Eveniment

Drept la replica

07.03.2006, 00:00 50

Ca urmare a articolului intitulat "Publicitatea la TVR - indice de refractie al taxei TV", publicat in editia din 2 martie 2006 a ZF si semnat de George Chirita - directorul executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale, Departamentul Comunicare si Relatii Internationale al TVR a transmis urmatorul drept la replica:

"Referitor la unele afirmatii si speculatii din articolul amintit, va oferim cateva detalii si informatii suplimentare astfel incat cititorii ziarului dumneavoastra sa beneficieze de o informare corecta si obiectiva:

Inca din 19 octombrie 2005, Televiziunea Romana a adresat, atat institutiilor statului (Comisiile de Cultura si cele Juridice din Parlamentul Romaniei, Guvernul Romaniei, Administratia Prezidentiala etc.) dar si societatii civile, asociatiilor profesionale sau marilor clienti de publicitate, un apel public de a ne sustine in demersul nostru de a impiedica adoptarea proiectului de modificare a Legii audiovizualului.

Motivele invocate de televiziunea publica la acea data, dar si ulterior, in 23 ianuarie, in 3 si 5 februarie 2006, se refereau la consecintele nefaste pe care prevederile cuprinse in respectivul proiect le-ar fi avut asupra activitatii TVR: imposibilitatea actualului Consiliu de Administratie de a-si duce la capat strategia manageriala si cea editoriala adoptate la inceputul mandatului, dar si riscul de a afecta grav independenta financiara si, implicit, cea editoriala ale televiziunii publice.

Reamintim ca impotriva adoptarii acestui proiect de lege au protestat atat Consiliul National al Audiovizualului, cat si societatea civila din Romania. Demersul a fost generat de faptul ca proiectul de modificare a Legii audiovizualului nu a fost supus unei dezbateri publice la care sa participe toti cei interesati de aceste schimbari, cu atat mai mult cu cat Comisia Europeana a solicitat sa nu fie modificata legislatia in domeniul audiovizual pana cand nu este adoptata si nu intra in vigoare noua Directiva Televiziunea fara Frontiere.

Autorul articolului dezinformeaza atunci cand afirma: "...in aceasta plaja dintre 8 si 12 minute pe ora acordate publicitatii nu o gasim in Europa la nici o televiziune publica, limita fiind rezervata televiziunilor private...". Realitatea este alta: la nivel european, conform unei informari a European Broadcasting Union, in majoritatea cazurilor de finantare mixta a televiziunilor publice europene, timpul alocat publicitatii variaza intre 8 si 12 minute pe ora (Croatia - 9 min/ora, Polonia - 12 min/ora, Slovenia - 12 min/ora si 9 min/ora in prime time, Elvetia - 12 min/ora, Franta - 8 min/ora etc.). Ar fi fost de asteptat macar ca in exemplele precizate de autor, pentru ca tot invoca existenta taxei TV, sa fi mentionat si valoarea acesteia la televiziunile care nu beneficiaza de venituri din publicitate.

Iar daca facem si o analiza comparativa a valorii taxei pe serviciul public de televiziune percepute in alte tari europene (Polonia - 50 de euro/an, Elvetia - 180,5 euro/an, Franta - 116,5 euro/an, Slovenia - 66 de euro/an, Italia - 99,6 euro/an etc.) si Romania (13,2 euro/an!!!), orice comentarii sunt de prisos.

Desigur ca daca domnul George Chirita nu ar fi reprezentat exclusiv interesele financiare ale televiziunilor comerciale din Romania, in calitatea sa de director executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale, ar fi fost mai obiectiv si realist in aprecieri."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO