Eveniment

Economia UE ar putea creşte cu 415 miliarde de euro anual. În ce mod?

HERMAN VAN ROMPUY, primul preşedinte al Consiliului European

HERMAN VAN ROMPUY, primul preşedinte al Consiliului European

Contextul socio-economic şi politic actual ridică tot mai des o întrebare în rândul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene: „ce face UE pentru membrii şi cetăţenii săi?“.

Câteva deziderate ale Uniunii Europene au rămas constante vreme de peste 60 de ani. Astfel, sintetizând strategiile şi politicile UE, acestea pot fi grupate în jurul unor elemente esenţiale, şi anume pace şi securitate, respectarea drepturilor omului, protecţia consumatorului, politică externă şi de securitate comună şi, finalmente, o piaţă unică.

 

Ce înseamnă „piaţă unică“ în accepţiunea UE?

Apartenenţa la această piaţă unică reprezintă chintesenţa dezvoltării Uniunii Europene, facilitând statelor membre o mobilitate a forţei de muncă, a bunurilor şi a serviciilor şi, în cele din urmă, un standard comun aplicabil indiferent de ţară sau de industrie.

Dezvoltarea permanentă a pieţei unice este astăzi susţinută de cea mai galopantă creştere şi dezvoltare în domeniul internetului şi al tehnologiilor digitale. Oportunitatea „erei digitale“ din perspectiva pieţei unice se traduce într-un potenţial estimat de creştere a economiei Europei cu 415 miliarde de euro în fiecare an, conform studiilor Comisiei Europene.

Din perspectivă naţională, România a înregistrat recent cea mai mare rată de creştere a comerţului electronic din Europa, ocupând însă ultimul loc în topul statelor membre UE din perspectiva numărului de tranzacţii încheiate în mediul online, ceea ce indică necesitatea coordonării unor acţiuni între autorităţi şi mediul de afaceri, în vederea eliminării obstacolelor ce determină acest decalaj.

 

Măsuri pentru dezvoltarea pieţei unice digitale

Necesitatea dezvoltării acestei pieţe unice digitale a fost abordată la nivel comunitar până acum printr-o serie de instrumente normative. UE a adoptat astfel reglementări privind serviciile de plată şi noile norme privind serviciile transfrontaliere de livrare a coletelor, noi reguli pentru a opri geoblocarea nejustificată în comerţul online la nivelul UE, norme revizuite de protecţie a consumatorilor, care vor intra în vigoare în 2020, noi norme TVA pentru vânzările online de bunuri şi servicii, care vor intra în vigoare în 2021. Preşedintele ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, s-a angajat să dedice mandatul său îmbunătăţirii normelor de răspundere şi de siguranţă ale Uniunii Europene pentru platformele, serviciile şi produsele digitale, legiferând într-o manieră distinctă serviciile digitale.

 

What’s in it for us?

Toate acestea reprezintă oportunităţi de dezvoltare la îndemâna mediului de afaceri naţional şi se pot concretiza în accesul la o piaţă largă, delimitată doar de graniţele UE, şi, mai cu seamă, în obligaţia de a asigura dezvoltările şi instrumentele necesare pentru a aborda o nevoie aflată într-o continuă creştere.

Fără îndoială, dezvoltarea economică şi creşterea competitivităţii României vor fi marcate, în viitorul imediat, de dezvoltarea sectorului românesc de tehnologie a informaţiei şi comunicaţii. Însă România are nevoie să sprijine această dezvoltare prin creşterea eficienţei şi reducerea costurilor sectorului public din România, prin reducerea barierelor administrative în relaţia cu statul pentru îmbunătăţirea productivităţii sectorului privat, prin îmbunătăţirea competitivităţii forţei de muncă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO