Eveniment

Done, KPMG: Fiscul vrea sa taxeze companiile in vreme de criza dupa repere din perioada de crestere

Done, KPMG: Fiscul vrea sa taxeze companiile in vreme de criza dupa repere din perioada de crestere

Niculae Done, partner Taxation Services la KPMG

16.04.2009, 19:27 53
 
Autoritatile fiscale nu au tinut seama de efectele crizei economice asupra contribuabililor stabilind impozitul minim in functie de cifra de afaceri a anului 2008, cand s-a inregistrat crestere economica, spune reprezentantul KPMG.
„Aceasta arata fie o lipsa de gandire sau o inconsecventa, ori o lipsa de interes a autoritatii fiscale in asezarea impozitului. Se vede ca nu au tinut seama de efectele crizei economice asupra contribuabilului. De ce? Pentru ca asezam impozitul in functie de cifra de afaceri a lui 2008, an de crestere economica." Practic, impozitul va fi platit intr-un an de criza pe baza unor criterii din perioada de crestere economica de anul trecut.
„Atunci cand nu tinem seama de conditiile economice atat la nivel macro, cat si la nivel de contribuabil, introducerea impozitului minim este de genul masurilor fiscaliste luate in Evul Mediu. Adica nu ne intereseaza decat sa luam bani. Nu ne intereseaza povara fiscala. Nu ne intereseaza efectul pe care il are impozitul asupra mediului de afaceri."
Done, care a lucrat inainte de 2000 in Ministerul Finantelor ca director general, a explicat ca atunci cand stabilesti un impozit este important sa intelegi si sa analizezi care este impactul pe care il creaza asupra mediului de afaceri. „Pentru ca daca il asezi doar in scopul de a incasa bani, intr-adevar doar acest scop se realizeaza, la un moment dat. Insa, cu cat ne indepartam in timp de momentul adoptarii legii prin care se instituie impozitul, cu atat efectul devine negativ."
 
Si cu criza, si fara relaxare fiscala
In conditii de criza multe state au anuntat masuri de relaxare fiscala. „Noi in loc sa venim sa facem acest lucru, venim si asezam un impozit pe cifra de afaceri de anul trecut, cand am avut crestere economica. In timp ce astazi suntem «pe tobogan»."
Expertul KPMG spune ca prin relaxare fiscala nu trebuie inteleasa numai reducerea cotelor de impozit, ci si o amanare a platii impozitului, pentru ca in final vorbim de operatiuni de trezorerie.
„Se dau deduceri pentru diverse operatiuni care intra in zona exceptionalului. Pierderi, de exemplu, datorate faptului ca unii clienti ai contribuabilului au dat faliment, sunt in desfiintare. Si atunci autoritatile statelor vin si spun: da, pentru ca ai inregistrat pierdere, particip si eu la pierderea ta, contribuabilul meu. Cu cat? Cu impozitul care mi s-ar cuveni mie." De asemenea, Done pune in discutie simularile de impact pe care ar fi trebuit sa le faca Finantele.
„As fi extrem de interesat sa vad care ar fi dispersia platitorilor de impozit pe aceste transe in functie de cifra de afaceri realizata de acestia pe primul trimestru al anului 2009. Sa vedem unde ne aflam. As fi, iar, destul de interesat sa vad calculele, simularile care au fost facute de catre Ministerul Finantelor in a stabili acest impozit si pentru a calcula care sunt veniturile care pot fi obtinute."
In opinia lui Done, modul in care a fost stabilit impozitul minim arata de fapt ca statul nu are capacitatea de a administra impozitele. „A administra un impozit inseamna de fapt a urmari contribuabilii, in sensul ca acestia sa fie inregistrati, sa-si declare veniturile si sa fie controlati."

Sa fie impozit forfetar, dar numai in unele domenii
Done a explicat ca impozitul forfetar se poate aplica, dar numai in anumite zone ale economiei, la acele afaceri unde statul calculeaza ca ar costa mai mult verificarea afacerilor decat sumele colectate, adica randamentul impozitului ar fi negativ.
Reprezentantul KPMG da ca exemplu situatii in care proprietarii micilor afaceri nu mai sunt obligati sa tina contabilitatea in partida dubla.
„Spre exemplu, la restaurante. Le calculam un impozit in functie de numarul de mese. Si nu le mai oblig sa-mi tina contabilitatea cum facem astazi - platesc un contabil, platesc sa-si faca eventuale auditari si depun bilanturi."
O alta sugestie facuta de Done este largirea bazelor de impozitare prin includerea de venituri care apar in desfasurarea activitatii contribuabilului, cum ar fi de exemplu in SUA „bacsisul", in cazul taximetristilor, ospatarilor si al altor categorii.
„Fiscalitatea nu inseamna a lua cu japca la modul «nu ma intereseaza, mie imi dai». Fiscul si Guvernul trebuie sa stie ca oamenii vor cauta cai de a evita aceste impozite. A evita, nu a face evaziune."
Potrivit lui Done, singurul element pozitiv adus de ordonanta Guvernului, care intr-adevar se inscrie in principiile fiscale existente este cel legat de rezervele din reevaluare. „Masuri de aceasta maniera ar fi trebuit luate, care sa vizeze largirea bazelor de impunere."
 
Intrebari pentru Fisc
Inainte de a se gandi la introducerea de noi impozite, Finantele ar trebui sa caute raspunsuri la mai multe intrebari.
  • Oare toti contribuabilii romani si straini sunt inregistrati in evidenta fiscala?
  • Ce masuri au de gand sa adopte autoritatile pentru o administrare corecta a veniturilor statului?
  • Oare exista un program care sa fie paralel cu aplicarea impozitului minim ? „Pentru ca existenta unui program de intensificare a administrarii ar trebui sa fie in contrabalans cu acest impozit, care nu poate sa fie aplicat la nesfarsit", mai spune Done.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO