Eveniment

Drumul pana la recuperarea TVA trece prin criterii si punctaje

01.03.2004, 00:00 134



Companiile care au de recuperat TVA de la Fisc stiu, in sfarsit, la ce se pot astepta. Ministerul Finantelor a finalizat noua procedura de rambursare a TVA, bazata pe o evaluare complicata a gradului de risc fiscal pe care il prezinta fiecare contribuabil. Teoretic, cei care au avut o relatie buna cu Fiscul, vor scapa de problema intarzierii rambursarilor. In practica, ramane de vazut.



Astfel, in cazul companiilor considerate ca prezentand un risc scazut, rambursarea se va face automat, iar in cazul celor cu risc fiscal mediu si ridicat numai pe baza analizarii unor informatii suplimentare si/sau in urma unui control la sediul solicitantului.



Noua procedura va fi aplicata incepand cu deconturile de TVA aferente lunii ianuarie 2004.



Potrivit regulamentului, administratiile finantelor publice vor stabili pentru fiecare companie un asa-numit standard individual negativ - SIN, reprezentand suma maxima de TVA ce poate fi returnata fara control documentar sau tematic.



Control obligatoriu



In cazul societatilor care au inscrise fapte in cazierul fiscal, produc sau comercializeaza bauturi alcoolice, material lemnos si de constructie, deseuri precum si al firmelor nou infiintate, SIN va fi de o unitate, iar rambursarea va fi aprobata numai in urma controlului fiscal.



Stabilirea SIN va fi realizata anual, aceasta fiind prima etapa pentru rambursarea TVA in functie de analiza de risc a fiecarei firme.



Pentru primul semestru al acestui an, SIN-ul va fi stabilit in functie de deconturile de TVA aferente perioadei decembrie 2002-noiembrie 2003, modul de indeplinire a obligatiilor fiscale din aceasta perioada si situatiile financiar contabile de la jumatatea anului trecut.



Pentru perioada iulie 2004-iunie 2005, SIN-ul va fi determinat in luna iunie a acestui an, dupa prelucrearea datelor din bilantul anual si a celor din deconturile depuse in intervalul mai 2003-aprilie 2004.



Pentru celelalte categorii de societati, SIN-ul brut va fi calculat ca diferenta intre media TVA colectata si media TVA deductibila din ultimele 12 luni. In cazul celor care depun deconturi lunare, SIN va fi lunar, iar pentru firmele care depun deconturi trimestriale, indicatorul va fi stabilit pe trimestru.



Criterii de evaluare a riscului



SIN-ul brut va fi ajustat cu indicele de inflatie si va fi corectat in functie de comportamentul fiscal al fiecarui platitor, stabilit in functie de mai multe criterii, cum ar fi valoarea capitalului social si a imobilizarilor corporale, rezultatul financiar al anului anterior (profit sau pierdere).



Astfel, firmele vor primi 50 de puncte daca au un capital social mai mic de 25 milioane de lei, 25 de puncte pentru un capital de 25-500 de milioane de lei si zero puncte in situtia in care depaseste 500 de milioane de lei.



Daca imobilizarile corporale se situeaza sub suma medie de rambursat, firmele vor primi inca 45 de puncte, iar daca sant mai mari nici unul. Firmele cu profit in anul anterior vor primi zero puncte, iar cele cu pierderi 20 de puncte.



Un alt criteriu este obiectul de activitate preponderent, punctajul fiind de 60 pentru comert intern, 40 pentru servicii, 20 - productie agricola si zero - productie industriala. Daca firmele nu au deconturi de TVA nedepuse, nu vor primi puncte suplimentare, dar cele care nu au depus mai mult de un decont vor avea inca 40 de puncte.



De asemenea, daca media vanzarilor este mai mica decat media achizitiilor, firmele vor primi 45 de puncte, iar daca raportul este inversat nu va fi acordat nici un punct. In situatia nedepunerii de declaratii fiscale in ultimele 12 luni, punctajul este de 20 pentru una sau doua declaratii, 40 de puncte pentru 2-4 si 60 de puncte pentru mai mult de patru.



Societatile care au inregistrat, in ultimele 12 luni, obligatii fiscale restante vor primi 50 de puncte, daca acestea sunt mai mici la inceputul decat la sfarsitul perioadei, 30 de puncte cand sant mai mari si zero puncte daca nu au datorii bugetare. Firmele care au, la data solicitarii, alte obligatii de plata restante vor avea inca 40 de puncte.



Criteriile stabilite de Ministerul Finantelor includ si perioada scursa de la ultimul control de fond, punctajul acordat fiind zero daca intervalul este mai mic de 12 luni, 25 pentru 12-24 de luni si 35 pentru o perioada de peste 24 de luni. Firmele care nu au avut nici un control de la infiintare, iar perioada de la infiintare depaseste 36 luni vor primi 50 de puncte.



Companiile care au avut sub sase rambursari de TVA fara control in ultimele luni vor primi 25 de puncte, iar cele care au avut mai mult de sase 50 de puncte. Daca nu a existat nici o astfel de rambursare, punctajul este zero.



In situatia in care procentajul sumelor respinse la control din totalul solicitat la rambursare in ultimele 12 luni depaseste 30%, firmele vor primi inca 100 de puncte. Pentru un procentaj de 20%-30% vor fi acordate 45 de puncte, pentru 10%-20% - 35 de puncte, pentru 5%-10% - 15 puncte. Daca nu au existat sume respinse, nu vor fi alocate puncte.



In ceea ce priveste firmele cu punctaj intre 260 si 590 de puncte SIN nu va mai fi ajustat, iar cei care au prezentat consecutiv, in mai mult de patru perioade de raportare, deconturi negative de TVA cu sume mai mari de un miliard de lei si nu au solicitat rambursarea, vor avea un SIN diminuat cu 60%.



La primirea deconturilor negative de TVA cu optiunea de rambursare, compartimentele de analiza de risc ale administratiilor financiare vor introduce datele intr-un program informatic.



In functie de analiza de risc, deconturile vor fi clasificate ca fiind cu risc scazut, pentru un punctaj intre zero si 60, si cu risc mare, daca se obtine un punctaj intre 60 si 200, pentru cel putin una din perioadele din care provine suma solicitata la rambursare.



Deconturile cu risc scazut vor fi solutionate pe baza analizei individuale, pentru care compartimentele de specialitate vor solicita prezentarea de documente suplimentare, cum ar fi jurnale de cumparari si de vanzari, contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul efectuat, documente de atestare a efectuarii unei investitii, precum si balantele de verificare aferente perioadelor de raportare.



In cazul in care diferentele pot fi justificate, reprezentantii administratiei financiare vor propune aprobarea rambursarii. Daca diferentele nu pot fi justificate si clarificate in urma analizei documentare, firma respectiva va fi controlata fiscal.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO