentru proiectare şi execuţie a unui tronson de 17 kilometri între Cluj Vest (Gilău) – şi Mihăieşti, de asemenea pe traseul Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş - Cluj – Oradea.

Ce a făcut CNADNR pentru accelerarea investiţiilor în autostrăzi? „CNADNR a participat la promovarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 7 pentru accelerarea investiţiilor în autostrăzi. Astfel, s-a urmărit respectarea clauzelor contractuale în vederea recuperării întârzierilor create în implementarea contractelor. S-au organizat  şedinţe de management cu Beneficiarul, Inginerul şi Antre­pre­norul. S-a acordat sprijin Antreprenorului în vederea urgentării obţinerii tuturor avizelor şi acordurilor necesare realizării lucrărilor. În mod frecvent angajaţii Unităţilor de Implementare au efectuat vizite în şantier pentru o verificare mai eficientă a lucrărilor”, a răspuns CNADNR.

În 2015 fuseseră semnate contracte pentru 94 de kilometri de autostradă, dintre care cel mai însemnat a fost pentru finalizarea unei porţiuni de 60 de kilometri între Suplacu de Barcău şi Borş pe Autostrada Braşov – Târgu- Mureş – Cluj – Oradea.

De altfel, din cei 94 de kilometri de autostradă con­trac­taţi în 2015 de către CNADNR, 93 de kilometri sunt pe autostrada Braşov – Târgu-Mureş – Cluj – Oradea.

Aceasta este aşa-numita autostradă Bechtel, care ar urma să lege judeţele Covasna şi Harghita de Ungaria.

Deşi în mod public niciun politician sau ministru al transporturilor nu îşi asumă ca prioritate finalizarea legării celor două judeţe de Ungaria prin autostrada Braşov – Borş, contractele semnate şi banii alocaţi arată că 80% din banii alocaţi pentru autostrăzi în ultimii ani de către România merg  în această autostradă, iar 95% merg spre Transilvania şi Banat.

Legătura Moldovei cu Bucureştiul pe autostradă este ignorată, ca şi de altfel autostrăzile din sud. Nici măcar Centura Capitalei nu primeşte banii alocaţi de CNADNR pentru dezvoltarea conexiunilor Transilvaniei cu vestul, prin Ungaria.

Practic, la 1 ianuarie 2018, când se sărbătoresc 100 de ani de la Marea Unire de la Alba Iulia, traseele de autostrăzi vor fi de aşa natură încât Transilvania va fi mult mai bine co­nectată cu Ungaria decât cu Moldova şi Ţara Românească.

Moldovei i se „vinde“ un proiect-fantomă al legării Iaşiului de Târgu-Mureş, un proiect foarte scump, de 3-4 miliarde de euro, care nu justifică existenţa prin trafic şi care este puţin probabil să se facă în următorii 10-15 ani pentru că, pur şi simplu, România nu poate finanţa trei treceri pe autostradă ale Munţilor Carpaţi: Sibiu – Piteşti, Comarnic – Braşov şi Iaşi – Târgu-Mureş.

Moldova trebuie să lupte pentru o alocare echilibrată a investiţiilor în autostrăzi în funcţie de regiunile ţării. O autostradă de 400 de kilometri dintre Iaşi şi Bucureşti, prin zone de şes, ar costa 1 miliard de euro şi nu 4 miliarde de euro, cât ar costa străpungerea Carpaţilor pe linia Iaşi – Târgu-Mureş.

 Toate datele arată că cele două autostrăzi, Nădlac – Sibiu – Piteşti şi Braşov – Târgu-Mureş – Cluj – Oradea, se vor face, iar sumele necesare pentru a fi finanţate cele două treceri ale munţilor pe la Sibiu şi Braşov vor fi substanţiale, astfel încât România nu îşi va mai putea permite o a treia trecere a Munţilor, în nord.

Pentru anul acesta sunt prevăzuţi a fi puşi în folosinţă 56 de kilometri de autostradă, din care 22 de kilometri refacerea lotului 3 pe Orăştie – Sibiu, 15 kilometri un lot pe Lugoj – Deva şi încă 21 de kilometri pe acelaşi lot.

Problema este că aceste livrări sunt condiţionate de diverse acorduri de mediu şi emiterea unor autorizaţii de construcţie, aşa cum se vede în tabelul alăturat.

Pentru 2017, este prevăzută livrarea a 185 de kilometri de autostradă. Astfel, ar urma să fie gata 60 de kilometri între Suplacu de Barcău şi Borş, pe autostrada Braşov – Oradea, 24 de kilometri pe Sebeş – Turda,  încă 16 kilometri tot pe Sebeş – Turda şi 22 de kilometri pe Lugoj – Deva. Pentru 2018 este prevăzută deschiderea a 45 de kilometri.

Din cei 56 de kilometri care urmează a fi livraţi în 2016, toţi sunt în Transilvania şi Banat, din cei 185 de kilometri care urmează a fi livraţi în 2017, 182 de kilometri sunt în Transilvania şi Banat, iar 3 kilometri sunt legătura între Bucureşti şi autostrada Bucureşti – Braşov, adică „ciotul” lipsă de legătură cu oraşul, rămas nefăcut.

De asemenea, cei 45 de kilometri care urmează a fi livraţi în 2018 sunt toţi în Transilvania şi Banat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO