Eveniment

Economia în toamnă. De ce este această criză altfel decât altele? Pentru că aşteptările au crescut enorm

Economia în toamnă. De ce este această criză altfel...

Autor: Iulian Anghel

01.09.2020, 19:40 1295

♦ Fiecare epocă are temerile ei ♦ În urmă cu 20 de ani, venirea iernii ridica părul pe şirea spinării administraţiei Constantinescu: pentru că nu avea bani de păcură pentru încălzire. Acum, toamna ce vine este examenul pentru  guvernul Orban: şomaj, venituri bugetare, costul creditelor.

Toamna ce vine va da măsura crizei. Şomajul este încă jos, dar asta şi pentru că, într-un fel, a existat un sprijn major al statului – oricât de criticat – cu preţul îndatorării puternice.

Veniturile statului au scăzut în prima parte din an întrucât  activitatea economică s-a redus dramatic. Apoi statul a mai amânat la plată datoriile companiilor. În plus, cheltuielile au crescut pentru că, între altele, statul a plătit şomajul tehnic pentru companiile în dificultate. Niciodată datoria statului nu a avansat atât de puternic, într-un ritm atât de scurt.

Acest sprijin nu poate dura însă la nesfârşit. Iar şocul ar putea ajunge să fie înţeles abia când s-ar putea dovedi că acest sprijin nu este suficient.

Economia României de astăzi este de 7 ori mai puternică decât în vremea în care Emil Constantinescu căuta sprijin la FMI. În 1999, PIB-ul României era de 33 mld. euro (euro nu exista pe atunci, dar echivalarea poate fi făcută), faţă de 220-230 de miliarde de euro, azi. Atunci 100 de milioane de dolari însemna o tranşă de la FMI, azi este doar un ajutor oarecare pe care statul îl garantează unei companii aviatice. Dar şi aşteptările cresc.

Acum 20 de ani, cea mai mare groază a administraţiei era venirea iernii, nu opoziţia haină. Toamna de astăzi este o povară pentru ministrul finanţelor. A împrumutat, până la jumătatea anului, 60 de miliarde de lei şi mai are nevoi de încă pe atâţia, până la finalul lui.

Veniturile bugetului s-au redus cu 5 miliarde de lei (şapte luni la şapte luni), iar cheltuielile au crescut cu 26,6 de miliarde de lei, an/an. Toamna va arăta dacă firmele cărora le-au fost amânate datoriile către stat mai există - şi singurul mod de a arăta că au rămas la suprafaţă este să-şi plătească datoriile.

La şapte luni din an, venituri bugetare au consemnat un minus de 2,7% ceea ce înseamnă un gol de 5 mld. lei faţă de 7 luni din 2019.

Dar cheltuieli bugetare au avut un plus 13,4%, ceea ce înseamnă un adaos la cheltuieli de 26,6 mld. lei, faţă de 7 luni din 2019.

Aşa că deficitul fiscal a ajuns la 4,7% din PIB, la şapte luni, faţă de 1,7% din PIB la şapte luni din 2019 (50 mld. lei, cu un plus nominal de 31,5 miliarde de lei, an/an).

Majorarea deficitului a împins datoria publică la 431 mld. lei (40,2% din PIB), cu un plus nominal de 58 mld. lei faţă de decembrie 2019. Iar aceasta va ajunge la 45% din PIB, la final de an.

Industria şchiopătează serios, minus 16%, la şase luni, an/an.

Construcţiile au un plus 19% la şase luni, an/an, dar ponderea lor în PIB este redusă. Consumul populaţiei îşi revine, plus 0,5% la şase luni, an/an. Dar deficitul comercial se adânceşte.

Cursul leu/euro, de 4,84 lei/euro, la 31 august (plus 1,46% faţă de ianuarie) este stabil – unul dintre puţinele lucruri bune în această perioadă tulbure.

Însă „luminiţa de la capătul tunelului”, o sintagmă ce a făcut carieră în vremea cuplului Constantinescu-Ciorbea, nu se vede azi. Economia nu mai este aceeaşi, este drept, dar nici aşteptările nu mai sunt la fel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO